علمی و پزشکی

«متفورمین» پرمصرف‌ترین دارو در ایران

«متفورمین» پرمصرف‌ترین دارو در ایران

آفتاب‌‌نیوز :

سیدحیدر محمدی در مراسم تولید نخستین انسولین نسل جدید در کشور گفت: به استناد آمار‌های سازمان بهداشت جهانی از بیماری دیابت، حدود ۹۰ درصد از جمعیت دیابتیک دنیا از دارو‌های خوراکی این بیماری استفاده می‌کنند و حدود ۱۰ درصد نیز مصرف کننده انسولین تزریقی هستند.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن پرهزینه در دنیا و از جمله ایران است، گفت: اکثر کشور‌ها و دولت‌های توسعه یافته هزینه‌های زیادی را صرف درمان دیابت می‌کنند؛ به طوریکه بخشی از هزینه‌ها برای پیشگیری، در حوزه بهداشت مصرف می‌شود و بخشی هم برای درمان است. البته امروزه دنیا بیشتر به سمت پیشگیری از این بیماری در حال حرکت است.

معاون وزیر بهداشت به پویش ملی سلامت در ایران و غربالگری دو بیماری فشارخون و قندخون که از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در حال انجام است، اشاره کرد و افزود: در کشور پویشی برای شناسایی افراد دیابتیک و فشارخون بالا و یا افراد در معرض خطر این بیماری در حال انجام است که اقدامی در راستای پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌هاست.

وی افزود: سال گذشته متفورین بیشترین تولید و مصرف را در دارونامه کشور داشته است؛ بنابراین پرمصرف‌ترین و پرتیراژترین دارو از نظر تولید، متفورمین بوده است.

محمدی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بازار دارویی دیابت در کشور نیز مربوط به انسولین‌های قلمی است، عنوان کرد: مصرف انسولین قلمی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است؛ به طوری که در سال‌های قبل انسولین‌های ویالی و رگولار بیشتر در کشور مصرف می‌شد، اما در ادامه به تدریج مصرف به سمت انسولین‌های قلمی سوق پیدا کرد و امروز شاید انسولین‌های ویالی دیگر چندان سهمی در بازار ندارند و سهم‌شان در بازار بیشتر از سه الی چهار درصد نیست و همین موضوع اثربخشی انسولین‌های قلمی و آنالوگ و راحتی استفاده از آن‌ها را نشان می‌دهد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: دنیا به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر می‌رود و امروز یکی از قلم‌های طولانی اثر در کشور ما تولید شد. همچنین انسولین‌های هفته‌ای نیز انقلابی در حوزه درمان دیابت است که در کشور ما نیز تولیدکنندگان به سمت تولید آن و نیز قرص انسولین حرکت کرده‌اند؛ به طوری که مراحل تحقیقاتی آن در حال انجام است و ظاهرا در مسیر مطالعات بررسی ارزیابی قرار دارد.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا