علمی و پزشکی

دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران

دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران

مدیر موسسه غدد درون ریز و متابولیسم در وبینار معرفی دیابت و راه های مدیریت آن با رویکرد ترکیبی (طب مدرن و طب سنتی) که دیروز (یکشنبه) برگزار شد و توسط گروه علوم دارویی-سنتی در غدد درون ریز این موسسه برگزار شد ، باعث -بیماری های واگیر 71 درصد کل مرگ و میرها را در سراسر جهان بخوانید.

به گزارش ایواره و وب دا ، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به اینکه دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی ، سرطان و بیماریهای تنفسی عامل بیش از 80 درصد مرگ های زودرس به دلیل بیماریهای غیرواگیر ، رژیم غذایی ناسالم ، سیگار کشیدن ، عدم تحرک بدنی و مصرف الکل از عوامل اصلی خطر مرتبط با این بیماریها

مدیر موسسه غدد درون ریز و متابولیسم افزود: کاهش عوامل خطرساز و همچنین غربالگری ، تشخیص و مدیریت به موقع بیماری های غیرواگیر می تواند آسیب های ناشی از این بیماری ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

وی گفت: “متأسفانه دستیابی به اهداف 2030 برای توسعه پایدار در رابطه با توقف رشد فزاینده دیابت به خوبی محقق نشده است.” در ایران تنها چند استان به اهداف تعیین شده نزدیک شده اند ».

دکتر لاریجانی با خواندن اخماری از آمار بیماران دیابتی در جهان به ویژه در منطقه MENA اظهار داشت: طبق برآوردهای جهانی ، تعداد بیماران دیابتی در این منطقه تا 25 سال آینده 96 درصد افزایش می یابد.

مدیر موسسه غدد درون ریز و متابولیسم افزود: در دهه های اخیر شیوع دیابت و تعداد مرگ و میر ناشی از دیابت در جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است و این افزایش برای دیابت نوع 2 بسیار بیشتر بوده است. میزان ناتوانی ناشی از دیابت ، به ویژه دیابت نوع 2 ، در کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، بنابراین دیابت یکی از علل اصلی ناتوانی در ایران است.

وی دیابت را یک بیماری پرهزینه در سیستم درمانی ایران نامید و گفت: بیش از 8.5 درصد از کل هزینه های سلامت کشور صرف مسائل مربوط به این بیماری می شود.

این استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اهمیت بیماری دیابت ، نظام مراقبت های بهداشتی در کشور استراتژی ها و سیاست های متعددی را برای کاهش بار این بیماری اتخاذ کرده است که در این میان می توان داده ها را جمع آوری و به مرحله بلوغ رساند. وی بار بیماریها را در سطح ملی و فراملی ، ایجاد یک برنامه اقدام ملی برای بیماریهای غیرواگیر ، تدوین چارچوب ملی دیابت ، ایجاد شبکه ملی کلینیکهای دیابت ، تدوین نقشه راه ذکر کرد. برای دیابت و سیستم ثبت ملی دیابت.

لاریجانی با اشاره به انتشار ویرایش دوم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر گفت: به روز شده است.

رئیس موسسه غدد درون ریز و متابولیسم ، با معرفی سیستم اطلاعات جمعیت شناختی سلامت و بیماری در ایران (VISIT) ، افزود: دسترسی به داده های بهداشتی در این زمینه فراهم می شود که شامل نمایش آخرین وضعیت عوامل خطر است. بیماریهای غیرواگیر در کشور بر اساس استان ، گروه سنی ، “جنسیت و نوع محل سکونت ، وضعیت مرگ و میر به دلایل مختلف مرگ و میر بر اساس سن و جنس در 31 استان ، بروز سرطان بر اساس سن و جنس در 31 استان و سایر اطلاعات ارزشمند در زمینه های مختلف بهداشتی

وی در ادامه به نقش م effectiveثر و کلیدی داروهای گیاهی در درمان دیابت در بسیاری از کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از مواد فعال داروها از محصولات طبیعی گرفته شده و محصولات طبیعی هنوز منبع خوبی هستند. برای کشف داروها. جدید “.

لاریجانی ادامه داد: “اگرچه علاقه فزاینده ای به داروهای گیاهی وجود دارد ، اما هنوز در شواهد علمی موجود در مورد مزایای درمانی گیاهان دارویی شکاف وجود دارد ، که ممکن است به دلیل سرعت پایین ترجمه یافته ها به مطالعات حیوانی در شواهد باشد. بالینی. ” آدم باش.

به گفته وزارت بهداشت ، وی افزود: تحقیقات بیشتری برای تعیین م effectiveثرترین متابولیت های گیاهی و مکانیسم های سلولی آنها به منظور تعیین اولویت ها برای طراحی کارآزمایی های بالینی روی حیوانات و انسان ها مورد نیاز است. مطالعات بیشتر با شواهد علمی قوی مانند مرور سیستماتیک و متاآنالیز آزمایشات بالینی کنترل شده نیز مورد نیاز است.

شایان ذکر است که در قسمتهای مختلف این رویداد آموزشی ، مباحث مربوط به روشهای مدیریت دیابت توسط دکتر. مژگان اسدی ، نقش گیاهان دارویی و ملاحظات مصرف آنها در کنترل دیابت نوع 2 توسط دکتر. رحیمی گارد ، و همچنین توصیه های غذایی در کنترل دیابت از دیدگاه طب ایرانی به کارگردانی دکتر. الهام اختری.

دکتر. نازلی نمازی همچنین نقش تغذیه و توصیه های غذایی در مدیریت دیابت نوع 2 از منظر طب رایج را توضیح داد و توصیه های رژیم غذایی یکپارچه (طب سنتی و سنتی) ارائه کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا