عمومیمدیریت کسب و کار

آماده سازی عکس ها برای حکاکی لیزری در فتوشاپ

تو این پست قصد داریم آماده کردن یک عکس برای برش کاری با لیزر را توضیح دهیم . در پست های قبل و… را آموزش دادیم اما همیشه این طوز نسیت که شما برای لیزر کاری طرحی را طراحی کنید ، گاهی شما عکسی را در اینترنت می بینید و می خواهید بدون طراحی کردن از روی عکس آنرا برای برش کاری آماده کنید. اول از همه باید یک طرح برای برش لیزر انتخاب کنیم ، می توانبد عکس مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و یا از سایت استفاده کنید . کافیه عبارت مورد نظر خود را در سایت جستجو کنید . فرض کنید ما به دنیال یک طرح شابلون هستیم تا برش کاری آن رو پارچه رو انجام دهیم . کافیه عبارت Stencil به معنی شابلون را در سایت pinterest جستجو کنید .

شابلون

1- با بزرگ کردن عکس کیفیت تصویر در نتیجه کیفیت برش لیزر پایین می آید

2- کیفیت لبه ها کاهش می یابد

3 – اگر رنگ تصویر مشکی نباشد مدل به صورت کامل نمی افتد

نرم افزار لیزر

تبدیل عکس به وکتور و آماده سازی برای برش کاری با لیزر

یکی از مزایای تبدیل یک عکس به وکتور این است که شما بدون کاهش کیفیت می توانید سایز عکس را به هر اندازه ای خواستید در بیارید .

می توانیم به جای import از open نیز فایل مورد نظر را نیز انتخاب کنیم تبدیل عکس به وکتور و آماده سازی برای برش کاری با لیزر حال مانند تصویر زیر عمل می کنیم و تصویر اولیه که قرمز رنگ بود را پاک می کنیم و تصویر مشکی که به صورت وکتور است را برای برش کاری با لیزر نگه می داریم.

تغییر سایز وکتور طبق نیاز برای برش کاری با لیزر

حال شما به راحتی می توانید سایز عکس را بدون افت کیفیت تغییر دهید . برای این کار باید عدد هایی که زیر  آنها با خط مشخص شده است را تغییر دهید . با زدن بر روی قفل با تغییر طول به همان نسبت عرض تغییر می کند . اعداد بر حسب میلیمتر هستن

طراحی برای برششما در این آموزش بهترین نکته‌ها در مورد حکاکی چهره و عکس را خواهید آموخت و به راحتی می‌توانید به ساخت بالبینگ بپردازید.
آموزش‌هایی که تاکنون در جایی نخوانده‌اید، پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.
در آخر نیز اگر انتقاد، پیشنهاد یا نظری دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید. حکاکی چهره و عکس توسط دستگاه لیزر، یکی از هنرهای این صنعت محسوب می شود.
و اگر دستگاه و نرم افزار لیزر شما حکاکی عکس را پشتیبانی کند، به راحتی می توانید از این ویژگی استفاده نمایید که البته این مورد کافی نیست و نیاز به آموزش دارد. (در هر صورت به این نکته توجه کنید که مقدار زیادی از کیفیت خروجی کار بستگی به تنظیم بودن دستگاه، مادربرد، لنز و آینه‌ها دارد

نحوه انتخاب عکس مناسب برای حکاکی

اطلاعات عمومی در نحوه انتخاب عکس برای حکاکی لیزری و تنظیمات متناسب برای دستگاه لیزر:
در مورد انتخاب تصویر باید توجه نمایید، در صورتی که میزان زیادی از عکس خاکستری باشد (عکس با کنتراست بالا)، می‌توان نتیجه‌ی بهتری کسب نمود. (که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد)
همچنین کیفیت و رزولوشن تصویر بسیار مهم است. توجه داشته باشید، عکس‌های دانلود شده از اینترنت، اکثرا دارای رزولوشن 72 DPI است و چندان مناسب برای حک لیزری نیست و به همین صورت عکس‌های ارسالی از طریق شبکه‌های اجتماعی هم که از طریق گالری ارسال می‌شود و توسط سرورهای آن‌ها، حجم و کیفیت تصویر پایین می‌آید چندان مناسب حک نیست.
پس باید عکس‌های ارسال شده را از طریق فایل دریافت نمود تا محدودیت حجم و کیفیت بر روی تصاویر اعمال نشود و عکسِ با کیفیتی به دست طراح یا اپراتور دستگاه لیزر فلزات برسد.
در زیر به صورت تصویری این مورد را در دو اپلیکیشن واتس اپ و تلگرام برای شما مشخص نموده‌ایم:

  • نحوه ارسال صحیح عکس مناسب حک لیزری از طریق تلگرام
  • نحوه ارسال صحیح عکس مناسب حک لیزری از طریق واتس آپ

با توجه به مطالب بالا، پیشنهاد می‌شود برای بهترین خروجی در حکاکی لیزری، حداقل رزولوشن تصویر دریافتی 300 DPI باشد و همچنین در صورت لزوم می‌توان از نرم‌افزار های گرافیکی مثل فتوشاپ نیز برای افزایش DPI تصاویر استفاده نمود که پیشنهاد نمی‌شود. به هر دلیل بهتر است در ابتدا عکس با کیفیتی دریافت کنید.

  • تفاوت رزولوشن 300 DPI در تصاویر
  • تفاوت رزولوشن 72 DPI در تصاویر

یک اصل مهم در حکاکی لیزری این مورد می باشد: کم هم زیاد است!
بهترین نتیجه در حکاکی زمانی ایجاد می‌شود که شما متریال‌های مورد استفاده خود را بشناسید و بتوانید طراحی و دستگاه خود را مناسب با آن متریال تنظیم نمایید. در بیشتر مواقع همکاران برای حک، از پاور بالا استفاده می‌نمایند که این مورد در استفاده از متریال‌های صاف و با بافت نرم چندان خروجی مناسبی ندارد. مثلا در استفاده از چوب یا ام دی اف

پس نتیجه می‌گیریم که حکاکی بین 300 تا 500 DPI برای حکاکی چهره برروی MDF مناسب است. زیرا نقاط شطرنجی که در زمان برخورد اشعه با متریال برخورد می‌کند، نباید بر روی یکیدگیر قرار بگیرد تا کیفیت مناسبی در خروجی کار ایجاد شود. همچنین به این نکته هم توجه کنید که 1.5 اینچ و در درجه بعدی 2 اینچ، در مواردی که برای حکاکی چهره استفاده می‌شود (مثلا بالبینگ) بهترین نتیجه را خواهد داد.
البته به جز مواردی که باید خروجی کار از دور مورد توجه قرار گیرد و جزییات، چندان اهمیتی ندارد که در غیر از این مورد می‌توان از لنز 2.5 اینچ استفاده گردد.
لنز بزرگتر باعث می‌شود که در وقت و زمان حکاکی صرفه جویی شود ولی به همان نسبت نیز از جزییات حکاکی نیز کم می‌شود و اصلا پیشنهاد نمیشود که برای حکاکی با جزییات بالا از لنز بزرگتر از 2 اینچ استفاده شود.

آماده سازی عکس ها برای حکاکی لیزری در فتوشاپ

مقدار پاور و سرعت دستگاه برای هر متریال در زمان حکاکی!

شما می‌توانید با این تست ساده که در زیر توضیح داده ایم قدرت و سرعت مورد نیاز برای هر متریال را بدست آورید.
در این روش، طرحی که به صورت گردینت طراحی شده و عکس و فایل آن در زیر موجود است را به عنوان تست برای حکاکی بر روی متریال مورد نظر خود آماده کنید و حکاکی را انجام دهید. اگر بعد از حکاکی با این تست مشاهده نمودید که کار شما از حد معمول تیره‌تر است، مقدار پاور را کم کنید یا سرعت را بی‌افزایید. همچنین اگر از مقدار مورد نیاز شما روشن‌تر بود، مقدار پاور را افزایش یا سرعت را کاهش دهید.بعد از انجام مراحل بالا، پنجره جدیدی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید باز شده، حال با توجه به متریال شما برای حکاکی و توضیحاتی که در پایین‌تر ارائه شده، متد یا الگوریتم مورد نظر را تغییر دهید تا فایل تست شما آماده شود.

الگوریتم حکاکی Ordered Dithering برای چه مواردی استفاده می‌شود:

در این نوع متد از ساختاری شطرنجی و منظم استفاده شده.
بعد از انتخاب این گزینه، تصویر به صورت نقطه‌های شطرنجی لیزر می‌شود و هر چه مقدار تیرگی بیشتر باشد،بدون تغییر در چگالی و تراکم در تعداد، فقط نقطه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و عملیات لیزر صورت می گیرد.
در عکس زیر به صورت کامل مشخص شده و شما می‌توانید تفاوت ها را ببینید:

این موردی که توضیح داده شد، برای متریال هایی استفاده می شود که حک راحتی دارند، منظور این است که تداخل نقطه‌ها وجود ندارد و نقطه‌های حکاکی شده‌ای بزرگ‌تر از سایز معمول خود را به وجود نمی‌آورند.
مثل آلومینویم

در این الگوریتم از یک ساختار شطرنجی آشفته استفاده شده و نقاط تیره‌تری نسبت به مدل قبلی دارد.
تیرگی در این روش با تراکم و تعداد نقطه‌ها کم و زیاد می‌شوند و مخالف مدل قبلی، اندازه‌ی نقطه تغییری نمی‌کند.
در عکس زیر می‌توانید دقیقا تفاوت را ببینید:

از این روش می‌توان برای متریال‌هایی که حکاکی لیزری بر روی آن‌ها دشوار است استفاده نمود. (چوب، چرم، شیشه)
یا حتی برای عکس‌هایی که جزئیات زیادی دارند. (عکس حیوانات، سبک‌های معماری)
و باید توجه داشت که این روش حکاکی، کنتراست تصویر را بالا می‌برد.

این الگوریتم‌ها در اکثر نرم‌افزار های گرافیکی که می‌توان عکس را برای حکاکی آماده کرد وجود دارد ک در بالا ما مثالی از کورل دراو برای شما آورده‌ایم

شما در این آموزش با انواع ترفندهای حکاکی آشنا شدید.
یاد گرفتید به چه صورت عکس‌های مناسب حکاکی لیزری را انتخاب کنید.
نحوه‌ی دریافت عکس برای حک از شبکه‌های اجتماعی به چه صورت باشد تا از کیفیت آن کاسته نشود.
کدام لنز یا عدسی مناسب دستگاه شما می‌باشد.
سرعت و پاور دستگاه لیزری مناسب حکاکی برای هر متریال چه مقدار است.
از چه الگوریتمی برای حکاکی بر روی پلکسی و از چه الگوریتمی برای حکاکی بر روی ام دی اف استفاده نماییم و اینکه اگر جزییات عکس زیاد بود، طراحی باید به چه نحوی صورت بگیرد.

در نهایت باید این مورد را یاداوری کنیم که برای خروجی عالی و بی نقص در حکاکی چهره و عکس یا ساخت بالبینگ نیاز به تجربه‌ی اپراتور دستگاه می‌باشد، از این بابت که هر دستگاهی از نظر قدرت تیوب و سرعت اسپیندل ها متفاوت است و این شما هستید که بر اساس تجربه‌ی کار با دستگاه می‌توانید بهترین پاور و سرعت را انتخاب نمایید.
پس چندین بار تست و خطا انجام دهید و یا حتی عدسی 1.5 اینج مخصوص حکاکی تهیه کنید، چندین بار طراحی کنید و طرح را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

آموزش حکاکی چهره روی پلکسی و ام دی اف MDF

برای حکاکی چهره روی پلکسی، ادیت و ویرایش عکس خیلی مهمتره تا تنظیمات. حکاکی با تیوب ۸۰ وات بهتر از تیوب ۱۰۰ یا ۱۲۰ هست. و همونطور که بالا گفته شد لنز یا همون عدسی 1.5 اینچ یا پایینتر، برای اینکار خیلی بهتره نکته ی دیگه هم این هست که برای حکاکی روی چوب تیره مثل ونگه ..هرچقدر توان کمتر باشه، کیفیت حکاکی بهتر میشه

قبل از اینکه عکس رو وارد برنامه فتوگریو کنیم باید اول با یه نرم افزار ادیت عکس مثل فتوشاپ عکس رو ادیت زد و رنگ هاش رو تنظیم کرد.
مثلا نه خیلی روشن باشه نه خیلی تیره، باید یه تعادل توی عکس درست کنیم.
اگر روی پلکسی می خوایم حک بزنیم و چون عکس باید به حالت نگاتیو خروجی بگیریم، چهره نباید خیلی سفید یا روشن باشه ، باید یکم تیره اش کنیم تا پستی و بلندی چهره بیشتر مشخص بشه و توی حک هم بشه تشخیص داد.

آموزش ویدیویی حکاکی پلکسی:

توضیحات ویدیو:

اول عکس رو وارد فتوشاپ کنید.
کلیدهای ctrl+M رو بزنید تا پنجره تنظیم رنگ و کنتراست عکس براتون باز بشه.
می تونید از داخل گزینه هایی ک داره فیلتر رنگ هم اعمال کنید و کلا رنگ عکس رو تنظیم کنید و اگر عکس می خواید روی پلکسی حک بشه عکس رو روشن کنید مثل کاری که توی فیلم انجام میشه.

 

دکمه بازگشت به بالا