فرهنگ و هنر

محمد آصف فکرت درگذشت – ایواره

محمد آصف فکرت درگذشت - ایواره

محمد آصف فکرت هروی نویسنده، شاعر و پژوهشگر افغانستانی در هفتم اردیبهشت در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

به گزارش ایواره، محمد آصف فکرت هروی، فهرست نویس و نسخ پژوه افغانستانی و پژوهشگر سابق مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی دیروز (چهارشنبه 7 اردیبهشت) طی سال های 65-65 درگذشت.

به همین مناسبت کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در پیامی تسلیت گفت:

«نِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا لِلَیْهِ راجِعُونَ.

خبر درگذشت استاد محمد آصف فکرت، نسخ نویس، فهرست نویس، مصحح، مترجم و شاعر شایسته را با اندوه و تردید دریافت کردم.

او تمام عمر خود را در دلبستگی و خدمت به فارسی گذراند. فکرت در هرات به دنیا آمد و آن گنجینه باشکوه تاریخ، فرهنگ و هنر، گوهرهای شاه را در روح گرانقدرش به ارث گذاشته بود.

محمد آصف فکرت سالها در دیار خود به روزنامه نگاری و پژوهش پرداخت و از زمانی که میهمان ایرانیان شد به عنوان فهرست نویس در بخش نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی مشغول به کار شد.

وی پس از تأسیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، از نخستین افرادی بود که در سال 1365 به این نهاد علمی و پژوهشی پیوست و تا سال 1369 که مجبور به مهاجرت شد، به نوشتن و ویرایش مقاله به ویژه در افغانستان پرداخت.

اینجانب این ادیب و دانشمند گرانقدر را به همسر گرانقدر و فرزندان گرانقدرش و تمامی علاقه مندان به زبان و فرهنگ فارسی در ایران و افغانستان و سراسر جهان تسلیت عرض نموده و برای ایشان صبر و شکیبایی آرزومندم.

ازجمله نوشتارهای او در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی می توانم به افغان، ابن ابی الحدید، ابوذر هروی، ابن بطلان، ابن جندی، ابن ازرق، آخال تکه، ارزگان، اخسیکتی، اتحاد مشرقی، اتفاق اسلام، حجر ابن هیتمی و بسیاری دیگر اشاره کرد.

محمد آصف فکرت، نویسنده، محقق، مصحح، مترجم و شاعر افغان، از چهره های برجسته زبان و ادبیات فارسی بود و به زبان های فارسی، پشتو، عربی و انگلیسی تسلط کامل داشت.

فکرت در سال 1325 در شهر هرات به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ای موفق و دوره متوسطه را در سلطان غیاث الدین فوری به پایان رساند. سپس ليسانس زبان و ادبيات فارسي را از پوهنتون كابل و ليسانس روزنامه نگاري را از دانشگاهي در هندوستان گرفت و در آنجا به تاليف و نشر پرداخت.

در سال ۱۳۵۹ به ولایت فاریاب رفت و چندین سال به عنوان مدیرمسئول روزنامه فاریاب کار کرد. آصف فکرت در مجلاتی چون کتاب، بیدار، انیس و جمهوری سمت های مختلفی داشته و در مزارشریف و قندوز نیز روزنامه افتتاح کرده است. او همچنین عضو تاریخ و فرهنگستان علوم افغانستان بود.

با حمله ارتش شوروی به افغانستان، آصف فکرت در سال 1361 به ایران مهاجرت کرد و در شهر مشهد اقامت گزید و از آنجا به عنوان محقق و فهرستنویس در کتابخانه نسخ خطی آستان قدس رضوی کار خود را آغاز کرد. وی همچنین فعالیت پژوهشی خود را از سال 1365 در دایره المعارف بزرگ اسلامی آغاز کرد و بیش از یکصد مقاله علمی نوشت. سرانجام در سال 1998 به کانادا مهاجرت کرد.

او بیش از 20 کتاب و صدها مقاله منتشر کرده است. از جمله کتاب های «اهالی کابل» (وضعیت حکومت افغانستان در زمان امیر امان الله خان)، ترجمه کتاب «افغان» نوشته مونت استوارت، «سخنان هرات»، «لندی» (ترانه های عامیانه پشتو)، فارسی هروی، زبان گفتاری هرات» و «عین الواقعه» (تاریخ افغانستان در سال های 1207 تا 1324).

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا