اقتصادی

مزایا و معایب عمل پی آرکی چشم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری آنلاین، عمل پی آرکی چشم یکی از اعمال جراحی لیزری چشم است که در حال حاضر به عنوان یک شیوه مؤثر برای از بین بردن عیوب انکساری شناخته می‌شود. درصد بالای موفقیت این عمل باعث شده تا بسیاری از بیماران این روش درمانی را انتخاب کنند اما عدم آگاهی بر مزایا و معایب این عمل و همچنین عوارض آن، ممکن است سبب تردیدشان شود. اگر شما هم در این باره نگران هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

عمل پی آرکی چشم چیست؟

عمل پی آرکی چشم یا Photo Refractive keratectomy یک جراحی سرپایی است که باتوجه به شرایط بیمار، ممکن است برای درمان یک یا هر دو چشم استفاده شود. این عمل از سال ۱۹۹۵ در سراسر جهان شناخته شده و موفقیت آن در درمان شمار زیادی از بیماران، محبوبیت آن را بیشتر کرد.

عیوب انکساری چشم که شامل دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌شود، مشکلاتی هستند که می‌توانند زندگی عادی بیمار را مختل کرده و او را مجبور به استفاده از عینک‌های مخصوص کنند؛ اما امروزه با استفاده از جراحی پی آرکی و سایر جراحی‌های لیزری می‌توان این عیوب را از بین برد.

در عمل فوتورفرکتیو کراتکتومی شکل قرنیه با استفاده از نیروی لیزر تغییر می‌کند و عیوب انکساری به صورت اساسی درمان می‌شوند. این عمل دوره نقاهت کوتاهی دارد اما مراقبت‌های پس از آن را باید جدی گرفت تا درمان به خوبی نتیجه دهد.

عمل پی آرکی چشم چگونه انجام می‌شود؟

عمل پی آر کی چشم بسیار ساده است و به زمان زیادی نیاز ندارد. مراحل انجام این جراحی به شرح زیر است:

قبل از شروع عمل، به بیمار مقداری داروی آرام بخش داده می‌شود تا استرس او کم شده و فرایند آماده سازی به خوبی انجام شود.

جراح برای بی حسی چشم، از یک قطره بی حسی استفاده می‌کند.

بعد از اینکه چشم بی حس شد، با استفاده از یک اسپکولوم پلک که نوعی نگهدارنده است، پلک‌ها را به سمت بالا و پایین می کشند تا به جراح دسترسی کافی برای انجام عمل داده شود.

در این مرحله پزشک جراح یک لایه در حد چند میکرون از سطح قرنیه را می‌خراشد و سپس پرتو لیزر اگزایمر را روی قرنیه می‌تاباند تا شکل آن را اصلاح کند.

بعد از اینکه تغییرات مورد نظر روی قرنیه انجام شدند، با استفاده از یک لنز تماسی روی شکاف قرنیه را می‌پوشانند تا زمانی که لایه بیرونی چشم ترمیم پیدا کند.

همه این فرایند معمولاً کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد؛ به همین دلیل انجام عمل پی آرکی در یک روز برای هر دو چشم امکان پذیر است. اگر نمی‌خواهید هر دو چشمتان را در یک روز عمل کنید، می‌توانید بین هر کدام از جراحی‌ها هفت روز یا بیشتر فاصله بیندازید.

images_1704814592_659d6800ccfec.jpg

مزایای و معایب عمل پی آرکی چشم

محبوبیت بالای عمل پی آرکی در میان بیماران به دلیل مزایای فراوان آن است. مهم‌ترین مزایای این روش عبارتند از:

در پی آرکی از یک لیزر با عمق کم استفاده می‌شود.

عوارض این جراحی کم بوده و ایمنی آن ثابت شده است.

از مشکلاتی مانند کاهش ضخامت قرنیه تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

این عمل در زمان کوتاهی انجام می‌شود.

فلپ ایجاد شده به صورت خودبه خودی ترمیم می‌شود.

باعث التهاب قرنیه نمی‌شود.

البته با وجود تمام این مزایا، عمل پی آرکی ایراداتی هم دارد که باید به آنها توجه شود:

افرادی که از عمل پی آرکی استفاده می‌کنند، نسبت به بیماران در جراحی‌های لیزری دیگر، نیاز به مراقبت و استراحت بیشتری دارند.

درصورت عدم رعایت توصیه‌های پزشک، ممکن است بیمار دچار التهاب و عفونت شود.

زمان بهبود بینایی و حصول نتیجه عمل پی آرکی طولانی‌تر از عمل‌های لیزری دیگر است.

عوارض عمل پی آرکی چشم

عمل فوتورفرکتیو کراتکتومی در برخی افراد می‌تواند عوارضی را به وجود بیاورد. قوز قرنیه یکی از مهم‌ترین عوارضی است که بعد از این عمل ممکن است ایجاد شود و معمولاً کسانی به این عارضه مبتلا می‌شوند که معاینات قبل از عملشان به درستی انجام نشده است. کسانی که از نظر انحنای قرنیه دچار مشکل هستند، نباید تحت عمل پی آرکی قرار بگیرند.

دیدن پرتوهای پراکنده نور یا هاله دور لامپ، خشکی چشم و عفونت قرنیه نیز از عوارضی هستند که اغلب موقتی هستند و بعد از چند ماه به خودی خود برطرف می‌شوند؛ البته در صورت عدم بهبودی شان لازم است با پزشکتان مشورت کنید.

images_1704814601_659d6809121d6.jpg

مراقبت‌های قبل و بعد از عمل پی آرکی چشم

قبل از انجام عمل جراحی پی آرکی، چشم پزشکتان معاینات لازم را انجام می‌دهد. این معاینات شامل اندازه گیری مردمک، میزان رطوبت چشم، ضخامت قرنیه و انحنای آن می‌شوند. اگر از لنز استفاده می‌کنید، چند روز قبل از عمل آن را کنار بگذارید تا شکل قرنیه تان به حالت طبیعی باقی بماند.

به دلیل اینکه بعد از عمل بینایی تان مختل می‌شود و نیاز به کمک دارید، در روز عمل حتماً با همراهی یک نفر به کلینیک مراجعه کنید. درد و التهاب چشم تا چند ساعت بعد از جراحی طبیعی است؛ بنابراین، داروهای تجویزشده را به موقع مصرف کرده و استراحت کنید. تا زمانی که به طول کامل بهبود پیدا نکردید، رانندگی نکنید؛ این زمان با توجه به شرایطتان ممکن است تا ۶ هفته یا بیشتر طول بکشد.

پزشک عمل پی آرکی چشم

عمل پی آرکی چشم یک جراحی ساده اما حساس است که نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انجام این عمل باید به آن توجه کنید، انتخاب جراح باکفایت است؛ زیرا رعایت اصول استریلیزاسیون در جراحی فوتورفرکتیو کراتکتومی در پیشگیری از عفونت و مشکلات بیشتر بسیار مهم بوده و همچنین انجام صحیح مراحل عمل در بهبود هرچه بیشتر بینایی تاثیر زیادی دارد. دکتر پریسا حمامی فوق تخصص جراحی پلک و چشم و حدقه و صورت هستند که با داشتن مهارت بالا و تجربه جراحی‌های لیزری موفق، می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

سوالات متداول

علت ضعیف شدن چشم بعد از عمل پی آرکی چیست؟ اگرچه عمل پی آرکی چشم در بهبود بینایی بسیار موثر است، اما در افرادی که به آب مروارید مبتلا هستند یا سنشان بالا است، امکان ضعیف شدن چشم‌ها بعد از عمل وجود دارد.

هزینه عمل پی آرکی چشم چقدر است؟ هزینه این عمل بستگی به شرایط بیمار دارد و عدد دقیق آن بعد از معاینه مشخص می‌شود.

تماس با دکتر پریسا حمامی

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ولیعصر شمالی، کوچه والی نژاد، روبروی بیمارستان هاشمی‌نژاد، پلاک ۳۲، طبقه ۵

تلفن تماس: ۰۹۲۱۳۶۶۷۲۹۲ – ۰۲۱۸۸۲۰۰۶۶۳ – ۰۲۱۸۸۲۰۰۶۶۴

سایت: https://drhamami.com

اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr_parisa_hamami

آپارات: https://www.aparat.com/DrHamami

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری آنلاین در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی حرفه‌ای هستم که با تخصص و تجربه در زمینه تحلیل‌های اقتصادی فعالیت می‌کنم. با استفاده از روش‌های پیشرفته و دسترسی به منابع معتبر، سعی می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین نتیجه را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا