فرهنگ و هنر

دفاع وودی آلن از رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا: تجاوز جنسی که نکرد، فقط یک بوسه زد

دفاع وودی آلن از رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا: تجاوز جنسی که نکرد، فقط یک بوسه زد

وودی آلن، کارگردان آمریکایی که برای نمایش آخرین فیلمش به جشنواره ونیز رفته است از جنبش «می تو» (من هم) دفاع کرد.

او در عین حال درباره اعتراض‌ها به لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به دلیل بوسیدن ناخواسته یکی از بازیکنان تیم فوتبال زنان این کشور گفت: «بوسیدن در زمین فوتبال اشتباه بود اما او یک مدرسه را که به آتش نکشید. او موظف است عذرخواهی کند و کارش را ادامه دهد. […] به او [بازیکن زن تیم اسپانیا] تجاوز جنسی نکرد. این تنها یک بوسه بود و او هم دوستش بود.»

وودی آلن افزود که فهم این نکته که کسی ممکن است برای بوسیدن شغلش را از دست بدهد برایش دشوار است.

هواداران جنبش «می تو» (Me too) از وودی آلن به دلیل ادعاهای مطرح‌شده مبنی علیه او بر اذیت و آزار جنسی دختر خوانده‌اش در دهه ۱۹۹۰ انتقاد می‌کنند. کارگردان سرشناس آمریکایی این ادعاها را همواره رد کرده و تاکنون نیز مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته است.

وودی آلن، ۸۷ ساله برای نمایش پنجاهمین فیلم کارنامه هنری‌اش در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرده است. او جنبش «می تو» را برای زنان «مثبت» و «سودمند» توصیف کرد اما افزود که برخی پیامدهای آن از جمله آنچه به عنوان «فرهنگ کنسل» معروف شده است می‌تواند «احمقانه» باشد.

«فرهنگ کنسل» به رویکردهایی اطلاق می‌شود که هدف از آن طرد شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی به دلیل رفتارهای بحث برانگیز منسوب به آنها است. مصداق بارز این رفتارها موارد اذیت و آزار جنسی، رفتار جنسیت‌زده و نژادپرستی است.

وودی آلن در جریان کشمکش جدایی جنجالی‌اش از میا فارو، بازیگر سرشناس آمریکایی در دهه ۱۹۹۰ به اذیت و آزار جنسی دیلان فارو، دختر خوانده‌اش متهم شد. او چند سال بعد با یکی دیگر از دخترخوانده‌های میا فارو به نام سون-یی پره‌ وین ازدواج کرد.کارگردان فیلم‌هایی همچون «منهتن»، «آنی هال»، «جنایت و جنحه» و «هانا و خواهرانش» پس از جنبش «می‌ تو» در آمریکا از محافل هنری و سینمایی طرد شد. شرکت «آمازون» در سال ۲۰۱۸ قراردادش با وودی آلن را لغو کرد.

هشتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است و روز شنبه ۹ سپتامبر پایان می‌یابد.

245245

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا