عمومی

سوء‌استفاده آمریکا از حمله تروریستی مسکو برای تداوم حضور نظامی در عراق

سوء‌استفاده آمریکا از حمله تروریستی مسکو برای تداوم حضور نظامی در عراق

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره سخنان اخیر سفیر آمریکا در عراق در مورد قدرت داعش تهدیدات این گروه برای منطقه و جهان اظهار کرد: آمریکا قصد دارد با این سناریو حضور نیروهای نظامی خود را در عراق توجیه کرده و به این بهانه نظامیان خود را در این کشور حفظ نماید.

به گزارش ایواره، به نقل از ایسکانیوز، ابتدای هفته جاری یک حمله تروریستی در تالار کنسرت «کروکوس» واقع در حومه مسکو رخ داد و صدها شهروند روسیه جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی هم مجروح شدند. گروه تروریستی داعش بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت اما مقامات روس با رد این مسئله اوکراین را به دست داشتن در این حادثه تروریستی متهم کردند. ولادیمیر پوتین -رئیس جمهور این کشور- با «خون‌بار و وحشیانه» توصیف کردن این عملیات تروریستی وعده داد که عوامل آن را مجازات کند. پس از این رویداد گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص عوامل آن ارائه شد و همچنان نیز این مسئله مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی جهانی قرار دارد.

دکتر یوسف عزیزی –تحلیلگر مسائل بین الملل- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی و تحلیل این ماجرا پرداخت.

از نظر وی، با وجود گذشت بیش از دو سال از جنگ اوکراین وضعیت جبهه‌های جنگ به نفع اوکراین نیست و این کشور بین ۲۵ تا ۳۰ درصد خاک خود را از دست داده است و پیش‌شرط مقامات این کشور برای آغاز مذاکرات صله مبنی بر خروج روسیه از خاک این کشور عملا رنگ باخته و هفته انتخابات چند هفته پیش روسیه در مناطق ضمیمه شده نیز برگزار شد. عزیزی با اشاره به اینکه چهار منطقه مذکور بعلاوه شبه جزیره کریمه اکنون جزء قلمرو روسیه محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به بازی‌های سیاسی در آمریکا و اینکه بودجه لازم برای حمایت از اوکراین هنوز تصویب نشده است، اوکراین شرایط بسیار سختی خواهد داشت.

وی افزود: اوکراین در هفته‌های اخیر متحمل شکست‌های سختی شده و با وجود افزایش کمک‌های اروپا اما آنها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آمریکا باشند و اگر ترامپ در انتخابات پیش‌رو پیروز شود، وضعیت به مراتب سخت‌تری در انتظار اوکراین خواهد بود و باید کار را برای آنها تمام شده دانست. این تحلیلگر مسائل بین الملل اظهار کرد: اوکراین در هفته‌های اخیر با استفاده از موشک‌ها و پهپادهایی که اخیرا توسط ناتو به این کشور تحویل شده، حملاتی را به مناطق مرزی و زیرساخت‌های انرژی در روسیه انجام داد و حتی برخی از پهپادها تا نزدیکی مسکو را هدف قرار داد و همین امر موجب شد که روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین حملات متقابلی را انجام دهد.

عزیزی با بیان اینکه روسیه که تا قبل از این کمتر بنادر و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هدف قرار می‌داد، گفت: به نظر می‌رسد اقدامات اخیر اوکراین و به ویژه حمله تروریستی اخیر در مسکو موجب شده تا روسیه شرایط را برای شدیدتر کردن حملات به اوکراین فراهم کند و زیرساخت‌های حیاتی و شهرهای بزرگ اوکراین را مورد هدف قرار دهد. از نظر وی، احتمالا روسیه در نه تنها به دلیل حادثه تروریستی اخیر بلکه به دلیل شرایط جبهه‌های جنگ، حملات شدیدی انجام خواهد داد تا بتواند امتیازات لازم را از اوکراین بگیرد و این کشور را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در خصوص عوامل عملیات تروریستی اخیر در روسیه تصریح کرد: داعش خراسان مسئولیت این حمله را پذیرفته و جالب اینجاست که آمریکا بلافاصله مدعی شد که اوکراین نقشی در آن نداشته و کارشناسان آمریکایی نیز داعش را عامل این عملیات می‌دانند. وی افزود: البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بیانیه داعش مشابه بیانیه‌های قبلی این گروه برای عملیات‌های تروریستی مشابه نیست اما با توجه به اینکه این گروه مسئولیت آن را پذیرفته، فعلا نمی‌توان مطلب دیگری در این ارتباط گفت.

عزیزی با بیان اینکه باید به این مسئله توجه کرد که سایر کشورها چه سوء استفاده‌ای از این رویداد خواهند کرد، گفت: برای نمونه سفیر آمریکا در عراق روز گذشته اعلام کرد که داعش همچنان قوی است و می‌تواند تهدیدی برای کل منطقه و جامعه بشری باشد و از همین رو ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق برای مقابله با داعش به کار خود در این کشور ادامه دهد. از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، آمریکا تا چند ماه پیش و به دلیل تفاهم گروه‌های مقاومت با دولت عراق بر سر خروج نظامیان این کشور به صورت شفاهی پذیرفته بود از طریق مذاکره در این ارتباط صحبت کند ولی به نظر می‌رسد عملیات ترویستی مسکو بهانه خوبی به دست آمریکا داده تا حضور نیروهای خود را در عراق ادامه دار کرده و لزوم آن را توجیه کند.

وی افزود: مورد دیگر در مورد سوء استفاده سایر کشورها از این عملیات تروریستی می‌تواند منحرف کردن افکار عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا