عمومی

رژیم صهیونیستی و لافِ حمله به لبنان

رژیم صهیونیستی و لافِ حمله به لبنان

در شرایط عدم انسجام سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس، گزاره حمله این رژیم به لبنان و آغاز یک ماجراجویی بزرگ و البته مملو از تبعات، چندان منطقی به نظر نمی رسد و چیزی شبیه به خودکشی برای این رژیم است.

به گزارش ایواره؛ جهان نیوز نوشت: حزب الله لبنان از آن دسته از بازیگرانی بوده که از همان نخستین ساعات آغاز جنگ غزه، کنشگری فعالی را در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین از خود نشان داده است. حزب الله در واکنش به حملات غیرانسانی و وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه و قتل و عام و نسل‌کشی مردم این منطقه، پایگاه‌ها و مراکز حساس رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را آماج حملات هدفمند موشکی خود قرار داده و کاری کرده که خودِ رژیم اشغالگر قدس اقدام به تخلیه ساکنان مناطقی در شمال فلسطین اشغالی کرده که ۵ کیلومتر تا مرز لبنان فاصله دارند.

البته که شمار قابل توجهی از ساکنان دیگر مناطق فلسطین اشغالی نیز از ترس حملات حزب الله فرار کرده اند و داده های رسمی صهیونیست ها حاکی از این هستندکه بیش از ۲۰۰ هزار صهیونیست از مناطق شمالی اراضی اشغالی آواره شده اند. موضوعی که خود هزینه های سنگینی را در ابعاد مختلف روی دستِ رژیم اشغالگر قدس آن هم در بحبوحه جنگ سنگینِ آن در غزه، گذاشته است. با این حال، به تازگی مقام های ارشد سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس، بر شدت تهدیدات خود علیه حزب الله و لبنان افزوده اند و از حمله قریب الوقوع سراسری به این کشور سخن گفته و می گویند.

موضوعی که با واکنش صریح سید حسن نصرالله مواجه شده و وی تاکید کرده که حزب الله مشتاق به نبرد و درگیری با صهیونیست ها است. با این همه، حداقل به ۳ دلیل عمده و محوری، هرگونه ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه لبنان، چیزی شبیه به خودکشی سیاسی برای آن ها است و تبعات ناگواری را برایشان به همراه خواهد داشت. مساله ای که عملا حمله به لبنان را به یک لاف پرهزینه و خطرناک برای رژیم اشغالگر قدس تبدیل کرده است.

یک: عدم انسجام سیاسی و نظامی صهیونیست ها
بر کسی پوشیده نیست که صهیونیست ها اکنون در بدترین وضعیت کل تاریخ خود از حیث انسجام نظامی و سیاسی قرار دارند. در شرایط کنونی، طیف ها و جریان های منتقد و مخالف با نتانیاهو و افراد متحد با وی تاکید دارند که این، آن ها بوده اند که موجب اجرای عملیات طوفان الاقصی علیه اسرائیل شده اند و البته که رویه های غلط آن ها در جریان جنگ غزه نیز جانِ صهیونیست ها را به نحو قابل توجهی به خطر انداخته و این رژیم را مضحکه خاص و عام کرده است.

در عین حال، ارتش اسرائیل نیز به دلیل نبرد در میدان های جنگ غزه به شدت فرسوده و آسیب پذیر شده است و حتی گزارش هایی مبنی بر نافرمانی رده هایی از ارتش اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه هم منتشر شده است. بگذریم که تاکنون بیش از ۱۰۰۰ تانک و خودروی زرهی صهیونیست ها نیز در جریان جنگ غزه یا نابود شده یا آسیب های جدی دیده است. حال در این فضا، اخیرا شاهد بودیم که سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان نیز به صراحت اعلام کرده که «صهیونیست ها و متحدان غربیشان ما را از ارتش ضعیف و فرسوده اسرائیل می‌ترسانند. تهدیدی که حقیقتا خنده دار است».
از این رو، در شرایط عدم انسجام سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس، گزاره حمله این رژیم به لبنان و آغاز یک ماجراحویی بزرگ و البته پر از تبعات، چندان منطقی به نظر نمی رسد و چیزی شبیه به خودکشی برای این رژیم است.

دو: قدرت نظامی حزب الله لبنان
هر چه در سمت رژیم اشغالگر قدس انسجام لازم برای حمله به لبنان وجود ندارد، در سمت لبنان، این اعتقاد وجود دارد که حمایت از حزب الله در بحبوحه طرح تهدیدات مختلف از سوی صهیونیست ها علیه لبنان، امری واجب و منطقی است.

در عین حال، باید توجه داشته باشیم که حزب الله لبنان از زرادخانه موشکی و توان تسلیحاتی قابل توجهی برخوردار است و این مساله خود یک کابوس بزرگ برای اشغالگران صهیونیست است. بر اساس داده های خودِ محافل اطلاعاتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس، حزب الله لبنان چیزی بیش از ۱۵۰ هزار موشک را در اختیار دارد و می تواند در مدت زمانی محدود، سیلی از موشک ها را به سمت اراضی اشغالی از کریات شمونا تا بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی شلیک کند.

معادله ای که همانطور که اخیرا سید حسن نصرالله در جریان سخنرانی خود گفته است می تواند شمار آوارگان اسرائیلی را در صورت ماجراجویی اسرائیل علیه لبنان به بیش از دو میلیون نفر افزایش دهد. بگذریم که حزب الله در عرصه میدانی نیز از نیروهای ویژه و توانمندی نظیر “کماندوهای رضوان” سود می برد که رژیم اشغالگر قدس مدت هاست نگرانی های جدی را در مورد مواجه شدن با آن ها دارد. در این میان، حزب الله نیز تاکید کرده که اگر اسرائیل به مناطق مسکونی و مردم لبنان آسیب بزند، باید بداند که پاسخ حزب الله نیز مشابه خواهد بود.

گزاره ای که صهیونیست ها به هیچ عنوان توانایی تحمل تبعات آن را نخواهند داشت و از کنشگری فعال حزب الله در تعریف معادلات جدید بازدارندگی علیه رژیم اشغالگر قدس خبر می دهد. موضوعی که سبب شده تا بسیاری از مقام های ارشد نظامی اسرائیلی اعتراف کنند که اسرائیل در جبهه شمالی ابتکار عمل خود را در برابر حزب الله از دست داده است.

سه: پشتوانه ضعیف بین‌المللی صهیونیست ها در حمله به لبنان
در نهایت باید گفت که اساسا رژیم اشغالگر قدس در شرایط کنونی، از وضعیت مساعد بین المللی برخوردار نیست که بخواهد دست به یک ماجراجویی تازه علیه لبنان بزند.

حتی متحدان غربی اسرئیل نظیر دولت آمریکا نیز نسبت به این موضوع هشدار داده اند و به خوبی می‌دانند که یکچنین اقدامی می تواند شبیه به انداختن آتش در انبار باروت باشد و بسیاری از معادلات منطقه ای را در مسیری قرار دهد که نه به نفع رژیم صهیونیستی است و نه قدرت های غربی. البته که حجم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به قدری زیادی بوده که آغاز یک جنگ افروزی تازه از سوی این رژیم، سطح فشارها و انتقادات از آن را به نقطه انفجار خواهد رساند و چندین برابر افزایش می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا