عمومی

حرکت به سمت زندانبانی نوین با استفاده از هوش مصنوعی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

حرکت به سمت زندانبانی نوین با استفاده از هوش مصنوعی - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، بهرام اکبرپور با بیان اینکه باید به سمت زندانبانی نوین حرکت کنیم گفت: در جای جای سند تحول، زندانبانی بر مبنای هوش مصنوعی نیز اشاره شده است و ما باید با استفاده از فناوری‌های نوین مانند پابند الکترونیک به این سمت برویم تا جایی که امکان دارد افراد زندان را تجربه نکنند و جا دارد برای افرادی که مخل نظم و آسایش جامعه نیستند از نظارت الکترونیک استفاده کنیم.

وی افزود: بر اساس سند تحول قضائی و در گام اول باید تا پایان امسال همه زندانیان بر مبنای جرم و شخصیت طبقه بندی شوند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هم اکنون دادرسی الکترونیک بالای ۸۰ درصد در زندان‌های کشور اجرا می‌شود که هزینه اعزام و بدرقه زندانی را کاهش داده است.

رئیس کل دادگستری گلستان هم در این جلسه با تبیین سیاست جنایی قضائی و سند تحول قضائی و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضائیه بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به تغییر نگرش قضات استان به مجازات‌های جایگزین حبس تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است تا قضات جز در پرونده‌های جرایم خشن و افرادی که آزادی آن‌ها سلب آسایش جامعه است، در سایر پرونده‌ها و برای محکومانی که جرایم سبک مرتکب شده‌اند یا سابقه دار نیستند از مجازات‌های جایگزین حبس یا حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی به ویژه پابند الکترونیک استفاده کنند.

حیدر آسیابی افزود: هم اکنون ۲۱۲ محکوم کیفری در استان با استفاده از پابند در خارج از زندان تحت نظر هستند.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: حبس تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی برای آن دسته از محکومانی که برای اولین بار محکومیت کیفری دارند از آسیب‌های احتمالی ورود به زندان جلوگیری می‌کند و از ایجاد تنش در خانواده‌های محکومان نیز می‌کاهد.

وی ادامه داد: ظرفیت زندان‌های استان به خصوص در وضعیتی که اردوگاه حرفه آموزی هنوز دایر نشده است، پاسخگوی جمعیت کیفری استان نیست و استفاده از پابند الکترونیک می‌تواند از بار مضاعفی که بر زندان‌های استان تحمیل شده، بکاهد.

آسیابی گفت: امیدواریم پس از این دوره آموزشی و آشنایی بیشتر با فرایندهای نظارت الکترونیک، از این پس آرای جایگزین حبس به ویژه استفاده از پابند الکترونیک افزایش یابد.

غلامرضا سرلک مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گلستان هم در این جلسه گفت: از ابتدای اجرای طرح پابند الکترونیک از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۷۸۷ محکوم به زندان با استفاده از پابند الکترونیک، دوران محکومیت خود را خارج از زندان و تحت نظر سامانه الکترونیک گذرانده‌اند.

در جلسه امروز از محمدصادق اسماعیل زاده، مسلم جعفری و سیداحمد موسوی مطلق از مستشاران محاکم تجدیدنظر استان و غلامرضا تیموری رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب گرگان و ابوذر قربانی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب گنبد که از قضات پیشرو استان در صدور آرای مراقبت الکترونیک با استفاده از پابند در استان هستند تقدیر شد.

نخستین نشست آموزشی با موضوع مراقبت‌های الکترونیکی و ترویج استفاده از پابند الکترونیکی پیش از ظهر امروز با حضور قضات اجرای احکام، قضات محاکم کیفری و مدیران زندان‌های استان در دادگستری استان گلستان برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا