اقتصادی

یکی از دلایلی که موجب اُفت بورس شد، به بحث دامنه نوسان بازمی‌گردد

یکی از دلایلی که موجب اُفت بورس شد، به بحث دامنه نوسان بازمی‌گردد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فراز و فرود بازار کاملا طبیعی است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب اُفت سنگین بازار در روز دوشنبه شد، به بحث دامنه نوسان بازمی‌گردد؛ زیرا با افزایش دامنه نوسان هیجانات بازار با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود. برخی شایعات مطرح شد و برخی بر آن دامن زدند که این مسائل را پیگیری حقوقی خواهیم کرد.

به گزارش ایواره، مجید عشقی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بورس و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: سازمان بورس و اوراق بهادر در زمینه بحث‌های پژوهشی سبقه طولانی دارد، می‌توان در این خصوص به مرکز پژوهش‌های سازمان اشاره کرد. در گزارشات و دستور العمل‌هایی که از سوی مرکز پژوهش‌ها مطرح می‌شود، نوآوری‌هایی قابل مشاهده است که باتوجه به نتایج حاصله تصمیم گرفتیم آن را بسط دهیم. کمیته مرکز پژوهش‌ها هفت عضو دارد که براساس تصمیمات اتخاذ شده، قرار است از سطح فرد گسترش یافته و با دانشگاه‌های بزرگ در ارتباط باشیم. در سازمان بورس اطلاعات و داده‌هایی داریم که لازم است روی آن‌ها کار شود.

وی با تاکید بر اینکه در مورد اتفاقاتی که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ رخ داد، تحلیل چندانی صورت نگرفته بود، اظهار کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، این اطلاعات را به واسطه یک برنامه به صورت ناشناخته در اختیار یک گروه قرار دادیم که نتایج خوبی داشت، البته به طور کامل منتشر نشده است. حدود ۱۷ الی ۱۸ سال از قانون بازار گذشته در این مدت به نتایجی رسیدیم که برخی از ابزارها، نهادها و غیره باید گسترش یابد، نوآوری ها و نقدهایی که درمورد اتفاقات و ابزارهایی که در بازارسرمایه وجود دارد، هنگامی که از دانشگاه‌ها ارائه شود، بسیار کاربردی‌تر است. بخش قابل توجهی از سرمایه انسانی سازمان بورس، از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران است، قابلیت جذب نخبگان علمی را داریم و دانشجوهای تحصیلات تکمیلی را می‌توانیم در پژوهشکده جذب کنیم. انشالله بتوانیم با این همکاری‌ها قدم‌های مناسبی را در بازار سرمایه برداریم. بحث‌هایی چون حاکمیت شرکتی، نیازمند برخی تغییرات در حوزه علمی و اجرایی است. امسال تمرکز بازارسرمایه بر بحث تامین مالی پروژه‌ها و صنایع تولیدی از طریق این بازار است.

٦٠٠ همت تامین مالی از طریق بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین در نخستین نشست علمی بورس و دانشگاه اظهار کرد: جایگاه بازار سرمایه در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده است. اکنون ارزش معاملات بازار سرمایه به ۱۱ هزار همت می‌رسد. سهام بیش از ۸۰۰ ناشر در بازارسرمایه معامله می‌شود. ۱۰۰۰ نهاد مالی اکنون در بازار سرمایه تحت نظارت سازمان بورس مجوز گرفته و در حال فعالیت هستند. روزانه بیش از ۴۰۰ هزار نفر در بازارسرمایه معامله انجام می‌دهند. سال گذشته ۳۰۰ همت تامین مالی از طریق اوراق در بازار سرمایه برای دولت و سایر بازیگران داشتیم؛ تقریبا به همین میزان نیز شرکت‌ها افزایش سرمایه دادند. در مجموع می‌توان گفت ۶۰۰ همت تامین مالی در راستای فعالیت اقتصادی به واسطه این بازار صورت گرفته است. ین عدد ها نشان می‌دهد ما در بازار سرمایه با کارهای بزرگی مواجه هستیم. امسال وظیفه ما تامین مالی بنگاه‌های تولیدی از طریق بازارسرمایه است که در این راستا می‌توان به نهادها و ابزارهای جدید اشاره کرد.

عشقی گفت: اکنون بیشترین تامین مالی بنگاه ها، از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد. این را میتوان به سبب آشنایی پایین این بنگاه‌ها با ابزارهای بازار سرمایه دانست. عدم آشنایی سبب شده تا بانک‌ها سهم عمده ای در بحث تامین مالی داشته باشند که البته این امر هم مشکلات متعددی را به دنبال دارد.

کم‌توجهی به بازارهای مشتقه، یکی از دلایل ریزش‌های بازار

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: ساختار این بازار در آذر سال ۱۳۸۴ به شکل کنونی معین شد. ما نیازمند این هستیم که قوانین بازار تغییر کند، علی رغم اینکه بازار نقدی به لحاظ بازیگران و تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، تغییرات قابل توجهی یافته، اما ابزارهای مالی نیاز به کار دارند. در بحث اوراق مشتقه هم نیاز به کار داریم. یکی از دلایل ریزش های‌ بازار توجه کم به بازارهای مشتقه بوده است. در بحث نهادهای مالی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم، اکنون عمده معاملات بازار سرمایه در دست بخش خصوصی است.

مدیریت ریسک در نهادهای مالی مغفول مانده

عشقی تاکید کرد : در حوزه کارکردهای نهادهای مالی نیازمند کارکردهای جدی هستیم. بحث مدیریت ریسک در نهادهای مالی مغفول مانده که باید توجه بسیاری به آن کرد. در سازمان بورس مرکز پژوهش داریم که از همان ابتدای کار سازمان بورس کار خودش. را آغاز کرده، مرکز پزوهش سعی کرده ارتباط نزدیکی با دانشگاه ها برقرار کند تا قدم های مناسبی را در راستای رفع مشکلات بازارسهام بردارد.   اواخر سال گذشته پیشنهادی مطرح شد تا به طور مستقیم با خود دانشگاه ها جلساتی برگزار کنیم، اولین دانشگاه هم با توجه به نقش موثری در حوزه تامین نیروی انسانی سازمان، دانشگاه تهران بوده است

وی ادامه داد: موضوعات و مسائلی را که در بازار سرمایه است، به دانشگاه‌ها منتقل می‌کنیم تا روی آن کار شود. سعی می‌شود تمام داده‌هایی که بتوان در اختیار دانشگاه‌ها قرار داد به صورت برنامه ناشناس در اختیار قرار دهیم.

سرباز نخبگی گسترش خواهد یافت

عشقی گفت: بحث سرباز نخبگی را در سازمان بورس گسترش خواهیم داد، خوشبختانه سامانه معاملات بومی را که با همکاری دانشگاه تهران صورت گرفته تا پایان سال به جریان خواهد افتاد. در بحث قوانین حقوقی بازارسرمایه نیازمند جدی گرفتن این حوزه و به کارگیری افراد متخصص در این حوزه هستیم.

دامنه نوسان؛ مسبب افزایش سرعت تخلیه هیجان در بازار

عشقی تصریح کرد : فراز و فرود بازار کاملا طبیعی است. یکی از دلایلی که موجب اُفت سنگین بازار در روز دوشنبه شد، به بحث دامنه نوسان بازمی‌گردد؛ زیرا با افزایش دامنه نوسان هیجانات بازار با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود. برخی شایعات مطرح شد و برخی بر آن دامن زدند که این مسائل را پیگیری حقوقی خواهیم کرد.

رئیس سازمان بورس گفت: نگاه معامله گران اغلب کوتاه‌مدت است. با توجه به حجم معامله‌گران آن‌ها را نمی‌توان کنترل کرد و توقع داشت همیشه رو به بالا خرید کنند. همین باعث شد تا عرضه‌ها در دوروز گذشته افزایش یابد. اکنون شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی، نهادهای مالی، منابع مالی بازرگردان‌ها قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست.

رئیس سازمان بورس بیان کرد: نمی‌توانیم بازار را همیشه از نوسانات مصون بداریم. به همین خاطر ابزار و صندوق‌هایی قرار دادیم تا افراد بر اساس میزان ریسک‌پذیری در آنها سرمایه گذاری کنند. در میان‌مدت و بلندمدت با توجه به فرآیند دوسویه شدن جریان معاملات در بازار سرمایه، شرایط این بازار بهتر خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا