اجتماعیمدیریت کسب و کار

همه چیز درباره بازار کار خیاطی

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی و چالش‌های آن باید بدانید!

خیاطی فقط راهی برای ابراز خلاقیت شما نیست. شغل خیاطی می‌تواند راهی پرسود برای کسب درآمد و البته شهرت باشد. اما این در صورتی اتفاق می‌افتد که به این حرفه عشق و علاقه داشته باشید. اگر کمی خلاقیت نیز چاشنی این علاقه کنید، مهارت خلاقانه و جذاب خیاطی می‌تواند شما را به درآمدهای عالی برساند، هرچند ممکن است که قصد شما از یادگیری این حرفه، فقط پروژه‌های دوخت ساده و رفع نیاز خانواده به خیاطی باشد، اما همین اندازه یادگیری نیز می‌تواند یک درآمد مخفی برای شما و خانواده محسوب شود.

در این مقاله میخواهیم به طور کامل در مورد شغل خیاطی و راهنمای انتخاب آموزشگاه خیاطی تهران صحبت کنیم، از چالش های این شغل گرفته تا شناخت درآمد یک خیاط ، مهارت های مورد نیاز خیاطی و پیش نیازهایی که برای تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای باید بدانید را در این مقاله بررسی میکنیم. همراه ما باشید …

همه چیز درباره بازار کار خیاطی

آیا بازار کار خیاطی اشباع شده است؟

    خیاطی، شغلی است به وسعت صنعت نساجی!

یکی از مزایای قابل توجه حرفه خیاطی این است که هر شخصی با یادگیری این دانش خلاقانه می‌تواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. مهم نیست که شما چه سطحی از این دانش را یاد گرفتید؛ در هر صورت به همان میزان با پک کامل الگوی خیاطی هم می‌توانید از این حرفه کسب درآمد کنید.

شاید فقط می‌توانید لباس‌های کودک خودتان را بدوزید و یا تعمیر لباس‌های خانواده را با سرعت انجام دهید؛ همین میزان یادگیری نیز شما را از صرف بسیاری از هزینه‌ها دور می‌کند. ممکن است وقت بیشتری برای یادگیری خیاطی گذاشته باشید؛ در این صورت می‌توانید سفارشات خانگی را قبول کنید. همچنین اگر به خودتان اطمینان پیدا کردید، زمان آن رسیده که یک خیاط خانه کوچک راه بیندازید و سفارشات بیشتری قبول کنید.

در کنار این موارد شغل خیاطی به اندازه صنعت نساجی دارای موقعیت شغلی است. می‌توان گفت که بیش از 150 فرصت شغلی مختلف در حرفه خیاطی وجود دارد و برخی از آن‌ها بیشتر مورد توجه هستند. به طور مثال می‌توانید در تولیدی‌های لباس مشغول به کار شوید. اگر آموزش‌های آکادمیک لازم درزمینه طراحی لباس را دیده باشید، به راحتی می‌توانید به‌عنوان یک طراح لباس مطرح شوید. همچنین با یادگیری خیاطی می‌توانید در مشاغل مرتبط مانند صنعت دوخت کفش، دوخت چرم، دوخت چمدان و کیف و موارد نزدیک به این‌ها مشغول به کار شوید.

از سوی دیگر صنعت دوخت و دوز و خیاطی لباس بسیار گسترده است. دوخت پوشاک آقایان، لباس عروس، پوشاک کودکان و خیاطی لباس بانوان تنها بخشی از این موارد است. در ضمن هرکدام از این عرصه‌ها نیز بسیار گسترده هستند. بنابراین از مسیر شغلی خیاطی و کار پیدا کردن در این مسیر هراسی نداشته باشید؛ زیرا به اندازه کافی در این شغل، فرصت کاری برای شما فراهم خواهد شد.

خیاطی از چه زمانی به وجود آمده است؟

پوشاک در کنار مسکن و خوراک، از نیازهای اولیه و اساسی بشر و از بارزترین نمونه‌های فرهنگ در جامعه است. از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است، هر شخصی تمایل دارد که ظاهر خود را به بهترین شکل ممکن به جهانیان عرضه کند. بنابراین رنگ و طراحی پوشاک باید هنرمندانه، زیبا، هماهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. از این رو فن یا به عبارتی هنر خیاطی به وجود آمد، در ردیف مشاغل مهم و کارآمد جامعه قرار گرفت و روز به روز در کنار هنرها و فنون دیگر رشد کرد و به روز شد.

هنر با ارزش خیاطی نه تنها می‌تواند در سطوح وسیع اقتصادی موثر باشد، بلکه همگام با اثرات گسترده‌ی تولیدی، جنبه‌های گوناگون هنری را نیز نمایان سازد. لباس بازتابی از توان اقتصادی، نگرش سیاسی، قابلیت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، فلسفی و پایبندی‌های رسمی و سنتی دارد و امروزه تحت نفوذ نظام سرمایه‌داری قرار گرفته، به کالا تبدیل شده و ارزشی دوگانه یافته است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی صنایع دوخت و بافت، تهیه‌ی پوشاک دارای دو بعد صنعتی و تجاری شده است. این فن با هنرهای دیگر مانند بافتنی، رودوزی، تکه‌دوزی، قلاب‌بافی، سنگ‌دوزی، مرواریددوزی و غیره در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات از آن‌ها بهره می‌برد.

در گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده، به فرم دلخواه در می‌آوردند. کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می‌کردند. برخی نیز بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش می‌زدند که این روش نیاز به چندین پرو داشت. به تدریج با پیشرفت علم و تجربه، متدهایی تدوین و در کشورهای مختلف رایج شد؛ متد گرلاوین، متد فرانسوی Esmod، متد ژاپن، متد متریک و متد مولر آلمانی.

ایران یکی از کشورهایی است که خیاطان بسیار با کیفیتی را دارد اما به دلیل ناآگاهی و کافی نبودن امکانات‌شان و همچنین عدم تبلیغات صحیح نتوانستند به جایگاهی که می‌خواهند برسند. آموزش خیاطی یکی از مهارت‌هایی است که بسیار مورد اقبال افراد قرار می‌گیرد و اگر به کسب و کار خیاطی خود بها دهند، می‌توانند به درآمدهای بالایی برسند. در این مقاله ۱۲ فایده شغل خیاطی را برای شما بازگو خواهیم کرد تا اگر به این حرفه علاقه دارید، پس از گذراندن دوره‌های آموزش خیاطی، فعالیت خود را آغاز کنید. نخستین چرخ خیاطی در جهان را یک فرانسوی ساخته است و در سال ۱۷۹۰ توانسته است حق اختراع آن را به نام خود در ایالات متحده ثبت کند.

مهارت و دانش مورد نیاز شغل خیاطی

  • مهارت برش الگو
  • شناخت انواع پارچه و ویژگی‌های آن
  • مهارت دوزندگی
  • علاقه‌ی زیاد به طراحی، دوخت، مد و آگاهی از جدیدترین ترندهای خیاطی
  • آگاهی از جدیدترین متدهای خیاطی و اصول مد و فشن
  • آشنایی با انواع رنگ و اصوا رنگ شناسی
  • توجه به علایق و گرایش مشتریان
  • خلاقیت و قدرت تجسم طرح‌ها
  • مهارت ارتباطی مناسب در زمان برخورد با مشتری
  • دقت و توجه زیاد به جزئیات
  • توانایی حفظ تمرکز در ساعات کار طولانی
  • داشتن ظاهری خوب و پسندیده
  • داشتن پشتکار و تجریه
  • داشتن نظم و مدیریت زمان برای تحویل به موقع سفارشات
  • داشتن و حفظ سلامت جسمی

فرصت شغلی و بازار کار خیاطی چگونه است؟

برای یک خیاط استخدام به صورت تمام وقت، تنها بخش کوچکی از زمینه‌های اشتغال را شامل می‌شود. استخدام خیاط می‌تواند در شرکت‌های تولیدی و یا کارگاه‌های معتبر پوشاک که دوزندگی را به روش سنتی و نه با ماشین آلات، انجام می‌دهند اتفاق بیافتد. با یادگیری فن خیاطی می‌توان برای کارگاه‌های خیاطی کوچک، تولیدکنندگان لباس، شرکت‌های طراحی مد لباس و سایر مراکز مرتبط کار کرد. زمینه‌ی کارآفرینی و خوداشتغالی نیز در این شغل بسیار زیاد است. با استفاده از وام‌های اداره‌ی کار یا فنی‌وحرفه‌ای می‌توان به خوداشتغال‌زایی دست یافت. همچنین می‌توان با گذراندن آزمون مربی‌گری و دریافت مجوز از وزارت کار، آموزشگاه تاسیس کرد و به عنوان مربی به کار مشغول شد.

مزون لباس عروس و نامزدی، چرم‌دوزی، الیاف‌سنجی، دبیری مرتبط، طراحی صحنه، طراحی اندام، تولید لباس بچه‌گانه، زنانه‌دوزی، مردانه‌دوزی و دوخت‌های تزیینی از جمله شغل‌های مرتبط با این رشته است. اما زمینه کارآفرینی و خود اشتغالی در این شغل اهمیت بیشتری دارد. خیاطان علاقه‌مند و توانمند با داشتن تجربه و سرمایه کافی می‌توانند به طور مستقل کار کنند. به عنوان مثال می‌توانند کارگاه‌های خیاطی راه اندازی کنند و یا حتی در منزل خود به خیاطی بپردازند. همچنین می‌توانند با گذراندن موفق آزمون مربی گری خیاطی و دریافت مجوز از وزات کار، آموزشگاه خیاطی تأسیس کنند و به عنوان مربی به کار آموزش خیاطی مشغول شوند. و یا حتی به عنوان مشاور راه اندازی کسب و کار خیاطی فعالیت کنند.

منبع: سیماکده

دکمه بازگشت به بالا