علمی و پزشکی

استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی شما را می‌کشد

استفاده از آب لوله کشی برای شستشوی بینی شما را می‌کشد

آفتاب‌‌نیوز :

افراد مبتلا به مشکلات سینوسی اغلب به شستشوی بینی روی می‌آورند تا به رفع گرفتگی مجاری خود کمک کنند.

یک گزارش جدید نشان می‌دهد که متأسفانه، بسیاری از توصیه‌های استاندارد برای اجتناب از استفاده از آب لوله‌کشی را رعایت نمی‌کنند و این منجر به عفونت‌های آمیب می‌شود.

«جولیا هالستون» از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید: «یک مطالعه اخیر نشان داد که تقریباً دو سوم بزرگسالان فکر می‌کنند که آب لوله‌کشی برای شستشوی بینی بی‌خطر است».

گروه هالستون هشدار داد، آب لوله کشی اغلب از رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی می‌آید که می‌توانند حامل آمیب‌های خطرناکی مانند آکانتامبا باشند و باعث انواع عفونت‌های شدید انسانی شود.

سفارش‌گیری شرف‌شمس برای حکاکی اختصاصی در ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

این‌ها شامل شکل بالقوه کُشنده آنسفالیت به نام آنسفالیت آمیبی گرانولوماتوز (GAE) است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند.

بیماری‌های پوستی مختلف، رینوسینوزیت، بیماری ریوی و استئومیلیت (عفونت استخوان) نیز با عفونت آمیب ناشی از آب مرتبط هستند.

افرادی که دچار نقص ایمنی هستند در بالاترین خطر ابتلاء به عفونت آکانتامبا قرار دارند؛ افرادی مانند مبتلایان به دیابت، بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی، افرادی که مبتلا به HIV هستند و دریافت کنندگان پیوند عضو.

محققان تاکید کردند که اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما عفونت‌های غیر پوستی آکانتاموبا کُشنده هستند: ۸۲ درصد از افراد مبتلا به این بیماری جانشان را از دست می‌دهند.

در گزارش جدید، تیم تحقیق ۱۰ مورد شناخته شده عفونت آکانتاموبا را که از طریق شستشوی بینی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ ثبت شده بودند، بررسی کردند.

در ۹ بیمار، عفونت سینوس‌ها، آن‌ها را درگیر کرد، اما شش بیمار نیز عفونت مغزی داشتند. شش مورد عفونت پوستی داشتند و سه مورد بیماری استخوانی ناشی از عفونت آکانتامبا را تجربه کردند.

حداقل نیمی از بیماران گفتند که هنگام شستشوی مجرای بینی خود از آب لوله کشی استفاده کرده اند و منبع آب برای پنج بیمار دیگر ناشناخته است. اکثر آن‌ها ماه‌ها یا سال‌ها به طور مرتب از شستشوی بینی استفاده می‌کردند.

بر اساس این یافته‌ها، تیم تحقیق بار دیگر تاکید می‌کند که شستشوی بینی همیشه با آب استریل یا آب جوشیده شده انجام شود، نه با آب لوله‌کشی جوشانده نشده.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا