عمومیمدیریت کسب و کار

انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها از ترکیبی از ژنراتور الکتریکی و موتور دیزلی برای تولید برق استفاده می کنند. برای خرید دیزل ژنراتور تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها ماشین های بسیار مفیدی هستند که با سوزاندن سوخت دیزل برق تولید می کنند. این خودروها از ترکیب ژنراتور الکتریکی و موتور دیزلی برای تولید برق استفاده می کنند. دیزل ژنراتورها مقداری از انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل را از طریق احتراق به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. این انرژی مکانیکی سپس یک شفت را می چرخاند و الکتریسیته تولید می کند.

با حرکت سیم در میدان مغناطیسی بار الکتریکی در سیم ایجاد می شود. در کاربردهای ژنراتور الکتریکی، دو هادی قطبی معمولاً یک میدان مغناطیسی تولید می کنند. سپس یک سیم چندین بار به دور دیزل ژنراتور پیچیده می شود و بین آهنرباها و درون میدان مغناطیسی قرار می گیرد. هنگامی که موتور دیزل میل لنگ را می چرخاند، سیم ها در میدان مغناطیسی حرکت می کنند که می تواند بار الکتریکی در مدار ایجاد کند.

یک قانون کلی این است که یک دیزل ژنراتور برای هر کیلووات ساعت تولید 0.4 لیتر سوخت دیزل مصرف می کند. موتور دیزلی مورد استفاده اساساً یک موتور احتراق داخلی است. برخلاف موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی از گرمای تراکم برای احتراق و سوزاندن سوخت تزریق شده به محفظه تزریق استفاده می کنند.

به طور کلی، موتورهای دیزلی بالاترین راندمان حرارتی را در بین موتورهای احتراق داخلی دارند و بازده کارنو تقریباً 10٪ است. موتورهای دیزلی می توانند با مشتقات زیادی از نفت خام کار کنند. سوخت هایی که یک موتور دیزل می تواند برای احتراق استفاده کند شامل گاز طبیعی، الکل ها، بنزین، گاز چوب و گازوئیل است.

انطباق

دیزل ژنراتور در بسیاری از کاربردهای همه کاره در سراسر جهان استفاده می شوند. آنها معمولاً در مناطق روستایی متصل به شبکه برق نصب می شوند و می توانند به عنوان منبع برق اولیه یا به عنوان یک سیستم پشتیبان استفاده شوند. دیزل ژنراتورها را می توان برای جبران حداکثر نیاز برق در شبکه استفاده کرد.

زیرا می توان آنها را به سرعت و بدون معطلی روشن و خاموش کرد. ژنراتورهای مورد استفاده در محیط های مسکونی می توانند از 8 تا 30 کیلو وات متغیر باشند، در حالی که ژنراتورهای مورد استفاده برای تاسیسات تجاری از 8 کیلو وات تا 2000 کیلو وات متغیر هستند. کشتی‌های بزرگ همچنین از دیزل ژنراتورها برای نیروی کمکی استفاده می‌کنند که می‌تواند از روشنایی، فن‌ها و سوئیچ‌ها تا نیروی کمکی نیروگاه‌های پیشران را شامل شود.

آلودگی

احتراق گازوئیل یا سوخت های دیگر باعث تولید گازهای خروجی می شود. دیزل ژنراتورها دی اکسید کربن (CO2)، اکسید نیتروژن (NOx) و ذرات معلق تولید می کنند. این ژنراتورها آن را در اتمسفر رها می کنند که به طور قابل توجهی کیفیت هوا را در مناطق مجاور کاهش می دهد. هر لیتر سوخت حاوی 0.73 کیلوگرم کربن خالص و 2.6 کیلوگرم دی اکسید کربن در هر لیتر سوخت دیزل است.
انواع دیزل ژنراتور
موتور دیزل چگونه کار می کند؟

موتور دیزل ژنراتور را روشن می کند و جریان متناوب ایجاد می کند. برای تامین برق تجهیزات الکتریکی استفاده می شود. قابل استفاده در انواع برنامه ها مانند مدارس، بیمارستان ها، کارخانه ها و منازل. می تواند به عنوان منبع اصلی برق و یا در صورت قطع برق استفاده شود. ژنراتورها بر اساس برنامه رتبه بندی می شوند. چهار رتبه اصلی وجود دارد.

حالت آماده به کار اضطراری (ESP) و توان زمان محدود (LTP) برای برنامه های آماده به کار، کار مداوم (COP) و فرکانس اساسی (PRP) زمانی که به عنوان منبع تغذیه اولیه استفاده می شود. هر ارزیابی با ساعت و عوامل بار محدود می شود.

ژنراتورهایی که در حالت آماده به کار استفاده می شوند معمولا دارای سوئیچ انتقال هستند. این یک وسیله مکانیکی است که از اتصال ژنراتور به بار همزمان با منبع تغذیه جلوگیری می کند. در صورت وجود جریان برق، اتصال همزمان ژنراتورها باید با کنترل های خاصی انجام شود تا به صورت موازی کار کنند. بدون این سیستم کنترل، آسیب جدی به ژنراتور می تواند رخ دهد و باعث آتش سوزی شود.

اگر برق قطع شود، وصل کردن ژنراتور بدون جدا کردن آن از شبکه باعث می‌شود شبکه دوباره روشن شود – احتمالاً کسی که برای بازگرداندن منبع تغذیه کار می‌کند کشته می‌شود و به طور بالقوه به ژنراتور شما در هنگام بازگشت برق آسیب می‌زند.

هنگامی که به عنوان منبع تغذیه اولیه استفاده می شود (به عنوان مثال، هنگامی که منبع تغذیه اصلی وجود ندارد یا زمانی که شبکه برای استفاده از آن بسیار ضعیف است) به آن “حالت جزیره ای” می گویند. در شرایطی که نیاز به توان بالاست، چندین واحد کوچکتر را می توان به صورت موازی با استفاده از فرآیندی به نام همگام سازی متصل کرد.

آیا ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند؟

دیزل ژنراتورها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. بستگی به سازنده دارد، اما مهم ترین چیزی که باید به طور منظم سرویس شود، موتور است. موتورها معمولاً بعد از 250 یا 500 ساعت نیاز به سرویس دارند، اما فواصل سرویس توسط سازنده موتور تعیین می شود.

برای استفاده از یک قیاس خودرو، 500 ساعت رانندگی با سرعت 50 مایل در ساعت یا 80 کیلومتر در ساعت برابر است با 25000 مایل یا 40000 کیلومتر. تعمیر و نگهداری منظم معمولاً شامل بررسی کامل فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت و همچنین تعویض روغن و برخی تسمه ها مانند تسمه فن رادیاتور و تسمه دینام است.

تعمیر و نگهداری خود ژنراتور بخش مهمی از تضمین تامین برق در صورت نیاز است.

بهترین تولید کنندگان دیزل ژنراتور

کرم ابریشم

کامینز

John Deere

PERSONA

کوهلر

جنراک

SWP

نوع ژنراتور

بسته به کاربرد، سازنده ژنراتور چهار نوع کمک های اولیه، دائمی و چند منظوره را ارائه می دهد. ژنراتور باید توان مورد نیاز را به طور قابل اعتماد و بدون آسیب تامین کند، این امر با اختصاص یک یا چند درجه بندی به ژنراتور حاصل می شود.

ژنراتور اضطراری (آماده به کار)

در صورت قطع برق محلی، برق را به طور خودکار در اختیار مشترکان قرار می دهد. یک ژنراتور از نوع آماده به کار ممکن است فقط برای چند ساعت در ماه نیاز به کار داشته باشد، اما انواع دیگری از ژنراتورها وجود دارند که نیاز به کار دائمی آن دارند. هنگامی که ژنراتور جایگزین راه اندازی می شود، می تواند با شرایط خاصی مانند بار 10 درصد که می تواند در طول دوره کار اعمال شود، کار کند.

ژنراتورهای همان مدل می توانند خدمات جایگزینی با سفارش بالاتر را برای کار مداوم اجرا کنند. سازنده ارزیابی هر ژنراتور را طبق توافق جهانی تعیین می کند. این ارزیابی‌های استاندارد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان انتخاب دقیق و مقایسه‌های خوب بین تولیدکنندگان را فراهم می‌کنند تا از مشکلات دستگاه جلوگیری کرده و طراحان را راهنمایی کنند.

ژنراتور اصلی

ژنراتورهای پایه معمولاً در مکان هایی استفاده می شوند که به طور موقت به برق نیاز دارند. مانند کمپ، نمایشگاه، اکتشاف معدن و کمپ. نباید در برنامه های تولید برق استفاده شود. خروجی با بارهای مختلف برای مدت نامحدود در دسترس است. به طور معمول، پیک تقاضا 100٪ مقدار اولیه ekW با 10٪ ظرفیت بار اضافی برای استفاده در شرایط اضطراری برای حداکثر یک ساعت در هر 12 ساعت است.

قابلیت شارژ بیش از 10 درصد برای مدت محدودی در دسترس است. (معادل برق اصلی و بر اساس ISO8528 و توان اضافی مطابق با ISO3046 AS2789، DIN6271 و BS5514) این رتبه بندی برای همه مدل های ژنراتور اعمال نمی شود.

کاربردهای معمولی – زمانی که ژنراتور تنها منبع نیرو باشد، برای ارتباط از راه دور با معادن، سایت های ساختمانی، نمایشگاه ها، جشنواره ها و غیره.

ژنراتور دائمی

آنها تولیدکنندگان دائمی نیروگاه ها یا برق ملی هستند. می توان از آن برای تامین برق مداوم به یک بار ثابت تا توان نامی کامل برای مدت نامحدود استفاده کرد. هیچ جبران کننده اضافه باری برای این مقدار موجود نیست. توزیع کنندگان شریک مورد تایید برای معادل های توان پیوسته ISO8528، ISO3046، AS2789، DIN6271 و BS5514.

این رتبه بندی برای همه ژنراتورها اعمال نمی شود. کاربردهای معمولی – این ژنراتور یک بار پیوسته برابر یا موازی با مصرف برق پیوسته اصلی برای حداکثر نرخ مجاز 8760 ساعت در سال اجرا می کند. ممکن است اوج پشتیبانی / شبکه حتی از طریق برنامه به مدت 200 ساعت در سال قطع شود.

ژنراتور چند منظوره

استفاده از این نوع ژنراتورها برای اهداف مالی توصیه نمی شود. به عنوان مثال، در صورت قطع برق شهر، نیازی به داشتن پنل کنترل ژنراتور اتوماتیک برای ژنراتور ثابت نیست. اما معمولاً فرض بر این است که اگر یک ژنراتور در حالت اضطراری 1000 کیلوولت باشد، در حالت پایه و دائمی برای 850 و 800 کیلوولت تنظیم می شود. معمولا نحوه تولید ژنراتور در دفترچه مشخصات ژنراتور آمده است.

خرابی ماشین

دیزل ژنراتورها می توانند از مشکلات بدی مانند رسوبات داخلی (که اغلب منجر به رسوب در سوراخ ها و ستون ها می شوند) و تجمع کربن رنج ببرند.

در حالت ایده آل، موتورهای دیزل باید حداقل 25-30 درصد حداکثر بار خود را کار کنند. دوره‌های کوتاه بار کم در دسترس است که به کیت اجازه می‌دهد به طور مداوم در بار کامل یا کامل آماده شود.

رسوبات داخلی و تجمع کربن نتیجه استفاده طولانی مدت کم بار است.

کارکردن موتور با بار سبک منجر به فشار کم در سیلندرها و در نتیجه آب بندی ضعیف رینگ پیستون می شود زیرا برای تشکیل آب بندی به فشار گاز نیرو در برابر لایه روغن در سوراخ ها متکی است. فشار کم سیلندر باعث احتراق ضعیف، احتراق ضعیف و فشار کم در نتیجه دما می شود.

احتراق ناقص باعث ایجاد دوده و بقایای سوخت می شود که می چسبد و به رینگ پیستون می چسبد و راندمان آب بندی را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث کاهش فشار راه اندازی می شود. رسوبات زمانی تشکیل می شوند که گازهای احتراق داغ در اگزوز دمیده می شوند و رینگ پیستون را مسدود می کنند و به دلیل “فلاش” نیاز به روغن کاری روی دیواره های سیلندر دارند و دوده ای لعاب مانند ایجاد می کنند که سوراخ را روان می کند.

کربن جامد گرما خوب نیست و درد می کند و گرم می شود، سپس باعث سوخت بیشتر (نور آبی) می شود، انتظار می رود از انسداد و فشرده شدن پیستون جلوگیری کند. سپس روغن سوخته از پشت رینگ های پیستون خارج شده و روغن را پخش می کند. احتراق ناکافی باعث می شود انژکتورها با دوده مسدود شوند و احتراق و دود بدتر شود.

این مشکل با تشکیل اسیدها در روغن موتور، غلیظ شدن در اثر آب و احتراق محصولاتی که معمولاً در دماهای بالا می جوشند، تشدید می شود. این تجمع اسیدی (جوهر) روانکاری را کاهش می دهد، اما برای سطح یاتاقان بسیار مخرب است.

چرخه تخریب به این معنی است که موتور در شرف خراب شدن است و ممکن است اصلاً روشن نشود و در طولانی مدت نمی تواند به تمام قدرت مورد نیاز خود دست یابد. استفاده تحت بار ناگزیر از سوخت نسوخته دود سفید تولید می کند،

کاترپیلار موتور دیزل و ژنراتور را در خود دیزل ژنراتور طراحی می کند. این باعث شد که موتور دیزل و ژنراتور در دیزل ژنراتور کاترپیلار هماهنگی خوبی داشته باشند. محدوده قدرت دیزل ژنراتورهای کاترپیلار بیشتر است. بنابراین برای مصارف خانگی و مشاغل کوچک مناسب نیست.

از 300 تا 8000 کیلو ولت آمپر بهترین دیزل ژنراتورهای کاترپیلار را خواهید یافت.

جلد

لاول یک شرکت چینی است اما محصولات آن با برندهای جهانی رقابت می کند. این شرکت کمتر از سی سال است که وجود دارد، اما قیمت مناسب و کیفیت مناسب مشتریانی را از سراسر جهان برای آن به ارمغان آورده است. دیزل ژنراتور اسمی را می توان در محدوده 20 تا 200 کیلو ولت یافت. این نشان می دهد که انتخاب خوبی برای مصارف خانگی و صنایع کوچک است.

بنز

تقریبا هیچ فردی نیست که بنز و محصولاتش را نشناسد. این شرکت در زمینه تولید انواع خودروهای سبک و سنگین فعالیت فعال دارد. تولید موتورهای دیزلی جهت استفاده در دیزل ژنراتورهای بنز از دیگر فعالیت های این شرکت می باشد. این شرکت هم اکنون در کشور ما ممنوع است اما یک شرکت ایرانی این محصول را بازسازی کرده است. می توانید دیزل ژنراتور بنز ساخت شرکت ایران موتورسازان را در محدوده توان 20 تا 100 کیلو ولت آمپر خریداری کنید.

برند معروف ژنراتور

برای داشتن دیزل ژنراتور علاوه بر انتخاب موتور دیزلی مناسب، باید یک ژنراتور یا دینام مناسب نیز خریداری کنید. در زیر تعدادی از شناخته شده ترین برندهای ژنراتور را معرفی می کنیم.

استمفورد

شرکت استمفورد بیش از یک قرن است که در انگلستان تأسیس شده است. از محصولات این شرکت می توان به ژنراتور و کمپرسور هوا اشاره کرد. سازندگان این شرکت به خوبی با موتورهای دیزلی قدرتمند کار می کنند و می توانند نتایج خوبی از خود نشان دهند. محدوده توان: 8 تا 2200 کیلو ولت آمپر

مک آلته

ژنراتورهای ماکلتا را می توان یکی از بهترین برندها در این زمینه دانست. این شرکت نزدیک به 70 سال است که به طراحی و ساخت ژنراتور می پردازد و در این مدت به دانش طراحی ژنراتورهای با راندمان بالا دست یافته است. شرکت Makalte در فرانسه واقع شده است. محدوده توان: 5 تا 700 کیلو ولت آمپر

لنزها

Linz یک شرکت ایتالیایی است که در سال 2002 تاسیس شد در این بازه زمانی کوتاه، این شرکت توانست به سرعت رشد کند و گواهینامه های بین المللی زیادی دریافت کند ژنراتورها و آپشن های این شرکت کیفیت بالایی دارند و می توانند انتخاب خوبی باشند محدوده توان: 20 800 کیلو ولت آمپر

برای تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور با ما تماس بگیرید. ما چندین سال تجربه تخصصی در زمینه تعمیر و نگهداری فنی و برق و سرویس و نگهداری دیزل داریم و رزومه من کیفیت کار ما را نشان می دهد.

اما به مرور زمان با دود آبی ناشی از روغن سوزی که از رینگ های قدیمی پیستون آسیب دیده نشت می کند، همراه خواهد بود.

دود سیاه از ژنراتور نیز در نتیجه انژکتورهای معیوب است. این آلودگی برای محیط زیست و موتور مضر است.

تشکیل رسوب یا کربن رخ می دهد. این مشکل را می توان با برداشتن موتور و بررسی سوراخ های سیلندر حل کرد. مواد شوینده، تمیز کردن و از بین بردن اتاق های آتش نشانی؛ این را می توان با سوراخ کردن مجدد نازل ها و سوپاپ های تزریق سوخت حل کرد. اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود. کارکردن موتور در حداکثر بار برای افزایش فشار و دمای داخلی می‌تواند به راحتی رینگ‌های پیستون را رسوب داده و به آرامی ذخایر کربن را بسوزاند.

با این حال، اگر رسوب ادامه یابد، به نقطه ای می رسد که رینگ پیستون در شیار باقی می ماند. این اقدام هیچ تاثیری نخواهد داشت. با انتخاب دقیق ژنراتور طبق دستورالعمل چاپ شده سازنده می توان از این وضعیت جلوگیری کرد.

برای مجموعه های ژنراتور با کاربردهای اضطراری، ممکن است استفاده از بار پشتیبانی شده برای آزمایش غیرعملی باشد. برای آزمایش می توان از یک بار بانک موقت یا دائمی استفاده کرد. گاهی اوقات تابلو برق را می توان طوری طراحی کرد که به دستگاه اجازه دهد برق از شبکه برق برای انجام تست بار تامین شود.

بهترین راه حل این است که دستگاه را با ظرفیت 100 درصد حداقل یک بار در سال به مدت 1 ساعت راه اندازی کنید تا موتور خاموش شود و رسوبات ناشی از احتراق ناقص از بین برود.

انواع دیزل ژنراتور در ایران

تهران- تاریخ اختراع اولین ژنراتور برق تقریباً به زمان کشف الکتریسیته برمی گردد. با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از وسایل از زندگی بشر حذف شده و تکنولوژی های پیشرفته جایگزین آن شده اند. سال ها ژنراتورهای الکتریکی وارد زندگی بشر شدند. اختراع اولین ژنراتور الکتریکی به کشف الکتریسیته برمی گردد.

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از وسایل از زندگی بشر حذف شده و تکنولوژی پیشرفته جایگزین آن شده است اما هنوز هم دیزل ژنراتورها تقریبا با همان ساختار اولیه در بین ما هستند و نقش بسزایی دارند. در این مقاله بر آن شدیم تا به معرفی و بررسی برندهای معروف این وسیله مهم بپردازیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور در واقع نوعی ژنراتور الکتریکی است. دیزل ژنراتورها برای تولید برق در مکان های دور استفاده می شوند. البته مهمترین کاربرد دیزل ژنراتورها در تامین برق است. مراکز نظامی و بیمارستان ها از جمله بخش هایی هستند که تقریباً همگی به یک یا چند دیزل ژنراتور مجهز هستند.

همانطور که از نام دیزل ژنراتور مشخص است، این دستگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: موتور دیزل و ژنراتور یا دینام. البته همه ژنراتورها فقط با دیزل کار نمی کنند. همچنین ژنراتورهایی وجود دارند که از گاز طبیعی یا نفت برای تولید برق استفاده می کنند.

معمولا دیزل ژنراتورها به یکباره خریداری نمی شوند. روش خرید دیزل ژنراتور به این صورت است که باید با توجه به توان مورد نیاز خود یک موتور دیزل و ژنراتور خریداری کنید. در این مورد، توصیه یک متخصص واقعا مهم است. با این حال، بهتر است با انواع محبوب موتورهای دیزلی و ژنراتورها آشنا شوید.

البته این آشنایی برای انتخاب یک دیزل ژنراتور عالی بسیار مفید خواهد بود.

برندهای محبوب موتورهای دیزلی

تقریباً شرکت های زیادی در سرتاسر دنیا طراحی و ساخت موتورهای دیزلی را حتی در کشور خودمان ایران آغاز کرده اند. با این حال، محبوب ترین دیزل ها در زیر لیست شده اند.

لامپ پنتا

حدود 150 سال از تاسیس این شرکت می گذرد. زادگاه او سوئد است. این شرکت عمدتاً برای ساخت موتورهای دریایی شناخته شده است. از همین موتورها در وسایل نقلیه دریایی استفاده می شود. البته موتور دیزلی آن در دیزل ژنراتورها نیز کاربرد دارد.

با این حال، دیزل ژنراتورهای ولوو پنتا می توانند مشتریان خود را پیدا کنند و امروزه یکی از محبوب ترین برندهای دیزل ژنراتور محسوب می شوند. توان موتور تولیدی این شرکت بین 80 تا 700 کیلو ولت آمپر می باشد.

کامین

شرکت کامینز در ایالات متحده مستقر است. قدمت تاسیس به سال 1919 برمی گردد. از مهم ترین محصولات کامینز می توان به انژکتورهای سوخت، فیلتراسیون، سیستم های کنترل قدرت و دیزل ژنراتور اشاره کرد. بیش از 6000 شرکت فعال در سراسر جهان از مزایای این شرکت است. به عنوان مثال در ایران رویان صنعت نمایندگی این شرکت را بر عهده دارد.

دیزل ژنراتورهای کامینز دارای طیف وسیعی از توان هستند. قدرت از 10 کیلو ولت آمپر تا حتی 3000 کیلو ولت آمپر است که در آن می توانید دیزل ژنراتور کامینز مناسب را پیدا کنید. این نشان می دهد که محدوده کاربرد این دیزل ژنراتور می تواند گسترده باشد، از خانه های مسکونی گرفته تا کارخانه های بزرگ صنعتی.

پرکینز

تاریخچه شرکت پرکینز به حدود 100 سال قبل باز می گردد. فرانک پرکینز را می توان موسس این شرکت دانست. این شرکت اولین موتورهای دیزلی پرسرعت را اختراع کرد. پس از آن فرانک پرکینز شش بار دیگر رکورد سرعت موتورهای دیزلی خود را شکست. سرعت بالای دیزل ژنراتور باعث افزایش راندمان می شود. این امر باعث محبوبیت دیزل ژنراتور پرکینز شد. دیزل ژنراتور پرکینز از 10 کیلو ولت آمپر تا 2000 کیلو ولت آمپر قابل سفارش است.

کرم ابریشم

کاترپیلار در سال 1925 با ادغام دو شرکت تاسیس شد. می توان گفت این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های جهان است. سهام این شرکت در بورس های معتبر بین المللی معامله می شود.

دکمه بازگشت به بالا