علمی و پزشکی

آنتی‌‌بادی‌های “سرکش” در بدن بیماران مبتلا به کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود

آنتی‌‌بادی‌های "سرکش" در بدن بیماران مبتلا به کرونا باعث لخته شدن خون می‌شود

دانشمندان کشف کرده اند که آنتی بادی های “سرکش” که در خون بیماران دارای پتانسیل شریان کرونا در گردش هستند، پتانسیل کاهش مقاومت سلول ها در برابر لخته شدن خون را دارند.

uofmhealth گفت: «محققان دانشگاه میشیگان و مؤسسه ملی قلب، ریه و خون نمونه‌های خون نزدیک به 250 بیمار بستری شده به دلیل کووید 19 را مورد مطالعه قرار دادند.» آنها «آنتی فسفولیپیدهایی» پیدا کردند که می‌توانند باعث ایجاد لخته خون در شریان‌ها و سیاهرگ‌های بیماران شوند. با اختلالات خودایمنی مانند لوپوس و سندرم آنتی فسفولیپید.

آنتی بادی ها معمولا به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک می کنند. اتوآنتی بادی ها آنتی بادی هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می شوند و به اشتباه سیستم ها و اندام های بدن را هدف قرار می دهند و گاهی اوقات به آن آسیب می رسانند.

پیش از این در یک مطالعه در سال 2020، یک تیم تحقیقاتی دریافتند که اتوآنتی بادی ها در بیماران مبتلا به عفونت فعال عروق کرونا باعث میزان قابل توجهی از لخته شدن در موش ها می شود.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان یک علت احتمالی را کشف کرده اند. به نظر می رسد اتوآنتی بادی ها بر روی سلول های “اندوتلیال” که پوشش رگ های خونی را پوشانده اند فشار می آورند و باعث می شوند سلول ها توانایی خود را برای جلوگیری از تشکیل لخته های خونی از دست بدهند.

هوی شی، نویسنده اصلی مقاله و محقق روماتولوژی در دانشکده پزشکی میشیگان، می‌گوید: «زمانی که سلول‌های اندوتلیال فعال می‌شوند باعث چسبیدن رگ‌های خونی سالم می‌شوند، سلول‌های دیگر را به دیواره‌های سرخرگ‌ها جذب می‌کنند و آنها را مستعد ترومبوز می‌کنند. این می تواند بسیاری از اندام های ضروری بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

این یافته ها در مجله Arthritis & Rheumatology منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا