فرهنگ و هنر

ملاک اصلی اعطای نوبل ادبیات چیست؟

ملاک اصلی اعطای نوبل ادبیات چیست؟

اندرس اولسن ، رئیس جایزه نوبل ادبیات ، در مورد تعهد موسسه ادبی برای گسترش افق های جایزه و همچنین معیارهای اصلی برای انتخاب مهمترین جایزه ادبی در جهان صحبت کرد.

فردا (پنجشنبه ، 7 اکتبر) ، جایزه نوبل ادبیات برای 188مین بار و از زمان تعلیق جایزه در سال 2017 به دلیل رسوایی های مربوط به تجاوز و قمار در آکادمی سوئد ، برای چهارمین بار اهدا می شود. داده شده.

از سال 2017 و درگیری بین آکادمی سوئد ، که مسئول انتخاب برنده جایزه نوبل در ادبیات است ، و رسوایی اخلاقی ، تغییرات زیادی وعده داده شده است. از 18 عضو فعلی کمیته نوبل ادبیات در آکادمی سوئد ، 7 نفر در سه سال گذشته به این کمیته پیوسته اند.

این جایزه هنوز بحث برانگیز است ، زیرا فقط 16 زن برنده نوبل ادبیات در تاریخ شده اند و هیچ نویسنده سیاه پوست آفریقایی از سال 1986 این جایزه ادبی معتبر را دریافت نکرده است. تصمیم برای اهدای جایزه پیتر هندکه 2019 ، من که متهم به انکار بودم نسل کشی ، همچنین مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است ، و اگرچه همیشه وعده هایی مبنی بر جهانی شدن چشم انداز آکادمی پس از بیش از یک قرن اروپامحوری وجود داشته است ، اما 10 برنده برتر 10 از اروپا هستند.

آندرس اولسن ، نویسنده و منتقد ادبی سوئدی که در حال حاضر ریاست جایزه نوبل ادبیات را بر عهده دارد ، در مورد تغییراتی که موسسه ادبی در سالهای اخیر ایجاد کرده است و همچنین اهمیت جهانی شدن جایزه صحبت کرد.

اولسن در مورد اروپایی شدن جایزه نوبل ادبیات و عدم اعطای این جایزه به نویسندگان سیاه پوست در 34 سال گذشته ، گفت: و زنان ، مردم از سراسر جهان به طور بالقوه می توانند برنده شوند. من فکر می کنم این جایزه واقعا در این رویکرد جهانی در دهه 1980 به دست آمد و ما نویسندگان قاره های مختلف از اروپا ، به ویژه آفریقا و آسیا را داشتیم. اما جایزه نوبل ادبیات در اوایل قرن بیستم در مرکز اروپا بود و تعداد کمی از زنان برنده شدند. اما اکنون ، در زمان های اخیر ، تغییر قابل توجهی رخ داده است و در 20 سال گذشته ، هفت زن این جایزه را دریافت کرده اند. ما در حال حرکت رو به جلو و در مسیر درست هستیم. من همچنین فکر می کنم همه چیز در سطح جهان تغییر می کند. تنها راهی که ما می توانیم به آن برسیم این است که زنان در آکادمی حضور داشته باشیم و واقعاً خواندن آثار نامزدها را بدون دیدگاه جنسیتی گسترش دهیم. ثانیاً ، ما در حال حاضر متخصصانی از سراسر جهان داریم. از ژانویه سال آینده ، این کارشناسان گزارش های زبانی را در اختیار ما قرار می دهند که در مورد آنها هیچ اطلاعات عمیقی در مورد آکادمی نداریم ، از جمله زبان های آسیایی و آفریقایی. این یک تغییر بسیار جالب خواهد بود که دانش و جهت گیری ما را در ادبیات جهان گسترش می دهد.

در سال های اخیر ، به نظر می رسد آکادمی زمینه تعریف ادبی را گسترش داده است ، از جمله اعطای جایزه ترکیبی داستانی و غیر داستانی به سوتلانا الکسیویچ در سال 2015 و به ویژه جایزه باب دیلن 2016 برای ترانه سرایی. اولسن در مورد رویکرد آکادمی گفت: “جایزه برای باب دیلن تلاشی برای گسترش دامنه جایزه بود ، اما نباید آن را به عنوان تغییر ایدئولوژی یا هر چیزی شبیه به آن تعبیر کرد.” این موضوع مربوط به دانشگاه است زیرا افراد مختلف با سلایق مختلف و شیوه های مختلف تفسیر سوالات مانند “ادبیات چیست؟” و “ایجاد یک اثر هنری به چه معناست؟ آنها در آن حضور دارند ، و این آسان نیست. ژانرهای محبوب ادبیات به همان اندازه مهم است که هر نوع ادبیات دیگری ، و در واقع طیف وسیعی برای روبرو شد و سعی کرد بفهمد در ادبیات جهان چه می گذرد. ​​”اکنون برای ما بسیار مهم بود که افق دید خود را گسترش دهیم. “شایستگی ادبی: تنها معیار مطلق ما در دانشگاه است.”با

رئیس کمیته ادبیات نوبل همچنین گفت: “ما مورد انتقاد قرار می گیریم ، باید به این انتقادات و سوء تفاهم ها گوش دهیم ، و این در مورد جایزه ای مانند نوبل اجتناب ناپذیر است. این جایزه اعتبار و تأثیر زیادی در جهان دارد ، همانطور که اشاره کردیم ، یکی از جالب ترین انتقاداتی که ما دریافت کردیم این است که جهانی است ، هیچ جایزه نوبل دیگری از نظر جغرافیایی جهانی نیست ، اما تاریخ جایزه ادبیات متفاوت است زیرا هر کشوری در جهان می تواند تولید بزرگی داشته باشد. ادبیات. فرصت ها ، که پتانسیل و قدرت ادبیات برای دسترسی به همه خوانندگان در سراسر جهان است. این بدان معنا نیست که شما باید تجربیات خود را در کار خود به اشتراک بگذارید ، بلکه قدرت دسترسی به همه انسانیت با آثار ادبی ، که جنبه خارق العاده ای از ادبیات است و ما باید به آن افتخار کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا