علمی و پزشکی

انجام بیش از یک میلیون بازرسی بهداشتی در نوروز / پلمب ۳۷۸۴ واحد صنفی متخلف

به گزارش شفاف، جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بازرسان بهداشت محیط در برنامه سلامت نوروزی ۱۴۰۲ از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ لغایت ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۲ به صورت فعال وضعیت بهداشتی مراکز اقامتی، مراکز و اماکن بین راهی، پایانه‌های مسافربری، مراکز تهیه و توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی را بررسی و نظارت کردند.

وی افزود: در این مدت یک میلیون و ۱۳ هزار و ۸۶۹ مورد بازرسی و ۴۲۱ هزار و ۶۶ مورد کلرسنجی از آب‌های آشامیدنی انجام شد و مقدار ۷۶۶ هزار و ۲۲۴ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته نیز کشف و از چرخه مصرف خارج شد.

جندقی اعلام کرد: به طور متوسط ۳۳۵۵ بازرس در روز در قالب ۱۸۱۰ اکیپ بازرسی و نظارتی بر وضعیت بهداشت محیط و بهداشت مواد غذایی مراکز اقامتی، مراکز و اماکن بین راهی، پایانه‌های مسافربری، مراکز تهیه و توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت داشتند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: در این مدت ۹۲۳ هزار و ۸۸۴ مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و ۵۱ هزار و ۸۸۰ مورد بازرسی از سامانه‌های آبرسانی و  ۳۸ هزار و ۱۰۵ بازرسی مشترک با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و اصناف انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۲۰ هزار و ۴۹۴ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت استاندارد و موازین بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند و ۳۷۸۴ واحد نیز تعطیل شدند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ۱۶۱۴۷ موارد به شکایات مردمی رسیدگی شده است. با همکاری شهرداری‌ها ۱۱۸۸۹ مورد دستفروشان دوره گرد مواد غذایی جمع آوری شد. ۷۲۸۰۲ مورد برنامه آموزشی برای اصناف و مردم برگزار شد و به۴۷۳۵۹۶ نفر آموزش‌های لازم ارائه شده است.

وی افزود: با تجهیز بازرسان بهداشت محیط به وسایل پرتابل بررسی بهداشت محیط و بهداشت مواد غذایی ۶۵۳۰۲۶ مورد سنجش صورت گرفت و ۱۰۹۶۶ مورد نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک انجام شد. همچنین از ۵۱۸۸۰ سامانه‌های آبرسانی بازرسی شد و ۲۴۶۳۹ نمونه برداری میکروبی و ۴۲۱۰۶۶ مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی انجام شد.

دکمه بازگشت به بالا