فرهنگ و هنر

دعوت زینب سلیمانی برای گسترش فرهنگ «سردار دل‌ها»

مراسم افتتاحیه اولین کنگره سراسری شعر “سردار سربداران” برگزار شد و فرزند شهید سلیمانی ضمن سخنرانی در این مراسم از مردم دعوت کرد تا در جهت اشاعه و تبیین فرهنگ “سردار دلها” فعالیت کنند.

به گزارش ایواره ، به نقل از روابط عمومی اولین کنگره ملی شعر سردار سربداران ، در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی که شامگاه پنجشنبه (اول آنلاین) در تالار وحدت برگزار شد ، علاوه بر شاعران و رهبران فرهنگی به عنوان مثال. غلامعلی حداد عادل ، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی یاسر احمدوند ، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن مومنی شریف ، رئیس سابق حوزه هنری انقلاب اسلامی در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ، زینب سلیمانی اولین سخنران بود و با تشکر از حضور شاعران و دوستداران فرهنگ و ادبیات در این مراسم ، با تشریح ابعاد شخصیتی حاج قاسم سلیمانی گفت: سرداری به اندازه آنها شخصیت فرهنگی بود. نبوغ نظامی و اندازه فرهنگ سیاست می دانست و به همین دلیل است که حاجی قاسم فرصتی بی نظیر برای هنرمندان انقلاب است. منتشر شده و مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفته است که نشان دهنده تشنگی مخاطب برای آشنایی بیشتر و درک بهتر مکتب شهید سلیمانی و ابعاد شخصیتی این شهید است.

فرزند شهید سلیمانی در ادامه درباره اهمیت شعر در توضیح شخصیت «سردار دلها» گفت: در این میان یکی از بهترین راه ها برای بیان ابعاد شخصیتی حاج قاسم و مکتب وی شعر و ادبیات است. به

رئیس بنیاد شهیر سلیمانی مارتیر در ادامه سخنان خود از مردم دعوت کرد تا برای ترویج و تبیین فرهنگ “سردار دلها” فعالیت کنند و گفت: سال گذشته در خدمت مقام معظم رهبری بودیم که فرمودند سالگرد شهید سلیمانی باید گرامی داشته شود. پس از سخنان وی ، نگرانی بنیاد شهید سردار سلیمانی برای استفاده بهینه و بهینه از ظرفیت های خودجوش مردم افزایش یافت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از استقبال گسترده مردم برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی تشکر کرد و گفت: از افرادی که اجازه ندادند یاد سردار سلیمانی در اولین سالگرد وی کم رنگ شود ، تقاضا دارم این کار را ادامه دهند. فعالیت حماسی در دومین سالگرد. “بگذارید آنها تکرار کنند.

در ادامه مراسم ، مرتضی امیری اسفندقه ، دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه همانطور که شعر حماسی است ، افراد بزرگ نیز شعر را مطرح می کنند و آن را تقویت می کنند ، افزود: روح والای سردار سلیمان مفتخر است و در این گردهمایی از شاعران دعوت کرده است. با

وی درباره برنامه های آتی این کنگره نیز گفت: بهترین اشعار این کنگره شعر در یک کتاب جمع آوری و به علاقمندان ارائه می شود.

دعوت زینب سلیمانی برای گسترش فرهنگ «سردار دل‌ها»

سعید یوسفونیا ، شاعری که نامش در این کنگره ، “سردار سربداران” از یکی از اشعار غنایی او وام گرفته است ، نیز در این مراسم گفت: “مردانی که از اسطوره گذشتند نمی توان آنها را به زبان عادی توصیف کرد ، و اینجاست که زبان شعر لازم است. “

سپس شاعر دو غزل که در وصف سردار سلیمانی نوشته شده بود که یکی از آنها غزل “سردار سربداران” بود در حضور حضار قرائت کرد.

دعوت زینب سلیمانی برای گسترش فرهنگ «سردار دل‌ها»

محمدمهدی سیار ، شاعر دیگری که برای خواندن شعر آمده بود ، گفت که او با حاجی کاسم و شعر یک خاطره مشترک دارد. کلمات ، احادیث و شکایات در مورد او مطرح شد. سال بعد ، ما دنباله آن شعر را ایجاد کردیم ، قسمتی از آن به شرح زیر بود: وقتی دوربین تلویزیون روی صورت سردار بود ، او لبخند ابدی خود را ثبت کرد ، و من که این تصویر را در تلویزیون دیدم ، با خوشحالی به همسرم گفتم که همه سختی های من ارزش این لبخند را دارد

حسین اسرافیلی یکی دیگر از شاعران بود که در این مراسم شعر گفت و در پایان شعرخوانی خود گفت: هدیه و آرامش شعر من نعمت برای این مرد بزرگ و نماد افتخار ایران است.

دعوت زینب سلیمانی برای گسترش فرهنگ «سردار دل‌ها»

سعید بیابانکی از دیگر شاعرانی بود که در این مراسم شعر گفت و گفت: خبر شهادت سردار خبر تلخی بود که به نظر می رسید رسانه ها را منفجر کند.

پس از پایان مراسم غلامرضا صنعتگر خواننده دو قطعه “شهید” و “قاسم زنده است” را اجرا کرد.

غلامعلی حدادعادل آخرین سخنران مراسم بود که در سخنرانی خود گفت: هر حقیقتی برای بقا نیاز به استفاده از هنر دارد. هنر می تواند قلب را به روی حقیقت باز کند. اگر حقیقت با هنر همراه نباشد ، با چهره خشک منطق روبرو می شود و خوشا به حال منطق و حقیقت مزین به هنر.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارس با اشاره به مسئولیت هنرمندان در توضیح شخصیت و مکتب سردار سلیمانی خطاب به هنرمندان گفت: شهید سلیمانی را با 100 هزار نمایش تماشا کنید و با 100 هزار هنر او را به ایران و جهان معرفی کنید. اراده برای داشتن شخصیتی با ارزش های یازدهم شهید سلیمانی در مکان دیگر ، اسطوره ها و افسانه ها توسط او ساخته می شوند و هنرمندان ارزش های او را با هنر خود ماندگار می کنند.

وی همچنین تاکید کرد: “شهید سلیمانی یک واقعیت جاری است که هنرمندان باید نسل ها را با عظمت شهید آشنا کنند. ترجمه به زبان های مختلف.

دعوت زینب سلیمانی برای گسترش فرهنگ «سردار دل‌ها»

پس از این مراسم از خانواده شهیدان ابومهدی المهندس و شهید پورجعفری از دوستان شهید سلیمانی تجلیل شد.

در آخرین قسمت این مراسم از نقاشی استاد بدرالسما و نقاشی حسن روح الامین با موضوع حماسه بزرگ شهید سلیمانی رونمایی شد. از رشادت های سردار سلیمانی و شهدا قدردانی شد.

دعوت زینب سلیمانی برای گسترش فرهنگ «سردار دل‌ها»

طبق اعلام ، علاقمندان به شرکت در کنگره ملی شعر “سردار سربداران” جهت ثبت نام و ارائه آثار خود می توانند به این پیوند https://soleimani.ir/199 در فضای مجازی مراجعه کرده و پس از دریافت کد دسترسی دو مرحله ای ، آثار آنها ارسال می شود.

مرتضی امیری اسفنده ، دبیر علمی “اولین کنگره سردار سربداران” هدف از برگزاری این رویداد ادبی و فرهنگی را تشریح می کند: هدف اصلی از برگزاری این کنگره جمع آوری بهترین اشعار در اشکال مختلف شعر فارسی برای ثبت و دفاع از حماسه شهادت سردار سلیمانی

به دعوت این کنگره ، شاعران علاقه مند می توانند اشعار خود را در همه قالب ها از جمله قصیده ، غزل ، چهارگانه ، دوبیتی ، 2 قطعه ، نیم ، رایگان و سفید برای دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا