عمومی

یمن،تاثیرگذارترین کشور عربی در جنگ غزه

یمن،تاثیرگذارترین کشور عربی در جنگ غزه

این در حالی است که اکثر کشورهای عربی نه تنها گام عملی برای مقابله با جنایات اسرائیل برنداشته بلکه برخی از این کشورها همچون شیخ نشین امارات،پذیرای رئیس رژیم جعلی اسرائیل نیز بوده اند.انصار الله به عنوان رهبر مجاهدین یمن، صریحا می گوید تا زمانی که حمله اسرائیل به نوار غزه متوقف نشود به کشتی‌هایی که از طریق دریای سرخ عازم بنادر اسرائیل هستند، اجازه ادامه مسیر نخواهد داد.در ارتباط با تاثیرگذاری این تحول مهم، نکات زیر قابل توجه است.

۱. کانال سوئز به عنوان یک منطقه راهبردی،در قسمت شمالی دریای سرخ واقع بوده و در انتهای جنوبی این دریا، گذرگاه باب المندب قرار دارد.این گذرگاه با کمتر از ۲۰ کیلومتر عرض، در حد فاصل جزیره میون یمن تا ساحل جیبوتی واقع شده و کشتی‌ها ناگزیر به عبور از این باریکه برای ورود به دریای سرخ هستند. اهمیت این تنگه از آن جهت است که سالانه حدود ۱۷ هزار کشتی تجاری و نفتی برای حمل کالا و نفت بین آسیا و اروپا از آن عبور می‌کنند. در واقع بطور تقریبی هر روز ۵۰ کشتی در این محدوده در حال رفت و آمد بوده و عمده عملیات نیروهای یمنی نیز در این محدوده در جنوب دریای سرخ صورت می گیرد.جان استاوپرت، مدیر ارشد محیط زیست و تجارت اتاق بین المللی کشتیرانی می‌گوید:«بخش زیادی از منابع انرژی اروپا، مانند نفت و سوخت دیزل، از طریق این آبراه وارد می‌شود.» بر اساس آمار،۱۰ درصد تجارت بین المللی دریایی سالانه از طریق عبور حدود ۲۱ هزار کشتی از طریق تنگه باب المندب انجام و روزانه ۶ میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند.علاوه بر این محصولات غذایی مانند روغن و غلات و بسیاری از محصولات تجاری دیگر نیز از همین کانال وارد اروپا می‌شوند.به همین دلیل در هفته‌های گذشته نگرانی‌ها در مورد تأثیر آن بر انتقال نفت، غلات و کالاهای مصرفی از طریق این شریان تجاری بزرگ جهانی افزایش یافته است.

۲.در مورد تاثیرات جلوگیری از عبور کشتی ها از باب المندب به سوی بنادر اسرائیل،«میسرا آمارش»، تحلیلگر و روزنامه‌نگار هندی در صفحه مجازی ایکس می می نویسد:«یمنی‌ها در یک‌ماه گذشته از ورود چندهزار کشتی و قایق به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کرده‌اند که این کار نزدیک به ۳ میلیارد دلار خرج روی دست تل‌آویو گذاشته است.» نوام ریدان، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک نیز درباره تاثیر این حملات گفت: «به نظر می‌رسد برخی از کشتی‌های مرتبط با اسرائیل با توجه به شرایط موجود برای رسیدن به مقصد مجبور هستند مسیر طولانی‌تری را طی کنند. همین امر باعث شده تا سفر کشتی‌ها از ۱۹ روز به ۳۱ روز افزایش یابد.» از سوی دیگر هزینه بیمه‌ کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند و کالاهایی که از طریق آن جابه‌جا می‌شوند افزایش یافته و به گفته مونرو اندرسون، رئیس عملیات حفاظت کشتی‌ها، در کوتاه مدت شاهد افزایش نرخ بیمه‌ها خواهیم بود. دیوید اوسلر، مدیر بیمه لوید نیز در این خصوص می گوید: «هزینه‌ بیمه برای کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند دو برابر شده و لذا هزینه سفر این کشتی‌ها صدها هزار دلار افزایش یابد.» به گفته او، این هزینه برای مالکان کشتی‌های اسرائیلی حتی تا میزان ۲۵۰ درصد افزایش داشته و برخی از شرکت‌های بیمه نیز اصلا آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. از سوی دیگر،عمده مبادلات تجاری رژیم صهیونیستی با کشورهای جنوب و شرق آسیاست و بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ردیابی حمل و نقل، Freightos، هزینه‌های حمل و نقل از چین به بندر اشدود اسرائیل تنها در دو هفته آخر اکتبر بین ۹ تا ۱۴ درصد افزایش یافته است هفته نامه اکونومیست نیز در گزارش ۲۵ آذر نوشت که چهار شرکتی که عملیات نقل و انتقال خود در دریای سرخ را متوقف کردند، ۵۳ درصد مجموع تجارت کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز می نویسد:«اسرائیل حداقل روزانه ۲۴۶ میلیون دلار متحمل هزینه های اضافه شده است.» همچنین به گزارش فایننشال تایمز با توجه به شرایط فعلی،کسری بودجه اسرائیل در سال آتی(۲۰۲۴) به سه برابر افزایش خواهد یافت و به رقمی حدود ۵ تا ۸ درصد تولید ناخالص داخلی‌خواهد رسید. انتظار می‌رود واردات به دلیل کاهش تقاضا و ناامنی در باب المندب،به میزان ۴.۴ در صد کاهش یابد. ‌بورس رژیم صهیونیستی که در نتیجه اتفاقات ۷ اکتبر در همان یکی دو روز نخست، حدود ۲۰میلیارد دلار خسارت داد نیز پس از ورود یمنی ها به جنگ، روزهای خوبی راتجربه نمی‌کند.

۳. آمریکا و اروپا اعلام کرده اند با اعزام کشتی نظامی نسبت به عملیات انصارالله واکنش نشان خواهند داد،اما برای این اقدام با مشکلاتی نیز مواجه است. نخست اینکه ناو «یو اس اس باتان» در شمال دریای سرخ برای رهگیری موشک‌ها و پهادها به سمت اسرائیل مستقر شده، اما درگیری‌های دریایی نیروهای یمن به طور عمده در جنوب دریای سرخ است. انتقال این ناو آمریکایی به جنوب، توان آمریکا برای پاسخ به تشدید تنش علیه اسرائیل را تضعیف می‌کند لذا اولویت آمریکا در حال حاضر استقرار ناو در شمال دریای سرخ است.همچنین برخی از ناوهای آمریکا برای حمایت از تل آویو در مدیترانه و دریای عمان قرار دارند.دوم اینکه اعزام احتمالی ناو برای تامین شرایط مورد نظر آمریکا در دریای سرخ می بایست با کمک عربستان و مصر انجام شود.در حالی که عربستان در وضعیت آتش بس با ارتش صنعاست و مصر نیز نمی‌خواهد وارد تنش با دولت انصارالله شود. سوم اینکه آمریکا حتی الامکان ورود به جنگ مستقیم با ارتش یمن را ترجیح نمی دهد و اعلام کرده که تمایلی به گسترش جنگ غزه ندارد. با توجه به اراده مجاهدین یمن برای ممانعت از عبور کشتی ها به مقصد اسرائیل،ورود آمریکا و اروپا به جنگ،قطعا به ضرر آنها تمام خواهد شد.همچنین دخالت آمریکا،به نوعی مجوز ورود یمن به جنگ فراگیر با اسرائیل را خواهد داد و در نتیجه شهرهای رژیم اشغالگر از حملات موشکی انصارالله در امان نخواهند بود.

در مجموع اقدامات نیروهای یمن علیه رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و مورد حمایت مسلمانان و آزادگان جهان است و دولت های اسلامی نیز باید از آن حمایت کنند. این عملیات،تأثیر اقتصادی گسترده بر رژیم اشغالگر قدس داشته و می تواند به عنوان یک الگو توسط دیگر کشورهای مسلمان مورد استفاده قرار گیرد. طبعا توقف عملیات دریایی یمن علیه دشمن اسرائیل منوط به استقرار آتش بس دائمی و توقف جنایات این رژیم و آغاز کمک رسانی بین المللی به مردم غزه خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا