عمومی

دیوانه ای که تصاویر همسرش را منتشر کرد

دیوانه ای که تصاویر همسرش را منتشر کرد

وارد دفتر که شدم،پاکت در بسته ی روی زمین توجه ام را جلب کرد،عبارتی که روی پاکت نوشته شده بود،ناخودآگاه سبب دلهره ام شد:”سلام جناب وکیل به دادم برسید” بلافاصله پاکت را باز کردم ، تصاویری ضمیمه ی دو صفحه نامه بود که بر دلشوره ام افزود و ذهنم را درگیر سوالات متعددی کرد؛اینکه تصاویر متعلق به کیست؟ هویت شخصی که پاکت را داخل دفتر انداخته چیست؟ آیا نگارنده‌ی نامه با صاحب عکس ها یکی است یا… به قصد یافتن پاسخ سوالاتم شروع کردم به خواندن نامه:

پنج سالی است که ازدواج کرده ام،موقعیت شغلی و محل کار شوهرم طوری است که فقط یک هفته در ماه میتونه منزل باشه و سه هفته در جزیره هست، اوایل زندگی تحمل این شرایط برام سخت بود اما با دنیا آمدن بچه ها،دوری از شوهرم قابل تحمل شد و راضی به رضای خدا بودم.تا اینکه چند وقت پیش به شوهرم ماموریتی دادند که باعث شد همون یک هفته در ماه هم پیش ما نباشه،اولش با این ماموریت مخالفت کردم اما وقتی دیدم اصرارم بی فایده است حرفی نزدم و قبول کردم.هنوز یک ماه از شش ماه ماموریت شوهرم نگذشته بود که برام پیامکی ارسال کرد و بعد از کلی عذرخواهی و اظهار شرمندگی،تقاضایی داشت که از خجالت آب شدم و بدون معطلی یک نه دنباله دار براش فرستادم و گفتم؛خجالت بکش این چیزها را از کی یاد گرفتی، من و تو دوتا بچه ی قد و نیم قد داریم ،به این فکر کردی اگر بچه ها بفهمند پدرشون از مادرشون چنین کاری خواسته،چی فکر می کنند؟نمیگی ممکنه بچه ها موقع تماس تصویری سر برسند؟! با مخالفت من،شوهرم حرفی نزد و ادامه نداد تا اینکه دو سه روز بعد همان تقاضا را این دفعه طور دیگری مطرح کرد که من از خودم براش فیلم بگیرم بفرستم! کلافه شده بودم وعصبی،طوری که چند روزی تماس هاش و جواب نمی دادم!تا اینکه…..

خانم الف در ادامه ی نامه نوشته بود؛علیرغم میل باطنی ام وقتی دیدم اصرارهای همسرم از خواهش وتمنا به تهدید رسیده ،ترسیدم بابت مخالفت با خواسته هاش زندگی ام خراب بشه و مشکلی برامون پیش بیاد قبول کردم که چندتا عکس و فیلم براش بفرستم!

بالاخره شش ماه ماموریت شوهرم تمام شد و به عنوان پاداش یک ماه استراحت بهش دادن،چند روز اولی که شوهرم از ماموریت برگشته بود کلا خواب بود و هر وقت هم بیدار بود،سکوت می کرد و هیچ حرفی با من و بچه ها نمی زد،اوایل به خودم گفتم بالاخره شش ماه از ما دور بوده و خسته است، چند روز بگذرد شرایط روحی اش درست میشه اما نه تنها هیچ تغییری نمی دیدم بلکه هر روز اوضاع بدتر هم می شد،شب ها تا صبح بیدار بود و روزها خواب،انگار آدم دیگه ای شده بود!!

تا چند روز پیش که…

شوهر خانم الف همان تصاویری که از همسرش خواسته بود را برای اعضاء خانواده ی وی ارسال و مدعی شده بود،همسرش مشکلات اخلاقی دارد و در نبود او با مردان غریبه ارتباط داشته و این تصاویر را از گوشی وی کشف کرده!!

با تمام شدن نامه ی خانم الف از مدیر دفترم خواستم تا با وی قرار ملاقاتی تعیین کند.هدفم از قرار ملاقات،هماهنگی با خانم الف برای برقراری تماس تلفنی با شوهر وی بود تا ضمن هشدار قانونی و تبعات ادامه ی چنین روندی به وی اطلاع دهم که بنا به مقرراتِ جرایم رایانه ای چنین رفتاری جرم و مستحق کیفر است*

تماس برقرار شد اما شوهر خانم الف در پاسخ مطالبی گفت که دریافتم، چاره ای جز طرح شکایت ندارم،لذا پس از اخذ وکالت از خانم الف شکواییه تنظیم و از طریق دفتر خدمات قضایی ارسال شد.

هنوز۲۴ساعت از ثبت شکواییه نگذشته بود که خانم الف با ارسال پیام اطلاع داد،شوهرش پس از ارسال عکس و فیلم‌های خانم الف،مدعی شده،خودش نیز با برخی زنان فامیل رابطه داشته!! پیرو انتشار این پیام ها ،مردان فامیل به درِ منزل ایشان آمده اند و شرایط اصلا خوب نیست ….

بلافاصله طی لایحه‌ای شرایط خاص پرونده را به معاون دادستان انتقال داده از ایشان تقاضا کردم با قید تسریع دستور احضار یا جلب* متهم صادر شود.

پس از ثبت پرونده،بازپرس به قید تسریع دستور جلب متهم را صادر،ظرف ۲۴ساعت ضابطین قضایی متهم را بازداشت کردند.

حضور متهم در دادسرا پرده ای جدید از این پرونده را به نمایش گذاشت؛

رفتار و صحبت های شوهر خانم الف نزد بازپرس به حدی متعارض و عجیب بود که بازپرس به سلامت روان متهم مشکوک شد.

متهم تحت الحفظ به پزشکی قانونی اعزام ،نظریه پزشکی قانونی مبین عارض شدن جنون ادواری*و بیماری روحی-روانی متهم بود!با گواهی پزشکی قانونی مستند به ماده ۱۴۹ قانون مجازات اسلامی متهم فاقد مسئولیت شناخته شد.*

آنچه تا به امروز ذهنم را درگیر کرده آن است که؛علیرغم مختومه شدن پرونده‌ی کیفری به دلیل بیمار بودن شوهرخانم‌الف،رفتارهای وی در این مدت به گونه ایست که انگار قادر است در مواجهه با روان‌پزشک و متخصصینِ امر بنا به اراده و میل خودش رفتاری بروز دهد که ایشان مطمئن شوند به عارض شدن بیماری روانی و…

به عبارتی آنجا که به نفعش هست خودش را به جنون می‌زند!!

نکات حقوقی:

احضار و جلب متهم تابع شرایط خاصی است،طوری که چنانچه مقام قضایی بدون احراز این شرایط دستور احضار یا جلب شخصی را صادر کند،خودش مرتکب تخلف انتظامی شده است.این شرایط در ماده۱۶۸تا ۱۹۰قانون آیین دادرسی کیفری تصریح شده.

انتشار تصاویر و یا داده‌پیام(هر محتوایی اعم از پیامک،فیلم،عکس یا…)در فضای مجازی به شرط احراز و تحقق ارکان تشکیل دهنده‌ی جرم طبق قانون جرایم رایانه ای مشمول تعقیب کیفری و مجازات است.مصادیق این قبیل جرایم در ماده۷۲۹تا۷۵۴قانون مجازات ذکر شده.

برای احراز مسئولیت کیفری لازم است شخص مرتکب داری این اوصاف باشد؛

بلوغ،عقل،قصد و اراده‌ی آزاد ؛ عارض شدن جنون یا زایل شدن اراده‌ی آزاد از موجبات رفع مسئولیت کیفری یا عدم تحقق عنوان مجرمانه است.فقدان هریک از شرایط موجب صدور قرار موقوفی تعقیب یا حکم برائت متهم و…و در نهایت مختومه شدن پرونده می شود مگر مواردی که به موجب قانون مستثنی شده(ماده۱۵۰ قانون مجازات وتبصره های آن /مادهتبصره۲ماده۱۳آیین دادرسی کیفری و مباحث مربوط به قتل)

جنون ادواری حالتی است که شخص در برخی مواقع دارای قوه‌ی تمیز و تعقل بوده و در مواقعی مشکلات روانی بر او عارض می‌شود،حالتی که تشخیص آن امر ساده‌ای نیست.

وکیل دادگستری _شیراز

دکمه بازگشت به بالا