علمی و پزشکی

با این راهکار‌ها به دیابت مبتلا نمی‌شوید

با این راهکار‌ها به دیابت مبتلا نمی‌شوید

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از سایت اطلاع رسانی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، بیماری‌های مزمن به بیماری‌هایی گفته می‌شود که شروعی آهسته دارند و در عین حال پیشرونده و بلندمدت هستند.

در ادامه به چند توصیه برای پیشگیری از این بیماری‌ها خواهیم پرداخت:

* سیگار نکشید

ترک سیگار (یا هرگز نکشیدن آن) خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع دو و بیماری ریوی و همچنین مرگ زودرس را کاهش می‌دهد.

* غذای سالم بخورید

تغذیه سالم به پیشگیری، به تاخیر انداختن و مدیریت بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و سایر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند. یک الگوی غذایی متعادل و سالم شامل انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب است و قند‌های اضافه شده، چربی‌های اشباع شده و سدیم را محدود می‌کند.

* فعالیت بدنی منظم داشته باشید

فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما در پیشگیری، به تاخیر انداختن یا مدیریت بیماری‌های مزمن کمک کند. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​ (مانند پیاده‌روی سریع یا باغبانی) انجام دهید و دو روز در هفته نیز فعالیت‌های تقویت کننده برای عضلات را انجام دهید.

* از نوشیدن الکل خودداری کنید

با گذشت زمان، نوشیدن الکل می‌تواند منجر به ابتلا به فشار خون بالا، سرطان‌های مختلف، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های کبدی شود. با مصرف نکردن الکل، می‌توانید این خطرات را کاهش دهید.

* غربالگری را فراموش نکنید

برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن یا ابتلای زودهنگام به آنها، به طور منظم برای خدمات پیشگیرانه به پزشک و دندانپزشک مراجعه کنید.

* مراقب دندان‌های خود باشید

بیماری‌های دهان که بیماری‌های لثه تا سرطان دهان را شامل می‌شود، باعث درد و ناتوانی به ویژه در سنین بزرگسالی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، آب حاوی فلوراید قرقره کنید، دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان نیز استفاده کنید. همچنین دست‌کم سالی یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید، حتی اگر دندان طبیعی نداشته و دندان مصنوعی دارید.

* به اندازه کافی بخوابید

خواب ناکافی با ایجاد و مدیریت ضعیف دیابت، بیماری قلبی، چاقی و افسردگی مرتبط است. بزرگسالان باید دستکم هفت ساعت در روز بخوابند.

* سابقه خانوادگی خود را نادیده نگیرید

اگر سابقه خانوادگی یک بیماری مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت یا پوکی استخوان دارید، ممکن است خودتان نیز به آن بیماری مبتلا شوید. سابقه سلامت خانوادگی خود را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا می‌تواند به شما کمک کند اقداماتی را برای پیشگیری از این بیماری‌ها یا تشخیص زودهنگام آن‌ها انجام دهید.

* در مدرسه و محل کار انتخاب‌های سالمی داشته باشید

با داشتن رفتار‌های سالم در زندگی روزمره خود می‌توانید از عوارضی مانند فشار خون بالا یا چاقی که خطر ابتلا به شایع‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند، جلوگیری کنید.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا