فرهنگ و هنر

«بابانظر» در قرن ۵ هجری معاصر با باباطاهر تأسیس شد

«بابانظر» در قرن ۵ هجری معاصر با باباطاهر تأسیس شد

ایواره/همدان روستای بابانظر به‌عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان رزن با جمعیتی حدود ۴۰۰۰ نفر بوده که گفته می‌شود این روستا در قرن ۵ هجری معاصر با باباطاهر عریان توسط فردی به نام نظر تأسیس شده است و از آنجایی که نظر به بابانظر شهرت داشت، این روستا نیز همین نام را گرفت. 

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستای بابانظر شامل منطقه گردشگری بقراطی و نیز مجموعه تاریخی حمام، مسجد و عمارت اربابی متعلق به دوران قاجاریه فضایی فرح‌بخش را برای حضور گردشگران در طول سال در این روستا فراهم کرده است.

منطقه نمونه گردشگری بقراطی از جمله مناطق دلنشین شهرستان رزن و روستای بابانظر بوده که چشم‌اندازی شگرف از زیبایی‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

مزارع کشاورزی این روستا وسعتی افزون بر ۱۰ هزار هکتار را دارد که وجود باغات میوه مانند سیب، گردو، هلو و انگور زیبایی دوچندانی به روستا می‌بخشد.

روستای بابانظر از لحاظ موقعیت فیزیکی و جغرافیایی جزء روستاهایی با بافت متمرکز بوده که به علت جمعیت بالا به سرعت در حال گسترش بوده و مهاجرپذیر است.

دهیار روستای بابانظر در گفت‌وگو با ایواره، اظهار کرد: روستای بابانظر از توابع دهستان بقراطی بخش سردرود شهرستان رزن با ۴۰۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۴۳ کیلومتری مرکز شهرستان رزن قرار دارد.

جلیل صادقی با بیان اینکه مردم این روستا اکثراً کشاورز و دامدار هستند و تعدادی نیز در کارگاه های موزائیک‌سازی کار می‌کنند، افزود: اهالی این روستا به زبان ترکی همراه با لهجه‌ای خاص و شیرین که از نزدیکی به استان زنجان و شهرستان کبودراهنگ اقتباس شده است، تکلم می‌کنند.

وی ادامه داد: روستای بابانظر در شهرستان رزن دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیبا بوده که این امر موجب شده تا سالانه گردشگران بسیاری از این روستا و جاذبه‌های آن‌ بازدید داشته باشند.

مسجد امام رضا(ع) یکی از جاذبه‌های تاریخی روستا

دهیار روستای بابانظر با اشاره به جاذبه‌های تاریخی این روستا تصریح کرد: مسجد امام رضا(ع) روستای بابانظر مربوط به دوران قاجاریه با قدمتی افزون بر ۲۰۰ سال یکی از جاذبه‌های تاریخی این روستا بوده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بنا به گفته کارشناس اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان از این نمونه بی‌نظیر تنها یک مورد در شهرستان اسدآباد وجود دارد.

خزینه، حمامی تاریخی 

وی با بیان اینکه هنوز نیز تمامی مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف این روستا در این مسجد تاریخی برگزار می‌شود و در تمام این سال‌ها به همت اهالی روستا و هیأت امنای مسجد سرپا نگه داشته شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر مسجد تاریخی امام رضا(ع) معروف به مسجد خانلار، یک حمام تاریخی در کنار مسجد معروف به خزینه نیز مربوط به دوران قاجاریه در این روستا وجود دارد که البته این حمام قدیمی تاحدودی تخریب شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد اما هنوز هم قابل بازدید گردشگران است‌.

صادقی بیان کرد: در سال جدید مرمت و بازسازی این حمام قدیمی جزو برنامه دهیاری خواهد بود که البته همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان را نیز می‌طلبد.

وجود یک خانه اربابی ۲۰۰ ساله 

وی همچنین با اشاره به وجود یک باب خانه اربابی ۲۰۰ ساله در روستای بابانظر به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا برای بازدید گردشگران و میهمانان نوروزی، اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی حدود چهار با پنج سال پیش به صاحبان این خانه اربابی پیشنهاد داد که به منظور بازسازی و مرمت آن با استفاده از تسهیلات بانکی همکاری لازم را خواهد داشت اما متأسفانه روند پر پیچ و خم دریافت تسهیلات بانکی موجب شد که صاحبان این خانه اربابی از پیگیری این امر منصرف شوند.

وی در ادامه با اشاره به جاذبه‌های طبیعی این روستا نیز گفت: منطقه نمونه گردشگری محوطه و کوه بقراطی در فاصله چهار کیلومتری روستای بابانظر یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر در سطح استان همدان به شمار می‌رود.

رویش ۱۲۰ گیاه دارویی وخوراکی

صادقی با اشاره به وجود گیاهان مختلف دارویی و خوراکی در جاذبه طبیعی و زیبا و سرسبز کوه بقراطی خاطرنشان کرد: در این منطقه رویش حدود ۱۲۰ گیاه مختلف ثبت شده که شامل انواع گیاهان دارویی و خوراکی همچون ریواس، تره، گل گاوزبان، گل ختمی، خاکشیر، آزربه، چای کوهی، آویشن، موسیر کوهی و … است.

وی یادآور شد: علاوه بر این، محوطه بقراطی محل زندگی انواع جانداران است که از میان آنها می‌توان به کبک، تیهو و باقر قره و گونه‌هایی نظیر قوچ، میش وحشی و پستاندارانی چون گرگ، کفتار، رودک، شغال و خرگوش اشاره کرد.

صادقی افزود: این ناحیه مورد توجه بسیاری از گردشگران بوده و تنوع زیستی و مناظر فوق‌العاده زیبای گردشگری آن  هر ساله در فصل بهار و به‌ویژه در اردیبهشت خیل عظیمی از کوهنوردان، گردشگران، خانواده‌ها و جویندگان داروهای گیاهی را به این منطقه می‌کشاند.

بازدید ۳۰۰۰ گردشگر در فصل بهار

وی با اشاره به بازدید بیش از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر گردشگر در فصل بهار از منطقه نمونه گردشگری بقراطی خاطرنشان کرد: قله اصلی رشته کوه بقراطی ۲۴۶۳ متر ارتفاع دارد.

صادقی بیان کرد: در دامنه کوه بقراطی یک سد خاکی از چندین سال قبل توسط جهادکشاورزی رزن احداث شده‌ که در فصول بارندگی باعث جمع‌شدن آب‌های حاصل از بارندگی شده و بر آب‌های قنات روستا تأثیر مثبتی دارد ضمن اینکه این سد منظره‌ای زیبا را به ویژه در فصل بهار برای  گردشگران ایجاد کرده است.

وجود دستکند زاغه ۶۰۰ ساله

صادقی در ادامه یادآور شد: مابین روستای بابانظر و منطقه گردشگری بقراطی بابانظر در پایین دامنه کوه بقراطی یک دستکند و زاغه نیز مربوط به ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال پیش وجود دارد که مردمان آن دوران برای نگهداری احشام و دام خود استفاده داشته‌اند و هم‌اکنون این دستکند یکی از جاذبه‌های مناسب تاریخی برای بازدید گردشگران به شمار می‌رود و به نوبه خود دیدنی است‌.

وی بیان کرد: در حال حاضر روستای بابانظر آماده میزبانی از میهمانان و گردشگران نوروزی بوده و لایروبی جداول، تنظیف و شستشوی معابر روستایی و پاکسازی محیط روستا و نصب بنر خوشامدگویی از جمله اقداماتی است که توسط دهیاری روستا در استقبال از سال نو انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  شهرستان رزن هم با اشاره به مسجد روستای بابانظر اظهار کرد: مسجد تاریخی امام رضا(ع) روستای بابانظر از توابع شهرستان رزن یکی از مساجد بسیار قدیمی و ساخته شده با معماری دوره قاجار است و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رزن محسوب می‌شود و در ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷ با شماره ثبت ۳۲۱۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهروز کهیایی با بیان اینکه این مسجد تاریخی دارای ۱۲ ستون اصلی از جنس چوب بوده و پوشش بام هم از تیر چوبی است، گفت: سر ستون‌های این مسجد گچ‌بری و نمای بیرونی کاه‌گل الک شده بوده و مصالح به‌کار رفته در این بنا خشت و گل است.

وی افزود: این مجموعه در کل دارای ۳۰۰  مترمربع مساحت و دو درب چوبی برای ورود آقایان در قسمت جلو و یک ورودی در قسمت پشت مسجد برای خانم‌ها تعبیه شده است، در قسمت داخل مسجد دور تا دور دیوارها فضایی به ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر و عرض دو  متر از کف مسجد برای نشستن بزرگان بوده است.

به گزارش ایواره، روستای بابانظر و منطقه نمونه گردشگری بقراطی این روستا در فصل بهار محیطی راحت، فرح‌بخش و جذاب برای گردشگران بوده و به طور قطع تجربه خوبی را  برای گردشگران و میهمانان نوروزی رقم خواهد زد.

این روستا با مرکز شهرستان رزن حدود ۴۲ کیلومتر فاصله دارد ضمن اینکه از مرکز شهرستان کبودراهنگ نیز حدود ۳۵ کیلومتر فاصله داشته و این امر موجب ارتباط اهالی با هر دو شهرستان رزن و کبودراهنگ شده‌ است.

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

از ریتم و صداهای کلمات استفاده می‌کنم تا شما را در یک سفر صوتی همراه کنم.
دکمه بازگشت به بالا