علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

داروهای گیاهی ضد افسردگی و شادی آور

استرس و افسردگی دو بیماری است که اکثرا از آن هراسانیم. جالب توجه است که هرچه از عمر زندگی مدرن می‌گذرد، آمار ابتلا به افسردگی و استرس مزمن نیز افزایش می‌یابد. برخی از ما با افسردگی یا استرس زیاد به دنیا می‌آییم و برخی از ما هم در مقطعی از زندگی بخاطر اتفاقات ناگوار در زندگی شخصی یا کاری دچار اضطراب شدید یا افسردگی می‌شویم. فرقی نمی‌کند درگیر کدام نوع افسردگی یا اضطراب شده باشیم. مهم این است که آن را هرچه سریع‌تر درمان کنیم. استفاده از یکی از کم عارضه ترین راه‌ها برای رهایی از این معضل روحی است.

گیاهان دارویی شادی آور + قوی ترین ها - هایپر آزما

تحقیقات علمی روی گیاهان دارویی اثرات مثبت آن‌ها در درمان استرس و افسردگی را به اثبات رسانده است. به همین دلیل هم شرکت‌های داروسازی، داروهای گیاهی ضد افسردگی را تهیه کرده‌اند. این داروها عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی افسردگی دارند. ما در این مطلب از می‌خواهیم ۴ محصول گیاهی که به عنوان بهترین دارو برای استرس و افسردگی شناخته می‌شوند را به شما معرفی کنیم.

علائم افسردگی و اضطراب مزمن چیست؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین دارو برای استرس و افسردگی برویم، می‌خواهیم کمی از علائم استرس مزمن و افسردگی بگوییم تا شما بیشتر با حالات معمول این مشکلات آشنا شوید. به گفته بهترین دکترهای شیراز اگر مدتی است که علائم زیر را در خود مشاهده می‌کنید؛ احتمالاً درگیر افسردگی شده‌اید. در این شرایط بهتر است با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید:

  • کاهش تمرکز
  • غمگین بودن به مدت طولانی
  • بی حوصلگی و خستگی بیش از حد
  • اختلال خواب (کم خوابی یا زیاد خوابیدن)
  • بی قراری و افزایش استرس و اضطراب
  • دردهای جسمی بدون دلیل
  • احساس ناامیدی و پوچی
  • فکر کردن به خودکشی و مرگ

در بسیاری از موارد افسردگی و اضطراب هر دو در فرد وجود دارند.مهمترین علائم اضطراب شامل بی قراری، ترس، تحریک پذیری و دشواری تمرکز است. اضطراب می تواند علائم جسمی هم ایجاد کند که برخی از این علائم عبارتند از گیجی، خستگی، تپش قلب، درد عضلانی، لرزش، خشکی دهان، تعریق بیش از حد، تنگی نفس و اختلال در خواب.

بسیاری از افراد هم به افسردگی و هم به اضطراب مبتلا هستند. در واقع این یک سیکل معیوب است: وقتی اضطراب داریم مدام به یک مساله فکر می‌کنیم، احساس بدی نسبت به شرایطمان پیدا می‌کنیم و بعد افسرده می‌شویم. افسردگی خود باعث افزایش اضطراب های ما می شود و سیکل معیوب ادامه پیدا می‌کند.

اگر مدتی است که همه یا بیشتر این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است به دنبال درمان باشید. اگر شدت این علائم در شما کمتر از آن است که در کار، زندگی شخصی یا روابط اجتماعی‌تان اختلال ایجاد کند، بهتر است به روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

اما اگر علائم شما به حدی شدید است که باعث شده عملکرد مناسبی در محل کار نداشته باشید یا در روابط خود با نزدیکانتان به مشکل بربخورید، لازم است به روانپزشک مراجعه کنید تا دارو برایتان تجویز شود. در بسیاری موارد ممکن است مصرف داروهای ضد اضطراب و افسردگی گیاهی برای کاهش استرس و افسردگی  کافی نباشد.

عوارض استرس و افسردگی برای سلامتی (چرا باید استرس و افسردگی را زودتر درمان کنیم؟)

همه‌ی روانشناسان و پزشکان در این موضوع هم نظرند و تاکید می‌کنند که استرس و افسردگی از هر نوعی که باشد باید هرچه زودتر فکری به حال آن کرد. دلیل این تاکیدها این است که افزایش استرس عوارض بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد.

وجود سطحی غیر عادی از استرس و اضطراب در بدن بر تمامی بخش‌های بدن ما اثر بد و منفی دارد. به خصوص اگر این استرس مزمن و طولانی مدت شود.اضطراب زیاد و افسردگی طولانی مدت نه تنها روی حالات روحی اثر می‌گذارد، بلکه برای سلامت جسم ما نیز ضرر زیادی دارد.

یکی از عوارض استرس و افسردگی در بدن، افزایش تولید هورمون کورتیزول در بدن است. کورتیزول زیاد از حد در بدن خود به تنهایی می‌تواند ده‌ها مشکل مختلف در بدن ایجاد کند. زیرا میزان بیش از حد این هورمون در خون، منجر به تجزیه شدن پروتئین‌های حیاتی بدن می‌شود.

افزایش فشار خون، مشکلات تنفسی، رفلاکس معده، اسهال یا یبوست، ضعف عضلات، کاهش میل جنسی، کاهش تستوسترون در آقایان، یائسگی زودرس در خانم‌ها، کاهش توانایی تفکر و تصمیم گیری و اختلالات ذهنی تنها چند مورد از عوارض استرس مزمن در بدن است.

تأثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از عوارض این مشکل است. استرس مزمن باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن شده و فعالیت سلول‌های دفاعی را دچار اختلال می‌کند. در نتیجه سدهای دفاعی بدن ما ضعیف‌تر شده و التهاب نیز در بدن افزایش می‌یابد.

این‌ها را گفتیم تا یادآور شویم که درمان استرس و اضطراب شدید و افسردگی تا چه حد برای سلامت جسمی و روحی ما اهمیت دارد. پس اگر دچار این مشکلات شده‌اید، آن‌ها را دست کم نگیرید.

چه زمانی از داروی گیاهی برای درمان استرس و افسردگی استفاده کنیم؟

درست است که داروهای گیاهی ضد افسردگی عوارض شایع داروهای شیمیایی را ندارند؛ اما این داروها برای همه‌ی انواع افسردگی اثرگذار نیستند.در صورتی می‌توانیم از داروی گیاهی برای استرس و افسردگی استفاده کنیم که این مشکلات در ما در مراحل ابتدایی باشد. علاوه بر این، برای بهبود اختلالات روحی در سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و رفع افسردگی فصلی نیز استفاده از بهترین داروی ضد افسردگی گیاهی مؤثر است.

در بسیاری از موارد بهترین کار برای درمان استرس و افسردگی خفیف، انجام راه های کاهش اضطراب خانگی در کنار مصرف قرص ضد افسردگی گیاهی است. همچنین تغییر سبک زندگی و بهبود توانایی‌های فردی در کنار مصرف دارو بهترین اثر را در تقویت حالات روحی و ریشه کن کردن افسردگی و اضطراب دارد.

بهترین داروی ضد افسردگی گیاهی در طب سنتی

تا اینجا گفتیم که چه علائمی نشان دهنده‌ی وجود اضطراب و افسردگی در ما است و چه زمانی می‌توانیم برای بهبود این مشکلات از داروی ضد افسردگی گیاهی استفاده کنیم. حال می‌خواهیم شما را با گیاهان دارویی برای آرامش اعصاب آشنا کنیم.

بسیاری از شرکت‌های داروسازی برای تولید داروهای ضد اضطراب و افسردگی، از این گیاهان و خواص آن‌ها بهره می‌برند. بنابراین آشنایی با ویژگی‌های آن‌ها می‌تواند ما را با عملکرد بهترین داروی ضد افسردگی گیاهی نیز آشنا کند.

گل راعی (علف چای)؛ بهترین درمان گیاهی استرس و افسردگی

اگر بین گیاهان دارویی به دنبال بهترین قرص برای آرامش اعصاب بوده باشید، به احتمال زیاد نام گل راعی را در ترکیبات چند محصول مشهور شنیده‌اید. این گیاه که با نام‌های هوفاریقون یا هایپریکوم پرفوراتوم نیز شناخته می‌شود، سرشار از ترکیبات مفید برای سلامت روان است.

گل راعی در کاهش استرس و اضطراب و افزایش سروتونین در بدن نقش موثری دارد.باید توجه داشت که گل راعی تداخلات دارویی زیادی دارد. به همین دلیل اگر داروی دیگری استفاده می کنید بهتر است قبل از مصرف گل راعی یا محصولات حاوی آن با پزشک مشورت کنید.

عصاره‌ی این گیاه را می‌توانید در پیدا کنید. این قرص ضد افسردگی گیاهی، تنها با داشتن عصاره‌ی گل راعی به مقابله با این مشکل و کاهش استرس کمک می‌کند.

جینکوبیلوبا؛ داروی گیاهی برای آرامش اعصاب

جینکوبیلوبا عصاره‌ی درخت کهن دار است که از قرن‌ها پیش در آسیای شرقی به عنوان داروی گیاهی برای تقویت حافظه از آن استفاده می‌شد. امروزه هم با تحقیقات جدیدی که روی این گیاه انجام شده، از عصاره‌ی آن در تولید داروی گیاهی ضد افسردگی و اضطراب استفاده می‌شود.

جینکوبیلوبا به کاهش اثرات منفی استرس روی مغز کمک می‌کند و برای تقویت حافظه نیز مفید است.این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های قوی‌ای است که از سلول‌های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو واکنشی است که در پی افزایش هورمون‌های استرس در بدن ایجاد می‌شود و بافت های مختلف از جمله به سلول‌های عصبی (نورون‌ها) آسیب می‌رساند.

دیگر اثر جینکوبیلوبا، بهبود خونرسانی به مغز است. افرادی که مدت زیادی است با افسردگی و اضطراب درگیر اند، دچار اختلال در خونرسانی و جریان خون در عروق مغزی می‌شوند. عصاره‌ی این گیاه می‌تواند این اثر منفی افسردگی را از بین ببرد.

گل ساعتی؛ یک داروی ضد استرس و افسردگی قوی

آنتی اکسیدان‌های گل ساعتی برای کاهش استرس و بهبود خلق و خو بسیار مفیدند.ترکیبات فعال موجود در عصاره‌ی گل ساعتی، روی گیرنده‌های مغز اثر گذاشته و مانع از جذب ترکیبات استرس زا می‌شود. این اثرات باعث شده تا در ترکیبات بهترین دارو برای استرس و افسردگی، گل ساعتی را هم زیاد ببینیم.

زعفران؛ گیاه شادی آور برای درمان افسردگی

در فرهنگ ما ایرانی‌ها زعفران به عنوان گیاه شادی آور مشهور است. به همین دلیل هم در بسیاری مواقع که فردی دچار غم و اندوه یا بی حوصلگی شده، به او مصرف شربت زعفران پیشنهاد می‌شود. مصرف این گیاه نه تنها برای بهبود افسردگی بلکه برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان در طب سنتی نیز بسیار توصیه می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا