اقتصادی

طرح جامع احیای نخیلات خوزستان به کجا رسید؟

طرح جامع احیای نخیلات خوزستان به کجا رسید؟

ایواره/خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از اجرای طرح جامع احیا و توسعه نخیلات در اراضی شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰۰ هکتار نخیلات جدید در استان ایجاد شده است.

تورج نوروزی در گفت و گو با ایواره، با اشاره به اجرای جامع احیا و توسعه نخیلات اظهار کرد: بیش از ۴۱ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت نخیلات است و بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان‌های شادگان، آبادان، کارون، اهواز، خرمشهر، ماهشهر، رامشیر، باوی و بهبهان و به صورت پراکنده در شهرستان‌های دیگر استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه وجود نخل برای استان و کشور بسیار حائز اهمیت است و در صادرات و اشتغالزایی نقش بسزایی دارد، گفت: از ۴۱ هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات استان، ۳۶ هزار هکتار نخیلات بارور است و در حال حاضر در آن تولید محصول انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به صادرات خرما از استان گفت: سالانه بخشی از خرمای تولیدشده در استان به عنوان محصول صادراتی به سایر کشورها صادر می‌شود و برای کشور ارزآوری به دنبال دارد.

نوروزی با اشاره به طرح جامع احیا و توسعه نخیلات در استان عنوان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام شده و خوزستان نیز با توجه به اهمیت نخیلات در آن این طرح را از شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان آغاز کرده است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۷۰۰ هکتار کشت جدید نخل در این مناطق صورت گرفته که بخشی به صورت خوداجرایی و بخش دیگر نیز در قالب پروژه‌های حذف و جایگزینی و توسعه باغات اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان به یک هزار و ۴۰۰ هکتار نیز افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خرما یک محصول استراتژیک و بسیار حائز اهمیت است، گفت: نخیلات محل ارتزاق بیش از ۲۲ هزار خانوار خوزستانی هستند و با در نظر گرفتن کارگاه‌های بسته‌بندی و صنایع تکمیلی، باعث اشتغالزایی مناسبی در استان شده است.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: استان خوزستان از نظر آلودگی در پاجوش یکی از استان‌های پاک کشور است و از این رو از کشاورزان تقاضا می‌کنیم پاجوش خرما را از استان‌های دیگر وارد نکنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا