نکات مهم قبل از خرید روغن موتور

امروزه با توجه به وجود میلیون ها خودرو در دنیا و به عنوان مهمترین ابزار زندگی بشر، استفاده از روغن موتور اهمیت زیادی پیدا کرده است زیرا روغن موتور یک روغن صنعتی برای کارکرد موتور خودروها می باشد. مورد استفاده در تمام اشکال ایزو متفاوت ساخته شده است.

با توجه به افزایش تقاضای مردم جهان برای روغن موتور باکیفیت، برخی از تولیدکنندگان روغن موتور اقدام به تولید مواد افزودنی نانو پیشرفته با استفاده از موتور خودرو کرده اند که تغییرات و معجزات بسیاری در صنعت خودرو دارد.

ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته یک ماده پارامتری است و بر اساس آن میزان مقاومت در برابر جریان نشان داده می شود. این پارامتر را می توان یکی از مهم ترین نکات راهنمای خرید روغن موتور دانست. ویسکوزیته البته به عنوان ویسکوزیته نیز شناخته می شود. در واقع، ویسکوزیته در مایعات ناشی از جاذبه بین مولکولی است و با دما رابطه معکوس دارد. به عنوان مثال: هر چه دما بالاتر باشد، ویسکوزیته مایعات کمتر است. باز هم با توجه به این توضیحات، روغن های موتور با ویسکوزیته بالاتر دلیل بهتری برای روانکاری و عملکرد روان تر خودرو خواهند داشت.

شاخص api  در روغن موتور چیست؟

راهنمای استاندارد API برای خرید روغن موتور می تواند به شما در استفاده از آن کمک کند. در این استاندارد از حرف S برای موتورهای بنزینی و حرف C برای موتورهای دیزلی استفاده خواهند کرد. حرف دوم نشان دهنده سطح کیفیت روغن موتور است و از A تا N متغیر است. لطفاً توجه داشته باشید که هر چه حروف شاخص روغن موتور API بیشتر باشد، کیفیت روغن موتور استفاده شده بالاتر است. این استاندارد همچنین نیاز به استفاده از روغن موتور در زمستان دارد.

برای تعیین غلظت، حروف و اعداد روغن موتور موجود در بطری، هر کدام معنای خاص خود را دارند. این اعداد و حروف اغلب به صورت 10W-40 / 05W-40 / SAE: 20W-50 نوشته می شوند.

شاخص های قدیمی SA/SB/SC/SD/SE/SF بودند و این روغن ها برای موتورهای با کیفیت پایین تر، عمدتاً خودروهای قدیمی تر ساخته شده بودند. با پیشرفت تکنولوژی، این روغن ها دیگر مورد استفاده برند خود قرار نمی گیرند و در خودروهای جدید از روغن های موتور با شاخص SJ/SL/SM/SN استفاده می شود.

وظایف روغن موتور در خودرو

هنگام خواندن راهنمای خرید روغن باید به مواردی که در قسمت قبل ذکر شد توجه ویژه ای داشته باشید. همانطور که می دانید موتور بخش مهمی از خودرو است. و باید به عمر مفید و روغنی که خریداری می کنید اهمیت دهید. قطعات فلزی موتور در فاصله زیادی از هم قرار گرفته اند. این واقعیت باعث می شود که این قطعات در هنگام استفاده از خودرو به یکدیگر متصل شوند. این می تواند به مرور زمان باعث ساییدگی و پارگی این قطعات شود. برای رفع این مشکل باید از روغن مرغوب استفاده کرد تا لایه نازکی از روغن بین این قطعات وجود داشته باشد تا از آسیب دیدن قطعات موتور خودرو جلوگیری شود.

در حال حاضر تنها چند شرکت بزرگ دنیا مانند شل، پترونام سهند، کاسترول و موبیل 1 توانایی تولید نانو افزودنی برای استفاده در روغن موتور را دارند. حضور نام پترونام سهند به عنوان تولید کننده روغن موتور و روان کننده های صنعتی با افزودنی های نانو در میان نام بزرگترین شرکت های دنیا باعث افتخار همه ما ایرانیان است. این در حالی است که دارندگان خودرو در ایران همیشه هنگام خرید روغن موتور برای خودروهای خود اشتباهات گران قیمتی مرتکب می شوند. در زیر به 5 هشدار بسیار مهم که هنگام خرید روغن موتور باید به آنها توجه کنید اشاره می کنیم:

گول قیمت روغن موتور را نخورید.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که افراد هنگام انتخاب روغن موتور برای خودروی خود مرتکب می شوند، جستجوی محصولات ارزان قیمت است. در همه بخش‌ها، ما همیشه متوجه می‌شویم که برخی از محصولات دارای قیمت کمتری نسبت به محصولات مشابه هستند. در نظر داشته باشید که یافتن این محصولات ارزان قیمت برای شما یک پیروزی محسوب نمی شود و می تواند مسائل و مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند. استفاده از روغن موتور ارزان قیمت نه تنها عملکرد موتور خودرو شما را بهبود می بخشد، بلکه در درازمدت باعث هزینه و آسیب به خودرو شما می شود.

به صحت روغن موتور دقت کنید

برخی از تولیدکنندگان روغن موتور در ایران هستند که محصولات بی مصرف را به بازار عرضه می کنند. بدون شک استفاده از این محصولات باعث ایجاد مشکلات اساسی در موتور خودروی شما می شود، ممکن است مجبور شوید چندین برابر قیمت محصول را برای تعمیر خودرو خود هزینه کنید. این حوادث به دلیل بی توجهی به اصالت کالا رخ می دهد و به همه مردم توصیه می شود همیشه روغن موتور اصل را خریداری کنند. بدون شک خرید روغن موتور اصل و باکیفیت بسیار ارزانتر و بی دردسرتر از خرید روغن موتور ارزان و گران خواهد بود.

از روغن موتور مناسب برای وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

قدرت موتور و عملکرد هیچ خودرویی در دنیا یکسان نیست و هرکسی تکنیک های متفاوتی دارد. این امر امکان تولید و فروش روغن موتور را در اشکال مختلف و تخصصی فراهم می کرد و تمامی دارندگان خودرو می توانند روغن موتور خودرو خود را خریداری کنند. توصیه می شود قبل از خرید روغن موتور در مورد روغن موتور خودرو خود تحقیق کنید. زیرا استفاده از روغن موتور نامناسب هیچ کاری برای خودروی شما نخواهد داشت و حتی ممکن است کیفیت عملکرد آن را کاهش دهد.

کالاهای خارجی همیشه منعکس کننده تجمل نیستند.

برخلاف تصور عموم، صادرات یک محصول نشان دهنده کیفیت بالای آن نیست. اگر در سایت های خارجی چک کنید می توانید قیمت تمام روغن موتورها را پیدا کنید. با یک محاسبه نوک انگشتی از قیمت دلار امروز می بینید که یک محصول 4 میلیونی وجود دارد. از طرفی همین کالا در ایران با نام کالای خارجی با قیمت 500 هزار تومان به فروش می رسد. خرید چنین محصولاتی اشتباه بزرگی است. چرا که اخیرا سوء استفاده از نام کالاهای خارجی در ایران افزایش یافته و کلاهبرداری های گسترده ای از این طریق صورت می گیرد.

قبل از تعویض روغن موتور از محلول شستشو استفاده کنید.

متاسفانه استفاده از مواد شوینده قبل از تعویض روغن موتور در بین مکانیک ها در ایران رایج نیست. مواد شوینده موادی هستند که داخل موتور ریخته می شوند و هرگونه ناخالصی را از روغن موتور قبلی پاک می کنند. با این کار موتور خودرو برای روغن موتور بعدی کاملا آماده است و می توانید روغن موتور جدید را به موتور خودرو اضافه کنید. با این کار کارایی روغن موتور چندین برابر می شود و روغن موتور قطعات موتور خودرو را به بهترین شکل روان می کند.

روغن موتور پارانوکس را از شرکت پترونوم سهند بخواهید.

اگر به دنبال خرید و استفاده از بهترین روغن موتور در خودرو خود هستید، روغن موتور پارانوکس را به شما پیشنهاد می کنیم. روغن موتور پارانوکس از معدود محصولاتی است که شرکت پترونام سهند در آن از مواد افزودنی نانو استفاده کرده است. امروزه روغن موتور پارانوکس در کل خاورمیانه رقیبی ندارد و یکی از بهترین روغن های روان کننده خودرو ایرانی به شمار می رود. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد روغن موتور پارانوکس هستید به سایت پترونام سهند به آدرس https://petronam.co/ مراجعه کنید. همچنین می توانید با مطالعه مقالات علمی در سایت پترونام سهند دانش خود را در زمینه خودرو و به خصوص روغن موتور ارتقا دهید.

خروج از نسخه موبایل