علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

برعکس ، از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد عظمت شگفت انگیز او بود ، این شیفتگی وجود داشته است. تأثیر این دانش بر عمق اندیشه و ذهن انسان به گونه ای ایجاد شده است که نجوم بخشی از دانستن محل بازتاب آن و آنچه از آسمان می بیند و تجزیه و تحلیل منطقی که در دانش بر آنها دارد ، تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده است و به یک علم تقریبا بزرگ تبدیل شده است که نجوم و نجوم نامیده می شود. هزاران سال است که نجوم با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است و شاید یکی از روان ترین آنها کتاب خوابگردان باشد که از زمانهای بسیار قدیم تا به امروز زندگی بشر را با دانش نجومی دنبال کرده است.
من شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه از زمانی که مادرم تختم را در هوای آزاد گذاشته است ، در عشق من به بهشت ​​ریشه دارد و در میان عشق و ترس بر سرم ، گاهی اوقات دست به کار می شوم. از لحاف من به آسمان نگاه کردم و کمی بعد از ترس آن را در صورتم کشیدم.
چگونگی تغییر علم نجوم در سده های پانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین تاریخ تحولات انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داده است ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات به آن پرداخته شده است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی ، هم از نظر سابقه و هم از نظر تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرده است. خدمتگزار ، من این مجله را مانند هر ایرانی علاقمند به این زمینه در معرض دید عموم قرار دادم. اما سالها متاسفانه به دلیل مشکلات کمتر آن را می دیدم. این بار که مسائل مختلف آن را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه اشاعه علم در بین مردم برای تقویت دیدگاه های آنها ، و هم برای اهداف دیگری که به آنها اشاره می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط در مورد بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود دانش شبه در میان انسان ها است ، که هزاران سال افراد غیرمسئول آن را به صورت علمی به مردم بیان کرده اند و زندگی خود را بر اساس آنها بنا کرده اند. در واقع ، در اینجا دو موضوع وجود دارد ، یعنی نجوم: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود دارد ، باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از خرابی ها و البته عقب ماندگی مربوط به همان دانش غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این سوء تفاهم ها کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، این اعتقاد قطعی است که ما از این واقعیت که ما نیازی به پزشک نداریم صرف نظر می کنیم و همه کسانی که درد داده اند تحت درمان قرار گرفته اند. یا در نجوم ، به نام اقرار ، مطالبی بی اساس در مورد بلایای آن روز گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما اینها وجود دارد و قرن ها در قالب کتابچه های راهنمای زندگی در دسترس بشر بوده است. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به امور داخلی این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی افراد تأثیر می گذارد و باعث به قدرت رسیدن یک سلسله یا سقوط از قدرت می شود ، یا اینکه سرنوشت انسان ها را می توان از طریق فال آنها تعیین کرد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع شده است. به این ترتیب ، می بینیم که چگونه شبه علم می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد عمیق به آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر تاریخ تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی هایی که از جنگ و غیره برجای گذاشته است را مرور کنیم ، چندین جلد کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن افراد حذف کند ، و این تنها با ترویج علم در بین مردم در طول قرن ها به گونه ای که بتواند بر ذهن های مشکل جامعه تأثیر بگذارد ، رخ خواهد داد. ممکن است بسیاری از علوم نفوذ عمومی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر شگرفی دارد.
متأسفانه ، به دلیل غفلت از این جنبه از موضوع ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا پزشکی ، ما فکر می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را به خود مشغول کرده و اجازه حرکت را از آنها گرفته است. از این نظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که حتی برای طبقه متوسط ​​جامعه طراحی شده است ، و از این جهت می خواهم از کسانی که در این همه تلاش در طول چند دهه تلاش کردند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم.

* چاپ شده در ویژه نامه سی ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا