بهترین روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی و خرید آن

باور دیگری که درباره عسل وجود دارد، مسئله میزان “غلظت عسل” است و برخی تصور میکنند که عسل خوب و خالص حتماً باید غلیظ هم باشد در صورتی که میزان غلظت عسل ربطی به خالص یا ناخالص بودن آن ندارد و بسته به نوع گیاه و محلی که زنبور از آن تغذیه کرده و فصل آن، غلظت عسل هم میتواند متغیر و مختلف باشد.

در اینجا این تذکر مهم لازم و به جا است که به مدیران صنایع بسته بندی عسل داده شود که از حرارت دادن عسل و سمی کردن آن که بر اثر حرارات دادن بوجود می آید ( سم هیدروکسی میتیل فورفورال) و افزودن اسیدسیتریک یا جوهر لیمو به عسل جدا خودداری کنند زیرا دادن سم به مردم مستجب پیگرد قانونی و عذاب اخروی است که حتماً در شب اول قبر باید پاسخی برای آن داشته باشند .

لازم به ذکر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوی عسل فقط مربوط به گل هر منطقه است و به نژاد زنبورعسل بستگی ندارد. این آزمایش تا حدود زیادی به آزمایش کاغذ شباهت دارد و می تواند به سادگی شما را به اطمینان لازم درباره طبیعی بودن عسل مصرفی برساند. که هیچ کدام از این موارد از نظر عسلشناسان و علم تغذیه پذیرفته نیست.

اما بد نیست کمی از مزایای آن بدانیم تا آن را به عنوان یک اکسیر حیات بخش بشناسیم. اما همین علاقه افراد به این ماده غذایی سبب شده است تا نمونه های تقلبی این ماده غذایی نیز در بازار مشاهده شود.

شما می توانید در بازار انواع مختلف عسل را در حالت ها و طعم های مختلف مشاهده کرده و با توجه به تمایلات و علایق خود یکی از آنها را انتخاب و مصرف نمایید. اگر عسل طبیعی باشد به همان حالت جامد باقی می ماند و جذب نمی شود. در واقع همان عسل خام زمانی که فرآیند فرآوری را داشته باشد به عنوان عسل طبیعی شناخته می شود.

مهمترین نکته این که اینگونه شبه عسلها بدون کدر شدن و تهنشین شدن خیلی سریع و در زمانی کوتاه شکرک میزدند. همچنین می تواند به کم رنگ شدن جای زخم یا سوختگی نیز بسیار کمک کند. اما اگر عسلی که گرما می گیرد ناخالص باشد آنگاه به جای کاراملی شدن کف کرده و به شکل حباب در می آید.

هدف از پاستوریزه کردن عسل، جلوگیری از تخمیر و ترش شدگی عسل، جلوگیری و یا تاخیر انداختن شکرک زدن که ممکن است برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد، فیلتر کردن با دستگاه های پیشرفته و خارج کردن ذرات ناخالصی بسیار ریز از عسل مثل ذرات گرده گل که در عسل خام وجود دارد، حباب های هوا که شفافیت عسل را از بین می برد، مخلوط کردن انواع عسل به منظور تأمین رنگ، طعم و رطوبت مناسب و بالاخره افزایش عمر و پایداری عسل برای نگه داری در شرایط گوناگون است.

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک مادهی جامد است که زیر شرایط بسیار شکنندهای به صورت مایع درمیآید. متاسفانه افراد سودجو با دستگاههای مومساز و پارافین (مادهی اولیه که در تهیه شمع به کار میرود) شبه موم تقلبی ساخته و با قرار دادن مقداری از این مومهای پارافینی در شبه عسل تقلبی، موجب گمراهی مصرفکنندگان را فراهم می آورند.

اگر مقداری عسل طبیعی را در یک لیوان آب سرد بریزید، میبینید که عسل کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ میکند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل میشود اما عسل تقلبی سریع در آب حل میشود.

در حالی که عسل طبیعی به دلیل بافت متراکمی که دارد در آب حل نشده و در ته لیوان به صورت گوله باقی می ماند. اما در عسل غیرطبیعی به دلیل وجود شکر حل شده خیلی سریع تر از بین می رود. بعضی از افراد فکر میکنند عسلی که رنگش خیلی تیره باشد عسل طبیعی است اما این باور هم اشتباه میباشد.

در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا با آموزش یکسری آزمایش ساده به شما در زمینه شناسایی و تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی، در خرید عسل اصل کمک کنیم. بنابراین تشخیص عسل طبیعی و مرغوب توسط خریداران، بدون طی کردن مراحل آزمایشگاهی امری دشوار است. آنچه که در اصطلاح «رسوب کردن و شکرک زدن» میگویند و به خاطر وجود کلمه شکر در ذهن، تقلبی بودن عسل را تداعی میکند، چیزی جز پدیده «بلورین شدن» یا «کریستالیزاسیون» نیست.

خروج از نسخه موبایل