تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در دو سال اخیر با آمدن یک مهمان ناخوانده کوچک و سرسخت روزهای سختی را سپری کردیم. بیماری کرونری قلب علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، اثرات زیادی بر سلامت انسان داشته است. از همان ابتدای ابتلا به این بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از سویه‌های جدید کرونا، آسیب‌های جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بدون وقفه نیز ممکن است رخ دهد. سلامت روان رکاملاً مختل می شود و منجر به استرس مزمن، اضطراب و افسردگی می شود.

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و یکی از اختلالات روانی هستند، اما تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای کاهش اضطراب و افسردگی است. ناشی از بیماری عروق بیماری کرونا قلب و زندگی روزمره است.

برخی از مردم فکر می کنند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید به سلامت روان خود توجه کنند. اما حقیقت این است که احساسات، افکار و نگرش های شما بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. سلامت روان، توانایی شما را برای مقابله با مشکلات روزمره و بحران‌ها و چالش‌های جدی‌تر تقویت می‌کند. بنابراین یکی از کارهایی که یک فرد می تواند برای کاهش سطح استرس انجام دهد این است که مدتی از فعالیت های مربوط به کار مرخصی بگیرد، زمانی را به استراحت اختصاص دهد و از تعطیلات به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

تعطیلات عامل موثری در سلامت روان انسان است

دکتر زهرا شایگان منش، روانشناس بالینی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه طبق نظر روانشناسان و بر اساس تحقیقات مختلف می توان گفت که تعطیلات، تفریح ​​و استراحت از موضوعات مهمی است که تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت جسمی و روحی دارد. به ایرنا گفت: آنها انسان دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که تعطیلات منظم منجر به زندگی سالم تر، امید به زندگی بیشتر و سلامت روانی بهتر می شود. تعطیلات همچنین در کاهش افسردگی و اضطراب، بهبود عملکرد شغلی و اجتماعی موثر است.

تعطیلات را نادیده نگیرید

شایگان منش درباره افرادی که با موضوع تعطیلات، تفریح ​​و اوقات فراغت مخالف هستند و فکر می کنند تعطیلات اتلاف وقت و عقب ماندن از وظایف و اهداف است، گفت: اینها افرادی هستند که معمولاً طرحواره کمال گرایی و بازداری عاطفی دارند. اما واقعیت این است که تعطیلات و تفریحات از مسائل مهمی است که در سلامت جسمی و روحی اهمیت دارد. تعطیلات پر از پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت. نادیده گرفتن تعطیلات در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند خستگی، فرسودگی شغلی، افسردگی و اضطراب می شود. بنابراین تعطیلات و تفریحات را به یکی از مهمترین موضوعات زندگی تبدیل کنید.

مسافرت رفتن

شادترین کشورها، کشورهایی که بیشترین تعطیلات را دارند

شایگان منش با اشاره به تعطیلات در سایر کشورها تاکید کرد: اگر به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سایر کشورهایی که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه کنیم، می بینیم که این کشورها نسبت به سایر کشورها نرخ تعطیلات بالاتری دارند. مانند تعطیلات آخر هفته دو روزه و ساعات کاری کوتاه. این کشورها ساعات کاری بسیار بالاتری دارند، اما بهره وری آنها بسیار بیشتر از ما است، زیرا زمان تعطیلات این کشورها به گونه ای برنامه ریزی شده است که کیفیت زندگی و سلامت روان آنها را بهبود بخشد تا بتوانند از حداکثر توان خود در ساعات کاری استفاده کنند. انجام دادن.”

تاثیرات تعطیلات بر بدن

شایگان منش توجه بیشتر به جسم و روح را از مزایای تعطیلات دانست و گفت: ممکن است به دلیل شرایط در هفته و روزهای کاری استراحت، خواب، تفریح ​​و ورزش کافی نداشته باشیم، اما در تعطیلات این فرصت را داریم. برای بازسازی جسمی و روحی . . همچنین تعطیلات ما را از محیط کاری پر استرس و محیط اجتماعی دور می کند تا تجدید قوا شود.

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که آیا صرف تعطیلات می تواند برای جسم و روح مفید باشد یا اینکه تعطیلات حتما باید باکیفیت باشد، گفت: درست است که ما به تعطیلات نیاز داریم حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد، اما تاکید می کنیم. یعنی تلاش برای داشتن حداکثر کیفیت تعطیلات. همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی کنید و خوش بگذرانید و با افراد مثبت ارتباط برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن شما در تعادل باشد. حتی اگر برنامه سفر خاصی برای کرونا ندارید، مجبور نیستید کارهای عجیب و غریب انجام دهید، اما می توانید وقت خود را با بازی های خانوادگی سرگرم کننده، بیرون رفتن و تماشای فیلم های کمدی صرف کنید.

علت خستگی و افسردگی در اواخر تعطیلات

شایگان منش در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات دیر خسته و افسرده می شویم؟ وی تصریح کرد: مردم عموما دوست دارند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و در ایام تعطیلات این محیط برای آنها فراهم می شود اما بعد از تعطیلات به دلیل اینکه دوباره وارد زندگی پر استرس گذشته می شوند مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و بی تفاوتی در آنها دیده می شود. افسردگی پس از تعطیلات ممکن است پس از یک تعطیلات کوتاه آخر هفته یا پس از یک تعطیلات طولانی مانند تعطیلات عید رخ دهد. طبیعتاً بعد از تعطیلات احساس افسردگی و ناراحتی می کنیم، اما در این شرایط می توان برای پیشگیری از افسردگی بعد از تعطیلات اقداماتی انجام داد.

چگونه سال جدید را با انرژی شروع کنیم؟

با این حال پایان تعطیلات به تنهایی باعث اضطراب و افسردگی می شود و شروع ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات می تواند منجر به بازگشت به زندگی عادی شود، اما بهترین کاری که می توان انجام داد این است که خودمان این کار را انجام دهیم. شایگان منش در پایان خاطرنشان کرد: برای ماه مبارک رمضان آماده شوید و از اخبار بد دور باشید، برنامه ریزی کنید، کارهای لذت بخش انجام دهید، عادت های مثبتی مانند کتاب خواندن و ورزش کردن را در خود ایجاد کنید، دیگران را ببخشید و ابهامات را برطرف کنید، مثبت فکر کنید و … با انرژی. بیایید از نظر روحی و جسمی بهتر شویم.”

منبع: ایرنا

خروج از نسخه موبایل