علمی و پزشکی

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

لوزالمعده مصنوعی متحول کننده زندگی کودکان مبتلا به دیابت

به گزارش شفاف و به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه کمبریج بیش از یک دهه است که در این زمینه کار می کنند و اکنون پس از انجام آزمایشات روی کودکان و تکامل راه حل آنها نتایج امیدوارکننده ای را اعلام می کنند.

در سال 2020، دانشمندان دانشگاه کمبریج اولین برنامه تلفن همراه پانکراس مصنوعی قابل دانلود را برای دیابت نوع 1 کشف کردند. مانند سایر فناوری های پانکراس مصنوعی در دست ساخت، هدف این برنامه پر کردن پانکراس در افراد مبتلا به دیابت است که بدن آنها دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای جذب نیست. گلوکز از خون

برنامه “CamAPS FX” آنها با یک مانیتور گلوکز و یک پمپ کار می کرد و از الگوریتم های پیچیده برای تشخیص زمانی که فرد به انسولین نیاز دارد و برای تحویل هورمون استفاده می کرد. یک مطالعه جدید منتشر شده برای بررسی اثرات این فناوری در کودکان خردسال، که در آنها به دلیل فعالیت نامنظم و مصرف غذا و همچنین به دلیل نیاز به انسولین، کنترل دیابت نوع 1 در آنها دشوار است، ایجاد شد.

در این مطالعه 74 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 یک تا هفت ساله از سیستم مصنوعی پانکراس “CamAPS FX” به مدت 16 هفته استفاده کردند.

سپس 16 هفته دیگر را صرف یک فناوری موجود به نام درمان با پمپ تقویت‌شده با حسگر می‌کنند که در آن والدین سطح گلوکز خون فرزندشان را کنترل می‌کنند و توزیع انسولین آن‌ها را به صورت دستی تنظیم می‌کنند.

این به دانشمندان اجازه داد تا این دو روش را با هم مقایسه کنند.

پروفسور رومن هوورکا، نویسنده مقاله، می‌گوید: «بر اساس تجربه قبلی، سیستم CamAPS FX پیش‌بینی‌هایی درباره آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، انجام می‌دهد. این سیستم به کودک یاد می دهد که هر روز به چه مقدار انسولین نیاز دارد و این مقدار در ساعات مختلف روز چگونه تغییر می کند. سپس سطح انسولین را متناسب با آن تنظیم می کند. این سیستم به جز هنگام غذا خوردن کاملاً خودکار است، بنابراین نیازی به نظارت مداوم والدین نیست.

به طور کلی، هنگامی که کودکان از CamAPS FX استفاده می کردند، یک سوم از روز خود یا 72 درصد از روز را با سطح گلوکز مشخصی سپری می کردند که تقریباً 9 درصد یا 125 دقیقه بالاتر از روش های فعلی است. آنها همچنین سطح گلوکز بالایی را در کمتر از یک چهارم موارد تجربه کردند که 9 درصد کمتر از گروهی بود که درمان معمولی دریافت می‌کرد.

هیچ تفاوتی در تجربه هیپوگلیسمی یا هیپوگلیسمی بین دو گروه وجود نداشت.

دکتر می گوید: «کودکان خردسال نسبت به تغییرات سطح قند خون بسیار آسیب پذیر هستند. جولیا ور، نویسنده اصلی این مطالعه. سطح بالای قند خون می تواند عواقب بالقوه پایداری برای رشد مغز آنها داشته باشد. علاوه بر این، مدیریت دیابت در این گروه سنی بسیار چالش برانگیز است. CamAPS FX وضعیت والدین و فرزندان را بهبود می بخشد.

این مطالعه برای اولین بار اثربخشی سیستم CamAPS FX را در کودکان بسیار خردسال در یک دوره چند ماهه نشان می دهد و والدین آن را به عنوان “تحول کننده” توصیف می کنند. این فناوری از طریق مراکز بهداشتی خاص در بریتانیا در دسترس است، اما دانشمندان امیدوارند که بتواند زندگی افراد بیشتری را تغییر دهد.

دکمه بازگشت به بالا