علمی و پزشکی

فشار خون بالا چه بلایی سرتان می‌آورد؟

فشار خون بالا چه بلایی سرتان می‌آورد؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر جعفر نوابی از فشار خون به عنوان مرگ خاموش یاد کرد و افزود: در برخی منابع هم به عنوان قاتل خاموش از این عارضه خطرناک یاد می شود.

وی با اشاره به خطرات بسیار فشار خون بالا گفت: فشار خون اگر بالا باشد به تمام عروق بدن آسیب می رساند و این میان، آسیب عروق اندام های حیاتی بدن می توان خطرآفرین و حتی مرگ آفرین باشد. بطور مثال آسیب و صدمه عروق مغز، قلب، کلیه، چشم و … می تواند بیماری ها و عوارضی مانند سکته قلبی، سکته مغزی، نابینایی، نارسایی کلیه و … را به همراه داشته باشد.

این متخصص داخلی گفت: در همین راستا شناسایی به موقع و کنترل فشار خون بسیار مهم و ضروری است و افراد باید از ۲۰ سالگی برای انجام تست فشار خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به بی علامت بودن عمده موارد ابتلا به فشار خون بالا گفت: متاسفانه ۲۰ درصد افراد جامعه مبتلا به فشار خون بالا بوده که بسیاری از آنها از بیماری خود بی اطلاع هستند.

نوابی با تاکید بر لزوم انجام هرساله آزمایش فشار خون گفت: در صورت سالم بودن افراد، این آزمایش باید هرساله تکرار شود، اما در صورت ابتلا، تعداد دفعات آزمایش آن – بسته به میزان فشار خون بالا – باید بیشتر باشد و افرادی که فشار خون آنها کنترل نشده و بسیار بالاست باید در فواصل زمانی کوتاه مدت نسبت به انجام تست فشار خون اقدام کنند.

نوابی فشار خون نرمال را در سالیان گذشته ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه عنوان کرد و افزود: تحقیقات جدید نشان می دهد که این میزان فشار خون بالاست و فشار خون نرمال باید ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص علت ایجاد فشار خون بالا، به نامعلوم بودن علل آن اشاره و تصریح کرد: هنوز علت قطعی برای فشار خون بالا شناخته نشده، اما تاثیر استرس و مصرف نمک بالا در ایجاد فشار خون اثبات شده است.

وی افزود: میزان مصرف نمک روزانه باید سه تا نهایتا شش گرم باشد، اما متاسفانه میانگین مصرف نمک در جامعه ۱۲ تا ۲۰ گرم است که همین امر افزایش فشار خون بالا در جامعه را رقم زده است.

نوابی گفت: تاثیر عواملی مانند چاقی و کم تحرکی هم در ایجاد فشار خون بالا اثبات شده است.

این متخصص داخلی در خصوص راهکارهای درمانی فشار خون بالا گفت: در وهله اول اصلاح سبک زندگی به مدت چند ماه و بویژه اصلاح رژیم غذایی و کاهش مصرف نمک برای افراد توصیه می‌شود. درگام بعدی هم در صورتی که پس از دو تا سه ماه با رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام تحرک و اصلاح سبک زندگی فشار خون بالای فرد کنترل نشود، به ناچار داروی کنترل فشار خون بالا برای فرد تجویز می شود.

نوابی با بیان اینکه فشار خون بالا درمان قطعی ندارد، گفت: تنها با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی و مصرف دارو می توان این بیماری خطرناک را کنترل کرد.

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا