فرهنگ و هنر

مروری بر کلکسیون تمبرهای پستی از پهلوی تا جمهوری اسلامی

مروری بر کلکسیون تمبرهای پستی از پهلوی تا جمهوری اسلامی

ایواره/ قم تصاویر روی تمبرها همواره بیانگر دیدگاه های رسمی دولت ها در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و در این راستا طراحی تمبر برای دولت ها از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. در دوره قاجار، نقش شیر و خورشید یا تصویر شاه تنها تصاویر روی تمبرها بود و تنها این دو تصویر نماد ایران به شمار می رفت.

تمبر پستی به دلیل طرح ها و طرح های روی آن حاوی پیامی بصری است. زبان تصویر زبان مشترک بین همه فرهنگ ها و ملل است، بنابراین تمبر به عنوان کوچکترین اوراق بهادار و سفیر فرهنگی به راحتی و بدون پاسپورت از مرزها عبور می کند و به دلیل همین نقش ارتباطی موثر، طراحی تمبر همواره از حساسیت بالایی برخوردار بوده است. برای دولت ها

تمبرها بیانگر ایدئولوژی دولت ها هستند

تصاویر روی تمبرها همواره بیانگر دیدگاه های رسمی دولت ها در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و در این راستا طراحی تمبر برای دولت ها از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. در دوره قاجار، نقش شیر و خورشید یا تصویر شاه تنها تصاویر روی تمبرها بود و تنها این دو تصویر نماد ایران به شمار می رفت.

در دوره پهلوی تمبرهای زیادی با مضامین نقوش معماری ایران باستان و تصاویر پادشاهان هخامنشی و ساسانی، اعلام تغییر نام ایران به ایران، ورزش باستانی و بزرگداشت مشاهیر ایرانی منتشر شد. اما بارزترین ویژگی تمبرهای این دوره این بود که به تصاویری از شاه و خانواده سلطنتی او اختصاص داشت.

تجلی ایدئولوژی جمهوریت و اسلام در تمبرهای پس از انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، تصاویر و مضامین تمبرها به کلی تغییر یافت. تصاویر قیام مردم، وقایع 15 خرداد 1352، 17 شهریور 1357، 21 و 22 بهمن 1357، جنگ تحمیلی، شهادت، زن در جامعه، امام خمینی (ره) و نمادهای فرهنگ ایرانی، حکومت مردمی علیه تفکر دیکتاتوری، حجاب، مسجد، قرآن و… بر روی تمبرهای این دوره ترسیم شد که نشان دهنده تأثیر ایدئولوژی انقلاب اسلامی بر عملکرد این ابزار فرهنگی و در نتیجه تمبرها به عنوان عنصری از دین است. فرهنگ، پرچم فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی در سراسر مرزها گسترش یافته است.

تمبرهای موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س).

یکی از متنوع ترین و غنی ترین بخش های موزه حرم مطهر بخش تمبر است که حدود یک قرن است که بالغ بر 20000 تمبر با انواع مختلف و متنوع در گنجینه موزه نگهداری می شود که بخش بسیار کوچکی از آنها در گنجینه تمبر موزه

در موزه حضرت فاطمه معصومه (س) تمبرها بسیار متنوع است، اما به طور کلی می توان آن را در سی محور تمبرهای موزه ای طبقه بندی کرد که بر اساس عشق و ارادت ایرانیان به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی برای حفظ و نگهداری است. و حفظ موزه استان مقدس اهدا شده است.

پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره نقش و طرح تمبرها را تغییر داد. بر نقش تمبرهای این دوره، برخلاف دوره قبل، حضور مردم و مسائل مذهبی بسیار پررنگ شد. اولین سری رسمی تمبرهای جمهوری اسلامی در 30 فروردین 1358 در سه طرح مختلف تظاهرات قبل از انقلاب و طرح نمادین آزادی پس از پیروزی منتشر شد.

از مهمترین عناوین تمبرهای موزه فاطمیون می توان به قرآن، حضرت معصومه(س) و حرم مطهر، مناسبت های مذهبی مانند عید سعید فطر، قربان، غدیر و…، امام زمان(عج)، امام حسین(ع) اشاره کرد. ، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)، مناسبت های ملی مانند 12 فروردین، 22 بهمن، تسخیر سفارت آمریکا و…، دفاع مقدس شامل اسامی عملیات، شهدا، انقلاب اسلامی، روحانیت شیعه، شهدای روحانیت، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، شخصیت های ادبی، تاریخی، ملی، مذهبی و…

همچنین موضوعاتی همچون اماکن متبرکه مانند کعبه، مسجد و…، اشیای فرهنگی مانند فرش پازوریک و…، طبیعت و حیواناتی مانند گل محمدی، ببر مازندران و…، نهادها و خدمات انقلابی مانند هلال احمر، جهاد سازندگی و…، اصناف مانند پرستاران و…، ولادت و شهادت اهل بیت(ع)، ورزش، المپیک و…، قم، پهلوی و قاجار، مفاهیم دینی مانند نماز، حجاب و…، کودک و نوجوان، علم، موزه و فرهنگی. میراث، هنر و ادبیات، کتاب، شعر و موسیقی، جغرافیا، شهرها و استان‌هایی مانند خلیج فارس، اصفهان، مشهد و ۳ تمبر موجود در موزه فاطمیون.

همچنین تمبرهایی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی با مضامین مردم و امام خمینی (ره)، سخنرانی امام در بهشت ​​زهرا و … در گنجینه تخصصی تمبرهای موزه فاطمیون وجود دارد.همسایگان و حتی سیاسی و نمایندگان فرهنگی سایر کشورها از جمله سفرا و شخصیت های مذهبی برای دیدن این تمبرها از موزه فاطمیون بازدید می کنند که در اینجا تصاویری از تعدادی از این تمبرها با موضوع امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را مشاهده می کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا