علمی و پزشکیمدیریت کسب و کار

فواید غذای کبابی

غذای کبابی و کلا انواع کباب ها یکی از روش های قدیمی و بسیار مرسوم در بین ما ایرانیان بوده و هست . در گذشته که حیاط خانه ها بزرگتر بود ، وجود منقل و ذغال بهانه ای میشد برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه . اما امروزه با تغییر سبک زندگی و گسترش آپارتمان نشینی ، کباب دودی بیشتر تبدیل به یک نوستالژی شده است و تنها در بیرون خانه ها دیده می شود . انواع باربیکیو و کاربردهای آن

غذای کبابی دارای فواید بسیاری است و جزو غذاهای سالم محسوب می شود . انواع کباب که می توان به روش دودی و روی آتش پخت عبارتند از : کباب برگ ، کباب کوبیده ، کباب ترکی ، چنجه ، جوجه کباب و … برای داشتن یک کباب خوشمزه و خوش عطر تنها به مقداری مواد اولیه و ذغال نیاز دارید . در ادامه ی این مطلب به دلایلی که گفته می شود غذای کبابی فواید بسیاری دارد ، اشاره شده است .برای خرید باربیکیو گازی باید اطلاعات دقیقی در دسترس باشد.

فواید غذای کبابی

مزایای غذای کبابی چیست؟

عدم استفاده از روغن

با توجه به اینکه کباب ها روی آتش پخته می شوند ، هیچ نیازی به روغن نیست و همین نکته باعث حفظ ارزش غذایی کباب می شود . در صورتی که در پخت و پزهای معمول ، روغن تکمیل کننده و یکی از مواد اولیه آشپزی است که زیان های زیادی برای سلامتی انسان دارد .بهترین روش تهیه ماهی کبابی

البته روغن های خوراکی بسیار متنوع اند و از نظر زیان هایی که برای بدن دارند نیز با یکدیگر متفاوت اند .

ولی در مجموع تمامی روغن ها در ویژگی چرب بودن مشترک هستند که این به تنهایی مضرات زیادی برای بدن دارد .

اما در روش کباب کردن شما هیچ نیازی به روغن ندارید . این مزیت عالی ، دلیلی شده است برای استفاده ی روز افزون  از غذاهای کبابی .

حذف چربی های اضافی کباب

حرارت باعث می شود چربی های موجود در کباب از حالت جامد به مایع تغییر شکل داده و از بافت غذا خارج شوند . در صورتیکه در روش پخت درون یک ظرف حتی اگر شما بدون روغن آشپزی کنید ، بافت چربی غذا در داخل ظرف جمع شده و مجددا وارد غذا می شود .

اما در کباب کردن سنتی ، چون غذا مستقیما روی حرارت قرار می گیرد ، تمامی چربی ها خارج شده و روی کباب پز می ریزد و به علت قرار گرفتن مستقیم کباب روی حرارت و نه در یک ظرف ، چربی ها به غذا بازگشتی ندارند . لذا در غذای کبابی نه تنها از روغن برای پخته شدن استفاده نشده بلکه حتی چربی های غذا نیز از بین رفته است و چه کبابی دیگر از این لذیذتر و سالم تر ؟!

طعم مطبوع کباب دودی

غذای کبابی طرفداران زیادی دارد حتی اگر شما گیاهخوار باشید ! علت طعم و مزه لذیذ کباب ، ترکیب هایی است که به هنگام سوختن چوب آزاد می شود و در حین پختن کباب روی آن می نشیند و همین باعث می شود کباب خوش عطر و طعم دار می شود .

حفظ ارزش و خواص مواد غذایی کباب

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد ، غذای کبابی باعث حفظ تمام خواص مواد غذایی می شود و در واقع کبابی کردن غذاها بهترین نوع پخت و پز است. عطر و بوی دلپذیری که حرارت مستقیم به کباب و یا سبزیجات می دهد باعث می شود خیلی از افراد طرفدار غذای کبابی شوند. در بین ما ایرانیها بهترین نوع غذای کبابی آن است که مستقیم روی ذغال پخته شود و جالب است بدانید که اغلب افراد نمی توانند تشخیص دهند که کباب با چه نوع حرارتی آماده شده است.

غذای کبابی و کمک به کاهش وزن

همانطور که می دانید غذاهای کبابی دارای کالری کمتری می باشند و از این رو برای کاهش وزن می توانند بهترین منوی غذایی شما را تشکیل دهند چرا که چربی های اضافی غذا از طریق حرارت مستقیم از بافت کباب خارج می شود و اکنون می توانید یک غذای با حداقل چربی و کالری میل نمایید . از طرفی کاهش چربی غذاها می تواند کمک بسزایی در سلامت قلب و عروق داشته باشد .

غذای کبابی ، یک چاشنی بدون ضرر

قطعا چاشنی ها قسمتی جدایی ناپذیر از پخت و پز هر غذایی هستند . در تمام مناطق دنیا از چاشنی ها و طعم دهنده های متفاوت و متنوعی برای آشپزی استفاده می شود . می توان گفت که غذا بدون طعم دهنده کامل نمی شود و طعمی هم نخواهد داشت . با همه ی این مزایا اما برخی چاشنی ها ، دارای مضراتی برای انسان است .

جالب است بدانید که کبابی شدن انواع گوشت ها و سبزیجات به تنهایی بهترین چاشنی هستند که دارای طعمی بسیار مطبوع و لذیذ می باشند .

اکثر طعم دهنده ها باعث ایجاد حساسیت در بدن می شود ولی در کبابی شدن غذاها این مضرات وجود ندارد .

افزایش تحرک بدنی

پروسه ی کبابی کردن خود یک تفریح است که عموما با مسافرت ها یا گردش های یک روزه و یا دورهمی های خانگی همراه است . غذای کبابی همیشه همراه با کمی تحرک و نیز قبل و یا بعد از سرو آن یک بازی مکمل کننده برای این تفریح عالی است از این رو کبابی کردن غذاها دوست خوب سلامتی ماست و انرژی و نشاط را به ارمغان می آورد .

قطعا برای کبابی کردن غذاها نیاز به یک کباب پز یا باربیکیو است . باربیکیو انواع مختلفی دارند که براساس سوخت مصرفی ، سایز و جنس دسته بندی می شوند و هم افراد حرفه ای و هم افرادی که تجربه کبابی کردن غذا با باربیکیو را ندارند ، می توانند به آسانی از این وسیله ضروری استفاده کنند .

جالب است بدانید که همچنان رایج ترین نوع باربیکیو در ایران ، باربیکیو ذغالی است که طرفداران زیادی دارد . اما چنانچه خواهان باربیکیو با پخت سریعتر و نیز راحتر هستید ، ما نوع گازی را به شما پیشنهاد می کنیم . انواع دیگری از باربیکیو نیز در بازار طرفدار پیدا کرده اند که به باربیکیو برقی یا تابشی معروفند .

در آخر می توان گفت که شما برای خرید یک کباب پز چه برای مصارف شخصی و چه برای مصارف صنعتی ، انتخاب های متنوع و زیادی خواهید داشت و می توانید با توجه به نیاز خود ، باربیکیو انتخابی خود را خریداری نمایید و از فواید غذای کبابی که به دلیل عدم استفاده از روغن ، سالم ترین نوع پخت است ، بهره مند شوید و از طعم غذا لذت ببرید.

دکمه بازگشت به بالا