انواع روش های کاشت نهال گردو

درختان گردو؛ این درخت به دلیل داشتن دانه هایی که برای بدن، پوست و مو مفید است و همچنین چوب منحصر به فردش یکی از معروف ترین درختان است. نهال گردو دارای انواع مختلفی است و انواع ارقام ان در نهالستان اکین نهال موجود است، که هنگام کاشت نهال; بهتر است عواملی مانند تناسب شرایط آب و هوایی در منطقه کشت با نوع نهال، نهال های انتخابی سالم و عاری از آفت در نظر گرفته شود. اما در عین حال انواع روش ها برای رشد گردو و مراقبت های بعدی یکسان است و به طور کلی روی همه آنها قابل انجام است. در زمان کاشت باید به نوع خاک، میزان آبیاری، روش هرس و از همه مهمتر فاصله کاشت درختان گردو دقت شود. چون درخت گردو; از رشد سایر درختان اطراف خود جلوگیری می کند و فضای زیادی را اشغال می کند.

بهترین زمان برای کاشت درخت گردو چه زمانی است؟

بین اواخر پاییز و اوایل بهار به دلیل شرایط خاک، آب و باد می تواند زمان مناسبی برای کاشت نهال گردو باشد. اما از آنجایی که نهال ها مستعد سرمازدگی هستند، سعی کنید در زمستان نهال ها را بکارید. نهال ها نیز باید قبل از جوانه زنی در خاک مناسب کاشته شوند.

ویژگی های خاک برای کاشت گردو چیست:

خاک یکی از عوامل مهم و مؤثر در قدرت و عملکرد درختان بادام زمینی است. تاثیر بسیار زیادی دارد. خاک می تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تامین کند و کیفیت محصول را بهبود بخشد. زمین مناسب برای کاشت نهال گردو; باید ماسه خوبی داشته باشد تا شرایط رشد ریشه را فراهم کند. در مسیر رشد ریشه نباید سنگریزه یا ماسه وجود داشته باشد، زیرا ریشه تا عمق سه متری نفوذ می کند. pH ایده آل خاک باید بین 6 تا 6.5 باشد تا درختان بادام زمینی رشد کنند. برای اطمینان از آماده بودن خاک به هر نحوی برای کاشت نهال، بهتر است در آزمایشگاه نمونه خاک گرفته شود و با توجه به کمبود عناصر غذایی ضروری در آن، شرایط لازم برای حذف آن ها فراهم شود.

نحوه پرورش نهال گردو:

برای کشت نهال بادام زمینی؛ شما باید یک سوراخ در زمین ایجاد کنید. فاصله این سوراخ ها می تواند بین 6 تا 7 متر باشد تا محل کاشت درختان آماده شود. فاصله بین نهال ها برای دریافت انرژی از خورشید و جذب مواد غذایی از خاک بسیار مهم است. نهال ها باید در عمق 5 تا 8 سانتی متری در زمین قرار گیرند.

البته مهم ترین نکته در کاشت نهال این است که با توجه به جغرافیای کاشت خود نهال مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال در مناطق گرم و سرد از کشت هایی مانند: نهال چندلر، نهال فارنور، نهال اسرائیلی، نهال تاک خوشه ای و… و در مناطق کم ارتفاع و گرمسیری از کشت هایی مانند: نهال گردو استفاده می شود. از ژنوتیپ استفاده می شود.

نحوه آبیاری درخت گردو چقدر و هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهیم:

پس از کاشت نهال گردو؛ بهتر است آبیاری را شروع کنید. نهال های جوان نیاز به آبیاری منظم دارند و برای رفع کمبود آب بهتر است از آب قطره ای استفاده شود. هر چه سن درخت بیشتر باشد، به دلیل استحکام ریشه مواد معدنی از خاک، مدت و میزان آبیاری کمتر است. وقتی درخت گردو دو ساله شد می توانید ماهی یک یا سه بار به آن آبیاری کنید. لازم به ذکر است که آبیاری زیاد نیز آسیب زیادی به ریشه درخت وارد می کند. پس باید خیلی مراقب تعداد و مقدار آبیاری بود.

در چه فصلی نهال ها برای هرس مناسب هستند:

پس از کاشت نهال گردو و افزایش سن کاشت، باید هرس را انجام دهید. قبل از کاشت گردو نیز باید جمع آوری علف های هرز انجام شود. و در زمان رشد نهال نیز ادامه دارد. مهم است که در زمان مناسب هرس کنید و انتخاب کنید کدام شاخه ها را ببرید. بهترین فصل برای هرس تابستان است. دلایل زیر ممکن است دلایلی برای انتخاب این فصل برای هرس باشد.

هنگامی که شاخه ای شکسته می شود، شیره از بالای محل برش به دلیل فشار ریشه های چوب سخت نشت می کند.

هنگامی که در فصل سرد هرس می شود، مایع جامد می شود و می تواند به تنه درخت آسیب برساند. بنابراین هرس را نباید در فصل سرد انجام داد.

یکی دیگر از دلایل هرس نکردن شاخه ها در فصل سرما، رطوبت محل برش و احتمال شیوع بیماری ها و آفات است که خسارت قابل توجهی به محصول و بذر نارگیل وارد می کند.

چه کودهایی برای رشد گردو مورد نیاز است:

به نظر می رسد کودها در تقویت خاک بسیار مهم هستند. اما چه کودی برای کاشت نهال بادام زمینی پتانسیل مشکل بزرگی است زیرا کود بیشتر از نیاز درخت به جای افزایش کیفیت و کمیت محصول باعث آسیب می شود. برای این کار توصیه می شود مقداری خاک به آزمایشگاه بیاورید تا آنالیزهای لازم از خاک انجام شود و میزان کمبود مواد معدنی مشخص شود. سپس با توجه به کمبود خاک شروع به کوددهی مناسب کنید. زمان لقاح نیز بسیار مهم است. کود در فصل بهار و قبل از شروع گردوی تازه توصیه می شود. کودهای ضروری عبارتند از کودهای نیتروژنی برای ایجاد اسیدهای آمینه در آجیل، کودهای فسفر برای رشد گیاهان و بهبود فتوسنتز و کودهای پتاسیم برای افزایش کمبود درختان و خشکبار در بیماری ها و آفات.

آفات و بیماری هایی که پس از کاشت نهال گردو در معرض خطر هستند:

کنترل آفات و بیماری های درختان گردو؛ به دلیل اندازه بزرگ آن کمی مشکل است. بنابراین بهتر است از بیماری گردو جلوگیری شود; شما باید از آن اجتناب کنید. این سموم علاوه بر آسیب رساندن به محصول و کاهش کیفیت آن، برای افرادی که قصد استفاده از گردو را دارند در نظر گرفته شده است. همچنین بسیار خطرناک است; زیرا ویروس ها و باکتری ها در تنه درخت رشد می کنند و آن را از بین می برند. از مهمترین این حشرات می توان به کرم بادام زمینی، کرم میوه، لاشخور و … نکته قابل توجه انتخاب نهال قبل از کاشت گردو است. لازم است در هنگام خرید بسیار دقت شود تا آفت و بیماری نداشته باشد.

آخرین نکات در مورد کاشت گردو عبارتند از:

درباره کشت نهال گردو; باید خیلی چیزها را سنجید. این شامل خاک مزرعه می شود که برای تامین مواد معدنی لازم برای نهال ها مانند پتاسیم، نیتروژن و که باید آزمایش شود، در غیر این صورت بهتر است از کودهای لازم استفاده شود تا بیشتر.آبیاری نهال ها از ابتدای کاشت آغاز می شود اما با افزایش سن درختان نیازی به آبیاری مداوم و مکرر ندارند، زیرا ریشه درخت گردو; این بسیار قدرتمند است و عمیق خواهد شد. نکته دیگر اینکه اطراف درخت گردو نباید درخت دیگری کاشته شود. زیرا گردو به دلیل عمق ریشه و استحکام ریشه در جذب مواد غذایی از خاک، مانع رشد آن خواهد شد. زمان کاشت نهال، کوددهی، هرس و سم زدایی در نظر گرفته شد و بهتر بود فصل مناسب رد شود.

منبع:

https://akinnahal.com/product-category/نهال-گردو/

خروج از نسخه موبایل