عمومیمدیریت کسب و کار

 تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بهشهر

بهترین و شریف‌ترین شهر لقب کدام‌یک از شهرهای ایران است؟ تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا شهری در ایران به بهشهر شهرت یافته است؟ جاهای دیدنی بهشهر را می‌شناسید؟ در این مقاله با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی بهشهر تنها به جاذبه‌های طبیعی این شهر محدود نمی‌شود؛ بلکه جاذبه‌های تاریخی این شهر نیز از محبوبیت بسیاری نزد مردم برخوردار است. بهشهر یکی از زیباترین شهرها و یکی از است. دلتامگ در این مقاله به معرفی جاذبه‌های برتر بهشهر پرداخته است، با ما همراه باشید.

بهشهر کجاست؟

در بخش شرقی استان مازندران شهری وجود دارد که طبیعت بی‌مثالش آن را به یکی از بهترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. این شهر در طول تاریخ آن‌قدر از همه نظر زیبا و جذاب بوده است که شاهان صفوی لقب بهترین و شریف‌ترین شهر را به آن دادند و پس از آن به بهشهر شهرت یافت.

در گوشه‌گوشه این شهر می‌توانید با اجاره  ویلا در بهشهر جاذبه‌های بی‌نظیری از آبشار و کوه و غارهای اعجاب‌انگیز گرفته تا آثار تاریخی زیبا را ببینید. در ادامه مطلب به معرفی چند مورد از جاذبه‌های بهشهر خواهیم پرداخت.
 تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بهشهر

مجموعه تاریخی عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد یکی از جاذبه‌های تاریخی بهشهر است که قدمت آن به دوره صفوی برمی‌گردد. این مجموعه بزرگ‌ترین باغ متعلق به دوره صفوی است که در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است.اگر دلتان می‌خواهد ساعاتی را در طبیعتی با فضایی آرام و دلنشین در کنار دریاچه‌ای که دورتادور آن را درختان انبوه و سر به فلک کشیده احاطه کرده‌اند، بگذرانید، این مجموعه با عمارت‌های تاریخی‌اش، بهترین انتخاب است.

آبشار اسپه او از جاهای دیدنی بهشهر

در ارتفاعات رشته‌کوه البرز و در فاصله سی‌کیلومتری این شهر زیبای شمالی آبشاری هفت‌طبقه‌ای وجود دارد که با حوضچه‌های آهکی متعدد خود به یکی از زیباترین آبشارهای شمال ایران تبدیل شده است. ارتفاع آبشار اسپه او به بیش از چهارصد متر می‌رسد و از لابه‌لای شکاف سنگی در زیر درختی کهن‌سال می‌جوشد و روان می‌شود. اسپه او به معنای آب سپید است.

جاهای دیدنی هزارجریب بهشهر

این منطقه که یکی از مناطق حفاظت شده در شمال کشور است بین استان‌های مازندران و سمنان قرار گرفته است. جنگل‌های بکر هیرکانی، گونه‌های گیاهی و حیوانی خاص تحت محافظت، آبشار سمبی در روستای یخکش، غار بادولکلک در روستای پچک، چشمه کینوا در روستای ارضت، چشمه عبدالهی و استخر طبیعی و زیبای روستا کلا تنگه شمشیر در مسیر ارتباطی گلوگاه به دامغان و از جاهای دیدنی گلوگاه از جمله جاهای دیدنی هزارجریب هستند.

سایت موزه گوهرتپه از جاهای دیدنی بهشهر

در فاصله بیست کیلومتری از مرکز شهر بهشهر، تپه‌ای باستانی وجود دارد. نکته جالب درباره این تپه باستانی این است که اینجا محل زندگی مردم ماقبل تاریخ بعد از غارنشینی بوده است. در این منطقه کوزه‌ها یا خمره‌هایی یافت شده که در آن اجساد نوزادان یا کودکان را می‌گذاشتند.

غار عجیب هوتو کمربند

در میان جاهای دیدنی بهشهر نام غاری به چشم می‌خورد که در انتهای جاده‌ای با چشم‌انداز زیبا از شهر واقع شده است. این غار که حالا به مکانی تفریحی در نزدیکی شهر تبدیل شده است، دارای هفت هزار سال قدمت است.

کشتی صفوی بهشهر از جاهای دیدنی بهشهر

در بندر امیرآباد و در بخش شمال شرقی شهر، بقایای کشتی‌ای به چشم می‌خورد که چهارصدسال قدمت دارد. محققان و باستان‌شناسان معتقدند استفاده این کشتی به شکل باربری بوده است و یادگاری از دوران صفویه است.

آتشکده کوسان بهشهر

در روستای آسیاب سر و در نزدیکی روستای کوهستان بنای متعلق به یک آتشکده وجود دارد که باستان‌شناسان قدمت آن را متعلق به دوران ساسانیان می‌دانند. بر اساس شواهد و مدارک یافت شده در کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت سکونت انسان در این منطقه به دوران پارینه‌سنگی و میان‌سنگی برمی‌گردد. آتشکده کوسان بر فراز کوه‌های روستای کوهستان در فاصله چهار کیلومتری غرب بهشهر واقع شده است.

جاهای دیدنی بهشهر؛ طبیعت‌گردی

اگر اهل گشت‌وگذار در طبیعت باشید از رفتن به جاهای دیدنی بهشهر کیف می‌کنید. طبیعت بهشهر همه جوره با آبشار، تالاب، جنگل، غار و روستاهای سرزنده و سرسبزش از شما پذیرایی می‌کند.

روستای یخ کش

یخ‌کش روستایی قدیمی از جاهای دیدنی بهشهر در ۴۰ کیلومتری بهشهر و منطقه‌ای به نام هزار جریب است که از قسمت شمالیش به جنگل هیرکانی می‌رسد. اقامت در این روستا برای شما خیلی راحت و بی‌دردسر است چون یک اقامتگاه بوم‌گردی با امکانات ایدئال مثل حمام و سرویس بهداشتی، تلویزیون، وسایل سرمایشی و گرمایشی، آشپزخانه و پارکینگ دارد.

فامیلی خیلی از اهالی روستای یخ‌کش را که بپرسید، همین اسم روستا را به شما می‌گویند چون در زمان قدیم و قاجار کار مردم این روستا یخ‌فروشی بوده و هم‌چنین آنها یخ‌ها را به مناطق نزدیک روستا مثل بندر گز، رستم‌کلا و خلیل‌شهر می‌فرستادند.

فکر می‌کنم حالا خوب برایتان جا افتاد که چرا اسم این روستا از جاهای دیدنی بهشهر یخ‌کش شده است. اگر در تابستان به روستای یخ‌کش رفتید به آبشارهای معروف نزدیک این روستان مثل سمبی و یانه‌سر هم سر بزنید و از آب‌وهوای خنک این دیدنی های بهشهر لذت ببرید.

در روستای یخ‌کش انواع درختان بلندقامت مثل افرا، ممرز، انجیلی و سرخ‌دار را می‌بینید و احتمالا حیواناتی مثل پلنگ، خرس، روباه، گرگ، شغال و پرندگان مختلف به چشمتان بخورد.

آدرس روستای یخ‌کش

۴۰ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر، ارتفاعات سلسله جبال مرز، منطقه هزار جریب

روستای آهنگرکلا

اگر می‌خواهید به روستایی خوش آب و هوا و سرسبز از جاهای دیدنی بهشهر بروید، روستای آهنگرکلا چنین روستایی‌ است. این روستا در یکی از نواحی بهشهر به نام یانه‌سر و دهستانی به نام عشر ستاق قرار دارد. فصل بهار بهترین زمان برای رفتن به روستای آهنگرکلاست چون طبیعتی سرسبز با هوایی خوش عجین شده است.

در روستای آهنگرکلا از جاهای دیدنی بهشهر ممکن است حیوان‌هایی مثل گوزن، پلنگ، خرس، گربه وحشی، شغال، گرگ، خرگوش و انواع متنوعی از پرندگان را ببینید.

آدرس روستای آهنگر کلا

بهشهر، توابع یانه‌سر، دهستان عشر ستاق

روستای پاسند

روستای پاسند از جاهای دیدنی بهشهر همان ویژگی‌هایی را دارد که شما از سفر به شمال انتظار دارید؛ آب‌وهوای معتدل و مرطوب، جنگل‌های سرسبز و رودخانه پرآب. درباره نام روستای پاسند می‌گویند نام این روستا در اصل پاسنگ بوده و این نام برگرفته از زمین‌های سنگی روستاست.

برای رفتن از تهران به روستای پاسند از جاهای دیدنی بهشهر باید اول به شرق مازندران یعنی بهشهر بروید. بعد از بهشهر در سمت راست اتوبان، تابلوی راهنما شما را برای رفتن به روستا کمک می‌کند. بعد از تابلوی راهنما دو راهی وجود دارد که سمت راست آن مسیر رسیدن به روستای پاسند است.

روستای پاسند محل زندگی پرندگانی مثل عقاب، شاهین، کرکس، هدهد، بلدرچین و جانورانی مثل پلنگ، خرس، شغال، گرگ و روباه است.

آدرس روستای پاسند

بهشهر، قسمت مرکزی، دهستان پنج‌هزاره

منطقه حفاظت شده هزار جریب

هر جا بعد از اسم یک منطقه‌ عبارت حفاظت‌شده را دیدید، مطمئن باشید که آن منطقه منابع طبیعی ارزشمند و گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی را دارد. هزار جریب از جاهای دیدنی بهشهر هم در مازندران چنین منطقه‌ای است که در سراسر آن پوشش گیاهی، دره‌های پرآب، چراگاه‌های ییلاقی و جانوران کم‌یاب به چشم می‌خورد.

موقعیت مکانی منطقه حفاظت شده هزار جریب از جاهای دیدنی بهشهر دقیقا در استان مازندران نیست و جاهایی از این منطقه به استان سمنان هم کشیده است. هزار جریب با بزرگی ۶۱۹۵ هکتار در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و آب‌وهوایی نیمه‌معتدل و مرطوب دارد.

برای رفتن به منطقه حفاظت‌شده هزار جریب باید به سمت جنوب بهشهر بروید و از مسیر روستای محمدآباد به این منطقه برسید.

یکی از دلایل مهمی که هزار جریب به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شده این است که جای زندگی انواع موجودات زنده کم‌نظیر زیر است:

  • مرال (گوزن قرمز یا گاو کوهی)
  • شوکا (کوچک‌ترین گوزن ایرانی)
  • بز
  • پازن (بز کوهی)
  • پلنگ
  • خرس قهوه‌ای
  • گراز
  • روباه معمولی
  • شغال
  • تشی (نوعی حیوان جونده با بدنی پوشیده از خار)
  • گربه وحشی (گربه‌سانی کوچک)
  • سمور جنگلی
  • رودک
  • کبک
  • تیهو (نوعی کبک)
  • توکا (نوعی پرنده از گنجشک‌سانان)
  • دلیجه (پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین)
  • سارگپه (نوعی پرنده شکاری با جثه‌ای نسبتا بزرگ، بال پهن و دمی کوتاه)
  • بلوط، شمشاد، ممرز، راش، انجیلی، زرشک، ازگیل کوهی، سیب وحشی و آلوچه از درختان روییده در منطقه هزار جریب هستند. در این منطقه گیاهان دارویی معروف و مفیدی مثل گل‌گاوزبان و آویشن هم پیدا می‌شود.

اگر دوست داشتید حوالی منطقه حفاظت‌شده هزار جریب اقامت داشته باشید، سراغ اقامتگاه نگین هزار جریب بروید که یکی از نزدیک‌ترین اقامتگاه‌ها به این منطقه است.

هزار جریب از زمان قدیم دو بخش به نام‌های چهاردانگه و دودانگه داشته و بخش چهار دانگه آن شامل قسمت‌های زیر می‌شود:

  • چهاردانگه سورتیجی
  • چهاردانگه مسعودالملک
  • چهاردانگه شهریاری

اگر به منطقه حفاظت‌شده هزار جریب از جاهای دیدنی بهشهر رفتید، به جاذبه های گردشگری بهشهر مثل رودخانه زارم‌رود هم سری بزنید.

دکمه بازگشت به بالا