فرهنگ و هنر

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک

سالها است که تیم ایران در بازیهای المپیک و جهانی شرکت نکرده است ، اما هر دوره از ستونهای ایرانی موضوع این عرصه جهانی است و مورد پسند برخی نیست؛ همانطور که دبیرکل کمیته ملی المپیک معتقد است: “ما 80 میلیون ایرانی هستیم و همه ذائقه دارند.”

چندین سال است که لباس کاروان ورزشی ایران بیش از گذشته به دلیل توسعه شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و اظهارنظرهای مختلفی در مورد آن انجام شده است.

“انتظار ما از مسئولان کمیته ملی المپیک خوش سلیقگی نیست ، اما اگر شما از میدان خرقه زنان رفتید و لباس های مردانه را از فروشگاه لباس زیر پل دانشگاه یا باب همایون برداشتید ، بسیار با وقار و شیک تر بود.” دیگر آن را ندارم ، در غیر این صورت اولین سوال می توانست این باشد که دلیل انتخاب این رنگ چیست و پرچم با چه رنگی به رنگ کت و ماسک المپیک مرتبط است؟ “،” آیا برای خراب کردن بهتر از این نمی توان نگاه زنان و البته تیم المپیک. بود ؟! “اینها تنها بخشی از صدها اظهار نظر کاربران شبکه های اجتماعی در مورد انتقاد از لباس کاروان ورزشی ایران است. البته برخی به رانتی که ممکن است در این بین وجود داشته باشد اشاره کرده و این س askedال را مطرح کرده اند:” چقدر لاغر است طراحی این لباس ها؟ “

عکس 45 سال پیش از یک ورزشکار ایرانی کاروان ایرانی را با لباس های خاکستری و سفید و کراوات های آجری رنگ در بازی های المپیک مونترال نشان می دهد.

ورزشکاران در المپیک سیدنی همچنین در مراسم افتتاحیه کت و شلوارهای خاکستری و پیراهن های راه راه سفید و قرمز به تن کرده بودند.

کت و شلوار و کت هودهای آبی و کرم رنگی بودند که کاروان ایران با آنها در مراسم افتتاحیه المپیک 2004 آتن شرکت کرد.

کاروان ورزشی ایران نیز در سال 2008 با لباس های سفید و سبز در پکن رژه رفت.

در سال 2012 ، زنان و مردان کاروان ورزشی ایران با لباس ، ماسک و کت و شلوارهای آبی و آبی در لندن رژه رفتند که بیشتر شبیه لباس مدرسه بود.

اما وقتی لباس ورزشی کاروان ما برای بازی های المپیک ریو رونمایی شد ، آنها اغلب شوکه می شدند. پیراهن آجری با کت آبی و شلوار آبی برای مردان و کت و شلوار همرنگ زنان؛ با این تفاوت که پایین روپوش زنانه نیز گلدوزی ضعیفی دارد.

این لباس با واکنش و حاشیه های گسترده ای روبرو شد تا جایی که کمیته ملی المپیک مجبور شد برای حفظ اعتبار ایران در بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان ، در کمترین زمان ممکن لباس های دیگری را سفارش دهد. سرانجام ، بدون اعلام رسمی کمیته ملی المپیک ، مدل لباس کاروان ورزشی ایران در برزیل به کامران بختیاری ، خالق لباس ها اختصاص یافت. سرانجام ورزشکاران ایرانی با کت و شلوار ، کت و شلوار به رنگ پرچم ایران به افتتاحیه این مسابقات آمدند.

تاکنون مشخص نبود که کمیته ملی المپیک لباس کاروان ورزشی ایران را بر چه اساسی طراحی می کند ، تا اینکه دبیر وقت کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و جهت اسلامی ، حمید قبادی اعلام آمادگی کرد برای طراحی لباس برای ورزشکاران در برزیل. وی حتی با کمیته ملی المپیک مکاتبه کرد ، اما پاسخی دریافت نکرد. سپس روابط عمومی کمیته ملی المپیک نسبت به اظهارات دبیر کارگروه مد و لباس واکنش نشان داد و اعلام کرد: “لباس ورزشی کاروان ایران تولید شده است و اگر قرار بود پیشنهادی ارائه شود ، باید حداقل دو سال “قبل از المپیک ، نه الان” ارسال شده است.

در این گزارش می توانید تصاویری از لباس های کاروان ایران در دوره های مختلف المپیک را مشاهده کنید.

سرانجام ، مدل لباس ورزشکاران برای بازیهای المپیک توکیو به کارگروه مد و لباس ارائه می شود و در سال 2009 فراخوانی در این باره صادر شد ، اما با رونمایی لباسهای اکثر کشورهای شرکت کننده در بازیهای المپیک ، ایران همچنان در مرحله طراحی به گفته پیمان فخری – معاون اجرایی کاروان ایران در المپیک توکیو – بیش از صد پروژه در این زمینه به دبیرخانه ارسال شد که پروژه فعلی از میان آنها انتخاب شد. پس از نهایی شدن پروژه ، حامی لباس کاروان انتخاب و توافق نامه همکاری امضا شد. مزون “ایران زمین” به عنوان حامی و مجری دوخت لباس کاروان المپیک زنان ایرانی معرفی شد. سرپرست این سایت سنگ تراشی در پاسخ به انتقاد یکی از کاربرانی که نوشت “ای کاش رنگ لباس به جای آبی سفید باشد ، چقدر مسئولان بی مزه هستند”. رنگ توسط سازمان Bruz تعیین می شود.

مهنوش تیمورزاده ، یکی از مدیران مزون ، در مصاحبه ای گفت: “حدود 30 ست لباس برای خانم ها راه اندازی شده است که شامل یک ست کامل شامل کلاه حجاب ، روسری حجاب ، مانتو و لباس تاپ ، شلوار و کفش .. همچنین ، رنگ ورزشکاران زن المپیکی در توکیو با ترکیب سفید فیروزه ای است. “دلیل استفاده از رنگ سفید این است که سفید نماد آزادی و صلح است.”

تولید این مدل کت و شلوار آبی برای مردان بود که توسط مارک “Zagrosposh” طراحی و اجرا شد. لباس زنان همچنین شامل یک کت و روسری فیروزه ای با پرچم ایران است که توسط مزون ایران زمین حمل شده است.

تماس های خبرنگار ایواره با مهنوش تیمورزاده برای کسب جزئیات درباره مدل کاروان ورزشی بانوان ایران در توکیو بی پاسخ ماند. این مزون لباس هنرپیشه های سینما مانند فاطمه گودرزی ، مرجان گلچین ، پوران درخشنده ، نفیسه روشن ، الهام پاوه نژاد ، ماه چهره خلیلی و حریر شریعت زاده همسر سالار عقیلی را طراحی کرد و عکس های این لباس ها را در اینستاگرام خود قرار داد. صفحه

پس از انتقاد از لباسهای کاروان ورزشی ایران ، چندین گروه مدل که به مرحله نیمه نهایی رسیده بودند اما در نهایت طرح آنها مورد تأیید قرار نگرفت ، توضیحات و عکسهایی از طرحهای خود ارائه دادند. یکی از این گروه ها توضیحی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و اعلام کرد طرحی که برای این رویداد طراحی کرده از کاشی های فیروزه ای و لاجوردی المان و رنگ مسجد آبی تبریز گرفته شده است.

حتی کارشناسان مد و لباس از مدل سازی کاروان های ورزشی زنان ایرانی انتقاد کردند.

بنفشه مقدم ، مدیر بخش طراحی پارچه و لباس در دانشگاه هنر ، به ایواره گفت: “من نمی دانم که کدام گروه مسئول طراحی لباس کاروان ورزشی ایران بود ، اما آنها می توانستند بهتر عمل کنند. مرحله اول مطالعه مدل جامع و صحیح لباس برای این مناسبت در جهان است تا بررسی کند هر کشور چه سطحی از لباس را برای چنین رویدادی ورزشی ارائه می دهد. البته برخی از لباس های کشورهای مختلف مطابق با قوانین جمهوری اسلامی نیستند ، بنابراین آنها برای ورزشکاران کشورمان مناسب نخواهند بود ، اما در چارچوب قوانین لباس ایران می توان لباسهای خاص و زیبایی تولید کرد. “در دوره های گذشته ، کشورهایی مانند عربستان سعودی ، فلسطین و” افغانستان لباس متناسب با قوانین ، یا کشوری مانند هند از الگوی سنتی خود برای پیشی گرفتن از کاروان ورزشی خود در المپیک استفاده کرد. “

به نظر وی ، تطبیق لباس با آلمان های ایرانی نیاز به مطالعه صحیح و حرفه ای سبک لباس برای این مواقع دارد ، به طوری که پس از جمع آوری یک مجموعه کامل ، می توان لباس ها را طبق قوانین کشور ما طراحی کرد که می تواند در عمومی. به هر حال ، المپیک رویدادی است که تماشاگران بسیاری از سراسر جهان دارد و به عبارتی شناسنامه یک کشور است.

مقدم می گوید: “سعی شده است از رنگهای زنده ، سرد و اسپرت در مدل سازی لباس زنان ستون المپیک توکیو استفاده شود ، اما می توان از این رنگ بهتر استفاده کرد.” حجم زیاد فیروزه از این طریق مناسب نیست و معمولاً باید با رنگهای دیگر در الگوی لباس بررسی شود. بررسی این رنگ با استفاده از رنگ های پرچم ایران روی شانه با آستینهای تا شده مناسب نیست. رنگ پرچم هر کشور لزوماً نباید به صورت مستقیم و تکه تکه بر روی ظاهر لباس اعمال شود و می توان با هوشمندی بیشتری از آن استفاده کرد. اگر طراحان گرافیک این کار را با طراحان لباس ورزشی انجام می دادند ، قطعاً نتیجه بهتر بود. همه کسانی که لباس مجلسی طراحی می کنند مجبور نیستند کار طراحی لباس های المپیک را انجام دهند. آستین های تا شده و نحوه بستن روسری برای خانم ها به هیچ وجه ورزش نیست و به نظر می رسد طراح به دلیل ضرورت این پرچم را روی شانه خود قرار داده است و چین های آن باعث می شود لباس پیر و شبیه لباس هایی با عقیق های بسیار بزرگ از دهه 70 به نظر می رسد کسانی که لباس مجلسی و مانتو ایجاد می کنند برای لباس های کاروان المپیک کمک گرفته اند. دوست دارم بیشتر به این موضوع توجه کنم ، زیرا بازیهای المپیک ویترین کشوری است که افراد زیادی در سراسر جهان آن را تماشا می کنند. “ما می توانستیم با مطالعه دقیق پوشش این رویداد ورزشی در جهان و همکاری طراحان گرافیك و طراحان حرفه ای ورزش به نتایج بهتری برسیم.”

مرضیه ریحانی ، کارشناس طراحی لباس نیز معتقد است که مدل لباس کاروان ورزشی ایران برای بانوان در المپیک توکیو جالب و زیبا نیست: “به نظر می رسد سعی شده ایرانی بودن آلمان با رنگ پرچم نشان داده شود. I به یاد داشته باشید که استفاده از تصویر یوزپلنگ ایرانی در لباس تیم ملی فوتبال ایران برای محافظت و محافظت از محیط زیست بود و نشان داد شما چه نوع حیواناتی در ایران دارید. از طرف دیگر ، ما آثار تاریخی زیادی داریم که مردم آنها از المپیک توکیو می توان برای ارائه این آثار و مشارکت آلمانی های تاریخی در طراحی کاروان ورزشی ایران استفاده کرد ؛ با این کار ، ما هم فرهنگ کشورمان را ارتقا دادیم و هم هنر آن را به نمایش گذاشتیم ، نشان دادیم که اسلامی و ایرانی بود ، اما متاسفانه لباس های ایجاد شده برای کاروان ورزشی بیشتر و بیشتر می افتند هر فصل “

وی به ایواره گفت: “ما در كشورمان طراحان قدرتمند زیادی داریم.” “این می توانست در قالب مسابقه بین آرایشگران لباس برگزار شود و مدل های زیبایی برای كاروان ورزشی ایران ایجاد شود.” به نظر می رسد لباس کاروان “ایرانی توسط شخصی ایجاد شده است که حتی یک ترم را صرف طراحی لباس نکرده است ، زیرا این مدل نه پارلمانی است ، نه فرهنگی و نه حتی ورزشی.”

کیکاووس سعیدی ، دبیر کل کمیته ملی المپیک ، پس از انتقاد از کاروان ورزشی ایران و افراطی که در این زمینه مطرح شد ، به انتقادات پاسخ داد: ما به وزارت فرهنگ و ارشاد مراجعه کردیم. آنها 230 طرح ارائه دادند که مورد بازبینی قرار گرفتند و در نهایت مدلی که مشاهده کردید انتخاب شد. ما پیشنهادهایی از تولیدکنندگان خارجی با قیمت پایین داشتیم ، اما برای حمایت از تولید داخلی به آنجا رفتیم. البته این موضوع سلیقه ای است و من شاهد بوده ام که کشورهای دیگر از لباس کاروان های خود شکایت می کنند. از ورزشکاران س askedال کردم و آنها گفتند که آنها با این لباس راحت هستند و این راحتی از اولویت های ما است. “درجه حرارت در توکیو بسیار بالا است ، بنابراین رنگ لباس های تیره کمتر مورد استفاده قرار گرفت.”

سرانجام ، پس از تأملات فراوان ، تصمیم بر این شد که به دلیل حمله به مدل لباس ، ورزشکاران و دیگر نمایندگان کاروان ایران با “لباس ورزشی” در مراسم افتتاحیه شرکت کنند!

تصاویر زیر نمونه هایی از برخی از لباس های طراحی شده برای بازی های المپیک توکیو است که ظاهراً پذیرفته نشده اند.

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک

سرگذشت لباس‌های جنجالی ایران در المپیک

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا