عمومیمدیریت کسب و کار

قهوه فول کافئین چیست و بهترین آن کدام است؟

قوی ترین قهوه ها از نظر کافئین: کدام قهوه بیشترین کافئین را دارد؟

تابحال هنگام خرید قهوه کافئین بالا به این فکر کرده اید که کدام قهوه بیشترین کافئین را دارد؟ من در این پست به قوی ترین قهوه های کافئین بالا اشاره می کنم و به رایج ترین سوالات درباره کافئین قهوه پاسخ می دهم.

آیا قوی ترین قهوه از نظر کافئین بستگی به پروفایل رست دانه های قهوه دارد؟

اگر رست مهم است، کدام رست کافئین بیشتری می دهد؟ رست لایت، مدیوم یا دارک؟

نوع قهوه چی؟ آیا قهوه های عربیکا نسبت به روبوستا محتوای کافئین بالاتری دارند یا برعکس است؟

آیا نوع دم آوری قهوه تاثیری بر روی قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین دارد؟

آیا روش هایی مثل فرنچ پرس، فیلتری، ایروپرس یا کلد برو بر روی میزان کافئین قهوه موثر هستند؟

کدام برندها به صورت اختصاصی قهوه کافئین بالا دارند؟

نوع نوشیدنی قهوه ای که انتخاب می کنید چطور؟ آیا نوشیدنی شما به اندازه ای که فکر می کنید کافئین دارد؟ ممکن است دلیل اینکه فکر می کنید قهوه بر روی شما تاثیری ندارد همین باشد؟ اگر به دنبال قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین هستید چند دقیقه خواندن این پست می تواند به شما کمک کند. همچنین اینکه بدانید قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین کدام است، برای کسانی که می خواهند مصرف کافئین خود را در روز کنترل کنند مهم است.

قهوه فول کافئین چیست و بهترین آن کدام است؟

قوی ترین قهوه از نظر کافئین: بررسی نوع، رست و متد دم آوری

قهوه فول کافئین چیست؟ میزان کافئین در فنجان قهوه شما به چند عامل بستگی دارد، که مهم ترین آن ها موارد زیر است:

  • نوع دانه قهوه – عربیکا یا روبوستا؛
  • روش دم آوری قهوه – فیلتری (چکه ای)، اسپرسو، کلد برو و غیره؛
  • نوع رست قهوه – لایت، مدیوم یا دارک؛

هرچه مقدار قهوه عربیکا آن کمتر باشد قیمت قهوه کمتری خواهد داشت. همواره می توانید با آسیاب کردن قهوه در ریزترین حد خود، افزایش نسبت قهوه به آب، افزایش زمان خیساندن قهوه یا عصاره گیری در دمای بالاتر، عصاره گیری کافئین را به حداکثر برسانید. اندازه متداول برای سرو نوع خاصی از قهوه نیز باید در نظر گرفته شود. معمولاً هرچه اندازه نوشیدنی قهوه شما بزرگتر باشد، کافئین آن بیشتر است. من در این پست بر روی متغیرهای اصلی که باید در قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین در نظر گرفت تمرکز کرده ام: نوع دانه قهوه، رست و متد دم آوری. اگر برایتان سوال است که کدام نوع قهوه بیشترین کافئین را دارد و به دنبال یک جواب کوتاه هستید پاسخ شما این است:

می توان گفت قهوه ای که نسبت به حجمش، بیشترین مقدار کافئین را دارد قهوه اسپرسویی است که از دانه ی روبوستا با رست دارک درست شده باشد. پاسخ کوتاهش این بود اما همه نکات در آن بیان نشده است. اگر می خواهید درک بهتری از تاثیر درجه رست قهوه، متد دم آوری و نوع دانه قهوه بر میزان کافئین قهوه داشته باشید در ادامه همه چیز را توضیح داده ایم.

کدام نوع رست قهوه بالاترین میزان کافئین را دارد؟

کافئین یک ترکیب ثابت است که فرآیند رست تاثیر خیلی زیادی بر روی آن ندارد. دانه قهوه حتی اگر در معرض دمای بالا هم قرار گیرد مقدار قابل توجهی کافئین از دست نمی دهد. در حین فرآیند رست، دانه ی قهوه اندازه اش بزرگتر می شود، رنگش تغییر می کند و مقداری از وزنش را از دست می دهد. میزان کافئینی که که یک دانه قهوه دارد در فرآیند رست خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. دانه قهوه سبز هم اندازه قهوه با رست لایت، مدیوم یا دارک و شاید فقط کمی بیشتر از آن ها کافئین داشته باشد.

پس اگر میزان کافئین یک دانه قهوه را در رست های لایت، مدیوم و دارک مقایسه کنیم، تفاوت آن ها درواقع ناچیز و قابل چشم پوشی است. با این حال وقتی قهوه رست می شود، دانه قهوه مقداری رطوبت از دست می دهد و چگالی قهوه کاهش پیدا می کند. یعنی وزن قهوه نسبت به حجمش کمتر می شود. این یعنی به طور مثال، 10 گرم قهوه با رست دارک مقدار کافئین بیشتری نسبت به 10 گرم قهوه با رست لایت دارد.

برای اینکه راحت تر متوجه شوید، در نظر بگیرید که 10 گرم کشمش نسبت به 10 گرم انگور قند بیشتری دارد. در هنگام خرید قهوه هرچه درجه رست قهوه لایت تر باشد، دانه قهوه متراکم تر است. می توان اینطور گفت که در یک قاشق غذاخوری 10 دانه قهوه با رست لایت، اما تنها 7 دانه با رست دارک جا می گیرید.

حجم دانه های قهوه هنگام رست بیشتر می شود، به همین دلیل تعداد بیشتری دانه با رست لایت داخل یک قاشق جا می شود. پس اگر شما اندازه گیری قهوه را به صورت حجمی انجام می دهید، احتمالاً نوشیدنی درست شده با دانه قهوه رست لایت نسبت به رست دارک برای شما کافئین بیشتری دارد.

پس اگر برایتان این سوال پیش آمده که قوی ترین قهوه بر اساس پروفایل برشته کاری کدام است،باید بدانید که مدل اندازه گیری شما مهم است. اگر اندازه گیری را به صورت وزنی یعنی با ترازو انجام می دهید، قهوه با رست دارک کافئین بیشتری دارد. اگر به صورت حجمی یعنی به وسیله اسکوپ اندازه می گیرید، قهوه رست لایت قهوه پر کافئین تری است. بیشتر منابع در اینترنت گفته اند که اگر اندازه گیری قهوه آسیاب شده را به صورت حجمی انجام می دهید، قهوه دم آوری شده با رست لایت همیشه کافئین بیشتری خواهد داشت.

با این حال من هنگام جستجو، به چند گزارش علمی برخورد کردم که نشان می داد اگر از اندازه گیری حجمی هم استفاده کنید باز هم قهوه ای که با رست دارک دم آوری شده، نسبت به رست لایت کافئین بیشتری خواهد داشت. بنابراین می توانیم بگوییم قهوه ای که با رست دارک درست شده باشد، کاقئین بیشتری نسبت به رست لایت دارد. به عنوان مثال، در جدول زیر میزان کافئین 240 میلی لیتر قهوه که با رست لایت و دارک درست شده است، بر طبق یک مقاله نشان داده شده است:

نوع رست میزان کافئین

لایت        176.559 میلی گرم

دارک       182.541 میلی گرم

همانطور که می بینید حتی وقتی قهوه به صورت حجمی اندازه گیری شده باشد، رست دارک نسبت به لایت کمی بیشتر کافئین دارد. پس هنگامی که قهوه را به صورت وزنی اندازه گیری کنید، تفاوت کافئین میان این دو نوع رست، از این هم بیشتر خواهد شد.

قوی ترین قهوه کدام نوع است؟ عربیکا یا روبوستا؟

قهوه ای که می نوشید در واقع دانه ی یک بوته به نام کوفه آ است. دو نوع مهم تر قهوه از نظر تجاری، کوفه آ عربیکا و کوفه آ کانفورا می باشد . احتمالاً تا بحال اسم عربیکا به گوشتان خورده و کانفورا نیز همان روبوستا است.

اما کدام یک کافئین بیشتری دارد؟ دانه های قهوه روبوستا دو برابر قهوه عربیکا کافئین دارد. پس اگر می خواهید قوی ترین قهوه را درست کنید، باید از قهوه روبوستا استفاده کنید. با این حال قهوه ای که از بوته کوفه آ می آید، قهوه با کیفیت تری است. با این که قهوه روبوستا مقدار کافئین بیشتری دارد معمولاً در کافی شاپ های اسپشیالیتی پیدا نمی شود.

کدام روش دم آوری قهوه کافئین بیشتری به ما می دهد؟

آیا می دانستید 240 میلی لیتر قهوه پور اُور یا چکه ای، نسبت به 240 میلی لیتر قهوه فرنچ پرس کافئین کمتری دارد؟ حتی اگر هر دو نوشیدنی را با یک نوع قهوه و به یک نسبت آب و قهوه درست کنید. علت آن این است که قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین، کاملاً به نوع روش دم آوری شما بستگی دارد.

قوی ترین قهوه از متد درست کردن قهوه اسپرسو بدست می آید. روش دم آوری دیگر که در جایگاه دوم قوی ترین قهوه ها قرار می گیرد، قهوه ترک است و رتبه سوم را موکاپات دارد. با توجه به این موارد، ما باید برای هر کدام از این نوشیدنی ها، اندازه ی متوسط خودش را در نظر بگیریم. با اینکه قهوه اسپرسو از لحاظ کافئین، قوی ترین قهوه است ولی معمولاً یک شات اسپرسو حدود 30 میلی لیتر است. این یعنی یک سینگل اسپرسو حاوی حدود 76 میلی گرم کافئین است.

در مقایسه با آن، معمولاً قهوه ای که با موکاپات درست می شود 50 تا 60 میلی لیتر است، یعنی یک بار نوشیدن قهوه با موکاپات به شما 91.44 میلی گرم کافئین می دهد. مقدار متوسط برای سرو یک فنجان کلد برو 240 میلی لیتر است، پس میزان کافئینی که از کلد برو دریافت می کنید 204 میلی گرم یعنی خیلی بیشتر از یک شات اسپرسو است. پس با اینکه اسپرسو بیشترین تراکم کافئین را دارد، اما یک وعده کلدبرو معمولاً از لحاظ کافئین قوی تر است. من بر اساس اطلاعات مقاله بالا که در نمودار قبلی گفته شد، مقدار کافئین یک وعده متوسط برای هر نوع متد را برآورد کرده ام:

متد دم آوری             اندازه متوسط یک وعده           مقدار متوسط کافئین (میلی گرم)

کلد برو    240 میلی لیتر         204

چکه ای برقی          180 میلی لیتر         204.24

ایروپرس  180 تا 240 میلی لیتر            140 – 187.2

فرنچ پرس               120 میلی لیتر         118.8

چکه ای دستی          180 تا 240 میلی لیتر            107.64 تا 143.52

قهوه ترک 60 تا 75 میلی لیتر  99.9 تا 123.21

موکاپات   50 تا 60 میلی لیتر  63.25 تا 75.9

اسپرسو    30 میلی لیتر            76

با این اوصاف، اگر شما در یک کافه هستید و به دنبال قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین هستید، بهتر است همیشه یک نوشیدنی پایه اسپرسو مانند امریکانو یا کافه لاته سفارش دهید و از باریستا بخواهید که یک یا دو شات اضافی اسپرسو به آن اضافه کند.

همچنین می توانید یک فنجان بزرگ کلد برو سفارش دهید. به خاطر داشته باشید که نباید در مصرف کافئین زیاده روی کنید. بر اساس FDA، نباید روزانه بیش از 400 میلی گرم کافئین مصرف کنید حتی اگر کاملاً سالم هستید.

قوی ترین قهوه جهان کدام برند است؟

برندهایی از قهوه وجود دارند که معروف به قوی ترین قهوه بوده و همیشه کافئین بالایی دارند. این 3 برند قوی ترین قهوه از لحاظ کافئین در بازار می باشند:

    قهوه دث ویش یا آرزوی مرگ

    قهوه دویل مانتین یا کوهستان شیطان، بلک لیبیل

    قهوه پلیر وان Insomniac

صادقانه بگویم اگر به دنبال قوی ترین قهوه هستید، پیشنهاد من این است که از قهوه روبوستا با رست دارک استفاده کنید. واقعاً نیازی نیست روی قهوه ای که می خرید نوشته باشد قوی ترین قهوه جهان!

حرف آخر

حالا که این مطلب از هرمان کافی را مطالعه کردید، می دانید کدام نوع، رست و متد دم آوری قهوه بیشترین کافئین را به شما می دهد. اگر از این نوشته لذت بردید آن را برای دوستانی که قهوه دوست دارند هم به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا