فرهنگ و هنر

از حکم فرهاد قائمیان تا تمدید تئاتر ژوله و چند داستان دیگر

از حکم فرهاد قائمیان تا تمدید تئاتر ژوله و چند داستان دیگر

حکمی برای فرهاد قائمیان از جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، تمدید تئاتری با بازی امیر مهدی ژوله، فراخوان جشنواره تئاتر رضوی، آغاز اکران فیلم سینمایی «پر سفید» و… از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

رئیس هیات مدیره بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در حکمی فرهاد قائمیان را به عنوان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) منصوب کرد.

به گزارش ایواره،سیدمحمد هاشمی در حکم خود خطاب به فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون آورده است:

از جمله وظایف محوله تعامل با جشنواره‌های مطرح ملی و بین المللی، تعامل صمیمانه با شورای سیاستگذاری و دبیران بخش‌های مختلف جشنواره طراحی و اجرای کمپین رسانه‌ای فراگیر است.

آیین پایانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا همزمان با میلاد امام مهربانی‌ها در مشهد برگزار می‌شود.

نمایش «این دنیا یه کنسرت… به من بدهکاره» به‌ نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی تنها برای ۹ اجرا در تئاتر شهر تمدید شد.

نمایش «این دنیا یه کنسرت… به من بدهکاره» به‌ نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی و تهیه‌کنندگی محمد ‌قدس که از نهم آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه رفته است، برای ۹ اجرای دیگر تمدید شد و تا ۲۴ آذر روی صحنه خواهد بود. 

این نمایش که با بازی امیرمهدی ‌ژوله و الیکا ‌عبدالرزاقی روی صحنه است با استقبال مخاطبان و علاقه‌مندان در تئاتر شهر مواجه شده است.

«دنیا یه کنسرت… به من بدهکاره»، پیش از این، اواخر مهرماه در دوبی روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مهران، مردی میانسال است که تصمیم گرفته بحران‌های زندگی خود را با مخاطبان در میان بگذارد و…»

نگین ‌لاجوردی (دستیار کارگردان و برنامه‌ریز)، شاهین ‌امیرپور (مدیر تولید)، علی ‌اکباتانی (دستیار تهیه‌کننده)، مهدی ‌قاضی (طراح انیمیشن)، پدرام ‌رضوانی (طراح نور)، شکیبا ‌آدینه (دستیار نور)، علی ‌زندیه، مهدی ‌قاضی (طراح پوستر)، گلناز ‌گلشن (مشاور طراح لباس)، یاسال یسلیانی (ساخت و اجرای موسیقی)، حسین حاجی بابایی (عکاس)، علی زندیه (ساخت تیزر و تبلیغات)، مصطفی ‌فراهانی، پیمان ‌رضوی (طراح موشن گرافیک)، سعید رنجبر (تدارکات و پشتیبانی) و علی ‌کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عواملی هستند که سهند خیرآبادی را در این پروژه همراهی می‌کنند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند فردا (یکشنبه ۱۲ آذر) ساعت ۱۲ ظهر به سایت تیوال مراجعه کنند.

برای اولین بار : برگزاری بخش ویژه طنز فیلم دانش آموزی  
دبیر بخش ویژه طنز نهمین جشنواره فیلم مدرسه گفت؛ برای نخستین بار بخش ویژه طنز فیلم دانش آموزی در نهمین جشنواره فیلم مدرسه برگزار خواهد شد.  
محسن دهگلی دبیر بخش طنز نهمین جشنواره فیلم مدرسه با اشاره به افزوده شدن بخش جدیدی به این جشنواره، اظهار داشت؛ برای نخستین بار بخش ویژه طنز فیلم دانش آموزی در نهمین جشنواره فیلم مدرسه برگزار خواهد شد و دانش آموزان علاقه مند به موضوعات طنز در مقطع متوسطه اول و دوم می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.
وی گفت؛ بخش طنز در محورهای اصلی شامل: داستانی، انیمیشن، نماهنگ و آیتم تلویزیونی و در محور جانبی شامل فیلمنامه خواهد بود که دانش آموزان می توانند آثار خود را در آدرس اینترنتی جشنواره www.madresefestival.ir و همچنین ربات اختصاصی جشنواره در برنامه کاربردی شاد ارسال و بارگذاری نمایند. 
دهگلی به مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و بیان داشت؛ شرکت کنندگان این امکان را دارند که تا ۳۰ آذرماه اثر و یا آثار خود را ارسال کرده تا بعداز بررسی های اولیه، حضور آنها در جشنواره فراهم گردد. 
دبیر بخش طنز نهمین جشنواره فیلم مدرسه یادآور شد: با همکاری های صورت پذیرفته با مرکز مطالعات راهبردی ژرفا، از آثار برگزیده این جشنواره حمایت و در جشنواره های برتر و بین المللی شرکت داده خواهند شد.

آغاز اکران آنلاین فیلم سینمایی «پر سفید» در هنر و تجربه

اکران آنلاین فیلم سینمایی «پر سفید » به کارگردانی بهزاد بروجنی در هنر و تجربه و از طریق سایت هاشور آغاز شد.
 
فیلم سینمایی «پر سفید» داستان همایون مرد پنجاه ساله‌ای است که ازدواج نکرده و از پدر پیرش مراقبت می‌کند. همایون با دوست صمیمی‌اش کامبیز معامله‌ای انجام می‌دهد که این معامله اتفاقاتی را در روند زندگی او و پدرش ایجاد می‌کند.

حسن پورشیرازی، رضا ناجی و کامران تفتی از جمله بازیگران فیلم «پر سفید» هستند.
 
اکران آنلاین فیلم سینمایی «پر سفید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهزاد بروجنی از گروه سینمایی هنر و تجربه و از طریق سایت هاشور آغاز شده است و بر اساس تصمیم سازندگان اثر تمامی درآمد و عواید حاصل از بلیت فروشی و تماشای این فیلم به بیماران سرطانی اختصاص پیدا خواهد کرد.
 

چهارمین محفل «پاتوق رواق» با موضوع بررسی یک مستند اجتماعی برگزار خواهد شد.

مستند «آدور» به نویسندگی و کارگردانی محمدصادق اسماعیلی محصول حوزه هنری انقلاب اسلامی می باشد که یکی از موضوعات پرالتهاب اجتماعی پرداخته و با نگاهی هنری به آسیب های حاشیه نشینی اطراف شهرهای بزرگ و معضلات و مشکلات ساکنین آن پرداخته است.

«آدور» درباره پسر نوجوانی به نام مصطفی از اهالی جنوب استان کرمان است که بی‌شناسنامه بوده و هیچ‌گاه مادرش را ندیده است. او به دلیل آنکه پدرش می‌خواهد او را تحویل بهزیستی بدهد در تکاپوی این است که بتواند نشانه‌ای از مادرش پیدا کند و برای اولین بار او را ببیند.

«آدور» در جشنواره‌های مختلفی بعنوان بهترین فیلم مستند برگزیده شده است. که از جمله آنها می توان به جایزه ویژه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، جایزه بهترین فیلم جشنواره تلویزیونی مستند ایران، جایزه بزرگ جشنواره ملی فیلم کویر، جایزه مستند جشنواره ملی یاریگران زندگی ، منتخب بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره فیلم مستند گوانگجو چین  و  جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند روسیه (Doker) اشاره کرد.

علاقه‌مندان به این حوزه برای شرکت در این برنامه می‌توانند دو شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ به بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید قرنی مراجعه کنند.

محفل «پاتوق رواق» قرار است ضمن اکران فیلم‌های مستند مطرح و نقد آن، پاتوقی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان مستندسازان و علاقه‌مندان به سینمای مستند باشد.

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی منتشر شد

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از سری برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت ۱۴۰۳ منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره ملی تئاتر رضوی، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) با مشارکت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،حوزه هنری انقلاب اسلامی،موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی را با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در بهار۱۴۰۳هم زمان بادهه کرامت  برگزار می‌کند.

فراخوان این دوره جشنواره با هدف “اشاعه فرهنگ منور رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری” ، “استفاده از ظرفیت موثر تئاتر در راستای توسعه معارف دینی و رضوی برای عموم مخاطبان” و “حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر دینی کشور ” منتشر شده است.

 موضوعات تاکید شده در فراخوان شامل: معرفی ابعاد دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شخصیت امام رضا (ع)، تبیین فرهنگ و سبک زندگی رضوی و تأثیر آن در زندگی معاصر، ترویج حکمت ها و آموزه های فلسفی و اخلاقی امام رضا(ع)، خودشناسی و خداشناسی از دیدگاه امام رضا (ع) ، همراهی با مردم و ایجاد نشاط و پویایی در جامعه در مکتب رضوی و ائمه اطهار علیهم السلام، بهره گیری از فرهنگ عامه و آیین های رضوی مناطق مختلف کشور، ارتباط ادیان و مذاهب و مردم سایر ملل با امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی و ابعاد شخصیتی و معنوی حضرت معصومه (س) اعلام شده اند.

شیوه برگزاری این دوره از جشنواره، غیر متمرکز و با محوریت اجرای عمومی آثار خواهد بود. در فراخوان توضیح داده شده است: با استفاده از ظرفیت های حوزه تئاتر وهدف دسترسی بیشتر عموم مخاطبین به آثارنمایشی، ستاد برگزاری، این دوره ، جشنواره را، به صورت غیر متمرکز و با محوریت اجرای آثار در محل تولید برگزار خواهد کرد.

بدین صورت که دبیرخانه پس از ارزیابی نهایی آثار متقاضی، ۱۵ اثر را به عنوان آثار منتخب معرفی و با صاحبان آثار برای اجرای عمومی بین ۱۰ تا ۱۵ نوبت در شهرهای محل تولید تفاهم‌نامه همکاری منعقد خواهد کرد.

 این گروه‌ها طبق گاه‌شمار دبیرخانه آثار خود را در شهرهای محل تولید اجرای عمومی خواهند کرد. علاوه بر اجرای صحنه‌ای (زنده)، فیلم آثار منتخب طی یک جدول تنظیمی از تلویزیون تئاتر ایران به نمایش گذاشته خواهد شد تا تمامی علاقه‌مندان و هنرمندان سراسر کشور امکان تماشای آثار را داشته باشند. در اختتامیه جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا (ع) در مشهد از کارگردانان این آثار تقدیر خواهد شد.

اطلاع رسانی جشنواره از طریق تارنمای شمس توس به نشانی Shamstoos.ir و فرایند ثبت نام و ارسال اثر از طریق پورتال Portal.Shamstoos.ir  انجام می شود. مطابق گاه‌شمار جشنواره آخرین مهلت ارسال نمایشنامه‌های پیشنهادی ۵دیماه ۱۴۰۲ و اعلام نتایج متون پیشنهادی۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ خواهد بود. زمان اجرای گروه‌های منتخب ۲۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.

عناوین پنج مقاله راه‌یافته به مرحله نهایی اعلام شد

با برگزاری جلسه هیأت انتخاب و داوری پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری علمی منصور براهیمی، اسامی مقالات راه‌یافته به صحن این دوره از همایش، اعلام شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، اعضای هیأت انتخاب و داوری پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری علمی منصور براهیمی، متشکل از مجید شیخ‌انصاری، رامتین شهبازی و سیدحسن حسینی، اسامی پنج مقاله راه‌یافته به صحن این دوره از همایش را (به ترتیب حروف الفبا) به‌شرح زیر اعلام کردند:
 ۱.  ایران‌پور حسین؛ مقاله  «بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی ژانر سینمای هنرهای رزمی در حوزه فیلم کوتاه»
 ۲.  خودسیانی سحر و پناهی سیامک؛ مقاله   «بومی‌گرایی در ژانر»
 ۳.  طیفوری پژمان؛ مقاله «آسیب‌شناسی نقش فیلم کوتاه ایرانی در ناکامی تولید ژانر بومی با نگاهی به سینمای کوتاه کره جنوبی»
 ۴.  عباس‌آبادی محمدمهدی؛ مقاله «ظرفیت‌های اقتباسی داستان‌های عامیانه فارسی در فیلم کوتاه ژانر فانتزی»
 ۵.  فلاحی پیمان؛  مقاله «جهان بومی‌سازی وحشت و فیلم کوتاه ، واکاوی سینمای وحشت از منظر خصایص ژانری و مولفه‌های بومی»

شایان ذکر است، پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران بر محوریت «بومی‌گرایی در ژانر» در سینمای کوتاه تمرکز دارد و تجارب چهار دوره گذشته آن نشان داده است که در حوزه پژوهش فیلم کوتاه آن‌چه بیش از همه می‌تواند مفید باشد، امکان استخراج نتایجی است که بتواند در روند ارتقای کیفی تولید (از طرح تا اجرا) تأثیرگذار باشد؛ بنابراین همایش پنجم با هدف جستجوی راه‌کارهای نوین برای دست‌یابی به ابزارها و ساختارهای متفاوت روایت‌گری و قصه‌گویی در قالب ژانر که از طریق پیوند فیلم کوتاه با حوزه‌های دیگر پدید می‌آید، برنامه‌ریزی شده است.
 آیین پایانی پنجمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری علمی منصور براهیمی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و مترجم در حوزه سینما و تأتر و با محوریت مقاله‌های علمی در حوزه «بومی‌گرایی در ژانر»،  سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و پس از ارائه مقالات توسط پژوهشگران و جلسه پرسش و پاسخ هیأت علمی با پژوهشگران؛ برگزیدگان این دوره از همایش معرفی خواهند شد.

علاقه‌مندان و دانشجویان سینما و تأتر می‌توانند در این همایش به صورت آزاد شرکت کنند. محل برگزاری آیین پایانی همایش متعاقبا اعلام خواهد شد.

سه فیلم کوتاه در «یک سه‌شنبه کوتاه» نمایش داده می‌شود

فیلم‌های کوتاه «فالگوش»، «سمعک» و «لید» در پنجمین برنامه «یک سه‌شنبه کوتاه» نمایش داده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی برنامه، سه فیلم کوتاه «فالگوش» ساخته سوگل ایزدی‌فرد، «سمعک» به کارگردانی حمید یوسفی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر و «لید» ساخته حمیدرضا بازاری، عصر سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران نمایش داده می‌شود.

همچنین پس از نمایش فیلم‌ها، نشست پرسش و پاسخ با حضور سحر عصرآزاد (منتقد) و سازندگان آثار برگزار می‌شود.

«یک سه‌شنبه کوتاه» عنوان مجموعه برنامه‌ای است که به نمایش و نشست پرسش و پاسخ با سازندگان فیلم‌های کوتاه اختصاص دارد.

نمایش « مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصرتهران
 
 
فیلم مستند «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت‌اللهی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی آید.
فیلم «مشق امشب» به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت الهی به مدت ۷۸ دقیقه محصول سال ۱۴۰۰، یکشنبه ۱۲ آذرماه ساعت ۱۵ به نمایش داده می‌شود.
 بعد از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی با حضور مهران نعمت‌اللهی، یکی از کارگردانان فیلم و «وحید گلستان»  تدوین گر برپا می‌شود.
 
این  فیلم مضمونی را که عباس کیارستمی در سال ۱۳۶۷ در فیلم ماندگار «مشق شب» به آن پرداخته، به روزرسانی می‌کند و لایه‌های پنهانی از نظام آموزشی امروز را که از دید جامعه دور مانده است، به تصویر می‌کشد.
 
مستند «مشق امشب»، پیش از این در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «ایدفا» در آمستردام هلند که معتبرترین جشنواره مستند جهان لقب گرفته و در شصت و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زلین جمهوری چک که یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان در جهان محسوب می‌شود، حضور یافته است.
 
علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه ساعت ۱۵ به خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصرتهران، سالن سینما تک مراجعه کنند.‌ 

انتهای پیام 

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا