ساخت واکسن ایرانی کرونا «پاستوکوآد» در انستیتو پاستور

ساخت واکسن ایرانی کرونا «پاستوکوآد» در انستیتو پاستور

به گزارش شفاف، نتایج مطالعات پیش بالینی واکسن Pastecoad (بر پایه آدنوویروس) انستیتو پاستور ایران در یکی از مجلات معتبر بین المللی منتشر شد.

واکسن‌های Covid-19 موجود در سرتاسر جهان مبتنی بر فناوری‌ها و روش‌های مختلفی هستند، از جمله واکسن‌های غیرفعال مانند Sinofarm، واکسن‌های mRNA مانند Pfizer، واکسن‌های پروتئینی مانند Novovacs و واکسن‌های مبتنی بر حامل‌های آدنوویروس مانند Astraznka. در ایران واکسن های تولید داخل بر پایه واکسن های پروتئینی و غیرفعال هستند. انستیتو پاستور ایران علاوه بر مشارکت با انستیتو فینلا کوبا در پروژه واکسن پاستوکوکس که دارای فناوری منحصر به فرد پروتئین کونژوگیت است، ساخت واکسن پاستکواد بر پایه ناقل آدنوویروس را نیز در مهرماه 1395 آغاز کرد.

لازم به توضیح است که فناوری تولید واکسن بر پایه حامل های آدنوویروس که دارای ویژگی های مهمی از جمله کارایی قابل توجه و همچنین امکان تولید و طراحی سریع است، در اختیار تعداد بسیار کمی از کشورها قرار دارد.

در طراحی واکسن Pastecoad با هدف تولید واکسن موثر، علاوه بر پروتئین اسپایک مورد استفاده در سایر واکسن‌های مشابه، از پروتئین نوکلئوکپسید کووید-۱۹ نیز استفاده شده است. پس از انجام مراحل کنترل کیفی و آزمایشات بالینی شامل تعیین ایمنی زایی، تعیین ایمنی واکسن و تعیین اثر حفاظتی و پیشگیرانه، طبق دستورالعمل سازمان غذا و دارو، مدارک مربوطه به سازمان غذا و دارو ارائه شده است. مدیریت.

نتایج این مطالعه که اخیراً در مجله معتبر بین المللی Vaccine (1) منتشر شده است، نشان می دهد که این واکسن توانایی تحریک سیستم ایمنی سلولی در برابر ویروس Quid-19 و همچنین تولید آنتی بادی های خنثی کننده علیه سویه های مختلف Covid-19 را دارد. مانند سویه ووهان، دارای لامبدا، دلتا و اومیکرون است. البته این اولین پروژه ساخت واکسن کرونا در کشور است که قبل از درخواست مجوز کارآزمایی بالینی موفق به انتشار نتایج پیش بالینی شده است.

ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن و دارو با استفاده از ناقل‌های آدنوویروس و بومی‌سازی این فناوری ارزشمند در کشور بسیار حائز اهمیت است، زیرا این دستاورد علاوه بر برخورداری از مزایایی از جمله سهولت تولید انبوه و هزینه پایین تولید، می‌تواند به راحتی از بیماری‌ها پیشگیری و درمان کند. سایر سرطان ها باید برای رفع نیاز کشور در شرایط بحرانی و بحرانی بدون وابستگی به سایر کشورها استفاده شوند.

لازم به ذکر است که نتایج فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکوکوس که در سال گذشته توسط انستیتو پاستور ایران در 8 شهر کشور انجام شد، در یکی از معتبرترین مجلات بین المللی پذیرفته شده و خواهد بود. به زودی منتشر شد

1. ارزیابی قدرت، سمیت و حفاظت واکسن‌های کاندید PastoCoAd: ترکیب و مطابقت بالینی جدید rAd5 S، rAd5 RBD-N و پروتئین دیمری-RBD SOBERANA.

خروج از نسخه موبایل