عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

در لحظه ای که برای شناخت حریفان تیم ملی کشورمان در این دوره از مسابقات شاهد قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر بودیم، در ابتدای مراسم از نماد جام جهانی 2022 رونمایی شد اما در آن لحظه متوجه نشدیم که یک ایرانی آن را طراحی کرده است.

به گزارش ایواره، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی در مورد ماهیت آن منتشر شد؛ نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد. برخی آن را شبح می دانستند و برخی دیگر آن را «سفره ماهی در خلیج فارس» می دانستند، اما هیچ یک از این تعابیر از «لایب» درست نبود. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار ماهر است که همه طرفداران فوتبال را به تماشای تکنیک های خود و البته دعوت می کند. نکته مهم در مورد این طرح این است که یک طراح گرافیک ایرانی آن را طراحی کرده است. «سید حسین اجاقی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و به عنوان طراح نماد جام جهانی معرفی می شود. دستاوردی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراح» بود اما حالا توانسته برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا به موفقیتی خاص و بزرگ دست یابد.

او در گفتگو با ما از آغاز داستان این طرح، تماس امیر قطر با وی، چالش های طراحی این نماد و … می گوید.

از بچگی عاشق نقاشی بودم

این گرافیست و تصویرگر جوان و با استعداد در اولین سوال درباره اینکه چه زمانی وارد حرفه طراحی شده است، می گوید: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. از سال 90 به صورت حرفه ای در زمینه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازی های رایانه ای فعالیت می کنم. گفتنی است وی در چندین پروژه انیمیشنی سریالی و سینمایی در زمینه طراحی شخصیت و فضا همکاری داشته است. همچنین طراحی و اجرای دو جلد کتاب طنز (کمیک استریپ) و طراحی مجموعه استیکر برای چندین برنامه پیام رسان فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من ایمیل فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که ماجرای طراحی جام جهانی قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در دوره های قبلی مانند برزیل یا روسیه که اطلاعات دقیق تری از آن دارم، این بود که فیفا رقابتی بین طراحان بود. آنها سه پیشنهاد را انتخاب کردند که مورد تایید همه کارشناسان قرار گرفت. سپس فیفا این سه طرح را در معرض دید عموم قرار داد و هر کدام که بیشترین رای را به دست آورد، نماد دوره ای شد که محصولات جام جهانی با همان نماد تولید می شد. در همین راستا تقریبا یک سال و نیم پیش بود که از کمیته عالی جام جهانی ایمیلی دریافت کردم. این سازمان کمیته مشترک فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی، قطر است. در ایمیل ذکر شده بود که نمونه کار شما را دیدیم، مورد تایید و پسند ما قرار گرفت، پس در صورت علاقه مندی، پروپوزال خود را به عنوان نماد جام جهانی رسم کرده و برای ما ارسال کنید.

طرح اصلی من یکی از 3 طرح برتر فیفا شد

این طراح گرافیک درباره این موضوع گفت: پس از دریافت ایمیلی از سوی کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و سپس پیشنهادی را برای من ارسال کردند که شامل این بود که طرح باید چه شکلی باشد و چه معیارهایی برای آنها باید باشد. طرح نماد جام جهانی قطر مهم هستند و می خواهند روی آنها کار کنند و یک سری استانداردها و … بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت به آنها نماد دادم. نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و در چند مرحله روی آن بسیار کار کردم و به اصطلاح آن را چکش زدم تا به نتیجه نهایی رسید و به عنوان یکی از سه پرنده نهایی و نهایی قرار گرفت. طرح های برتر در رای گیری عمومی توسط فیفا برای شرکت در شبکه های اجتماعی آن استفاده می شود. گفته می شد بر اساس این شخصیت ها انیمیشن هایی ساخته می شود و مخاطبان پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و قرار بود نتیجه را به من اعلام کنند اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همان کمیته ایمیل زدم که کشور میزبان جام جهانی با رفراندوم مخالفت کرده و ظاهراً برنامه ای دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.»

امیر قطر می خواست این نماد توسط من طراحی شود

«اجاقی» ایمیلی از سوی فیفا دریافت می کند که «قطر هیچ یک از سه طرح را نپذیرفته و قصد دارد نماد جام جهانی را خودش طراحی کند و این پروژه در همین جا متوقف می شود». وی گفت: تقریبا یک ماه طول کشید تا پاسخ ایمیلم را دریافت کنم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برندسازی کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. اشاره شد که ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تمام کنید. بعد متوجه شدم که خود امیر قطر هم ایده ای دارد که تقریباً همان چیزی است که الان ساخته شده است و در چند روز اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح های من و دیگر طراحان را دیده است و درخواست کرده اند که این ایده توسط من اجرا و نهایی شود، زیرا طرح شاهین من برای او جذاب تر از بقیه بود.

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطری ها است

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای طراحی ایده امیر قطر با کمیته برگزاری جام جهانی قرارداد مستقیم امضا کردم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که روسری مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر به نماد رسمی جام جهانی قطر تبدیل شود. آنها می خواستند از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را نماد و پوششی فرهنگی معرفی کنند که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود. آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند قطری ها چگونه لباس می پوشند و ظاهراً این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

طراحی شخصیت یک جام جهانی فوتبال بدون دست دشوار بود

اجاقی درباره چالش های طراحی نماد جام جهانی 2022 قطر گفت: طراحی این نماد را از زمانی که گفتم شروع کردم و برای من به عنوان یک طراح شخصیت با 15 سال سابقه و تجربه زیاد در این زمینه، این شخصیت بسیار چالش برانگیز بود. . وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم یک سری اهداف برای خلق آن داریم که باید در طراحی به آن توجه کرد. از این نظر شخصیت ما باید فوتبالیست می بود و این ورزش تماماً به تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی با توپ بسیار مهم است، اما زمانی که من در مراحل اولیه پروژه قدم می زدم. ، رضایت بخش نبود بازخوردی که از امیر قطر در مورد این اتودها گرفتم دقیقاً همینطور بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همان چفیه به هدف رسید، حالا می توانی کاری کنی! اتو کردن زیاد، چکش های متعدد، ارتباط با تیم انیمیشن فیفا در مورد نحوه طراحی یک حرکت برای این شخصیت تا بتواند نمایش فوتبالی ارائه دهد، در نهایت به طرحی رسید که همه دوست داشتیم. ادامه دادیم تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی رسیدیم که در قرعه کشی جام جهانی از آن رونمایی شد و حالا می توانید ببینید.»

نقش اسلیمی روی نماد طرح حنای زنان قطری است

این تصویرگر درباره طرح های روی این نماد نیز توضیح جالبی دارد و می گوید: پس از نهایی شدن طرح نهایی، تزیینات، طرح ها و … زیادی برای آن طراحی کردم و گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و برای انتخاب به این کمیته فرستادم. فینال باز است. برخی از آنها بسیار شلوغ بودند و ما ترجیح دادیم آنقدر شلوغ نباشیم که تنش بصری ایجاد کند زیرا ممکن است حس خوبی برای مخاطب ایجاد نکند. تا اینکه تصمیم گرفتیم دو توپ روی دستان شخصیت بگذاریم، این توپ ها را هم از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد، گرفتیم، چون قرار بود این شخصیت از همین لوگو به این نماد تبدیل شود. نقش اسلیمی که در پایین این شخصیت دیده می شود نیز الهام گرفته از نقش حنا است که زنان قطری از آن به عنوان تزئین استفاده می کنند. ما می خواستیم روی این شخصیت نمادی از جامعه مردان و زنان قطر به عنوان کشور میزبان جام جهانی داشته باشیم.

به فوتبالیست بودن و دقت امیر قطر علاقه داشتم

اجاقی که دائماً با امیر قطر برای طراحی این ایده از طریق دفترش در تماس بود و نظرات او را دریافت کرد، گفت: نکته جالب مکاتبات، دقت و وسواس زیاد او بود. این هم مهم است که او طرفدار پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. مثلا در پایین طرح از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح شلوغتر باشد. در نهایت امیر قطر گفت که شلوغی کم طرح توجه را از خود شال سفید منحرف می کند. این را به فیفا هم گفتم، قبول نکردند و در نهایت وقتی امیر قطر این را گفت، پذیرفته شد. برای من جالب بود که او اینقدر مراقب بود.»

من خوشبین هستم که از گروه خود صعود کنیم

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار فوتبال هستید، گفت: من به فوتبال علاقه زیادی دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به ورزش بیشتر آشناست. در مورد تیم ملی در جام جهانی قطر، من از بچگی عاشق بازی تیم ملی آلمان و انگلیس بودم. از آنجایی که خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این مدت اتفاقات خوبی برای تیم ملی ما بیفتد. بریتانیا مثل گذشته در مستطیل سبز قوی نیست و من فکر می کنم خیلی راحت تر از آرژانتین است. در مجموع، من بسیار خوشبین هستم که صعود کنیم.»

کار من هنوز تمام نشده و استیکرهای جذابش باقی مانده است

اگرچه طراحی لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 تکمیل شده است، اما کار این گرافیست ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. همچنان در حال کار بر روی استیکرهای این نماد هستیم و علاوه بر تعدادی از آنها که رونمایی شده اند، موارد جالب دیگری نیز در چند روز آینده اضافه خواهند شد. در قرعه کشی فقط بسته اولیه رونمایی شد. در روزهای آینده استیکرهای شبکه های اجتماعی را در اختیار فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر قرار خواهم داد که خودشان منتشر خواهند کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا