عمومیمدیریت کسب و کار

علت سوختن برد لباسشویی

علت سوختن برد لباسشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید به دقت تمامی آنها را بررسی کرده و موانع بروز این مشکل رفع شود. اگر شما با یکی از این مشکلات روبرو شده‌اید احتمالا برد شما نیاز به تعویض شدن با قطعه اصلی دارد.

در برخی از موارد نیز برد نیم سوز می‌شود که باید توسط یک تکنسین مجرب، آغاز شود. اگر درباره دلایل سوختن برد لباسشویی چیزی نمی‌دانید با تا انتهای این مطلب همراه باشید. تعمیر ماشین لباسشویی آبسال در مشهد و عیب یابی توسط تکنسین ها در کوتاه ترین زمان انجام می گیرد.

چرا برد لباسشویی می‌سوزد؟

تنها قطعه‌ای که از زمان روشن شدن دستگاه تا زمان خاموش شدن آن، در حال کار کردن برد است. برد مانند مغز در بدن انسان عمل می‌کند و تمامی فعالیت‌های دستگاه را مدیریت و بررسی می‌گرداند تا بهترین شستشو منطبق با برنامه منتخب شما انجام شود. در صورت بروز مشکل در برد لباسشویی، تعمیر ماشین لباسشویی زیروات در مشهد خیلی سریع انجام می شود.

علت سوختن برد لباسشویی

تمامی اطلاعات پس از انتخاب کاربر به برد ارسال می‌شود و برد بر اساس برنامه شستشویی که شما انتخاب کرده‌اید، برنامه ریزی کرده و دستور شروع به کار قطعات را در زمان مناسب مخابره می‌کند.

سوختن برد یا نیم سوز شدن آن باعث می‌شود که دستورات به درستی به قطعات در زمان مناسب صادر نشود و دستگاه در شستشوی صحیح البسه به مشکل بر بخورد. تعمیرات تخصصی لباسشویی در مشهد با کمک تکنولوژی های جدید می تواند علت ایراد در برد را به راحتی تشخیص دهد.

مشکلاتی مانند موارد زیر از جمله اتفاقاتی است که در هنگام نیم سوز بودن یا سوختن برد لباسشویی تجربه خواهید کرد:

  • ‌‎خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی
    باز نشدن درب دستگاه
    عدم تخلیه آب از داخل مخزن
    وجود یک ارور بر روی نمایشگر
    به گوش رسیدن صدای هشدار به صورت ممتد
    روشن نشدن دستگاه
    عدم شروع به کار لباسشویی
    گرم نشدن آب به اندازه کافی
    وجود بیش از حد آب در داخل مخزن
    و

همان طور که می‌بینید خرابی برد مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد و استفاده از دستگاه را غیر ممکن می‌کند. به همین دلیل باد به محض دیدن مشکل به دنبال علت سوختن برد ماشین لباسشویی خود باشید و آن را رفع کنید. البته رفع مشکل به درست شدن برد منجر نمی‌شود و تنها از بروز مجدد مشکل جلوگیری می‌کند.

لذا پس از رفع مشکلات، دستگاه خود را به یک تکنسین مجرب بسپارید تا آن را تعمیر کند. از انجا که برد قطعه‌ای حساس است و تعمیر یا تعویض آن نیاز به اطلاعات تخصصی و ابزار مخصوص دارد، پیشنهاد می‌شود از دست کاری دستگاه خود بپرهیزید.

از جمله مواردی که می‌تواند عمر برد شما را کمتر از حالت عادی کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نوسانات شدید برقی

در اکثر موارد علت سوختن برد لباسشویی به نوسانات شدید برقی در ساختمان باز می‌گردد. از آنجا که برد قطعه حساسی متشکل از چند خازن و فیوز است توانایی تحمل این نوسان‌ها را ندارد و به سرعت می‌سوزند.

برای جلوگیری از این مشکل نیاز است تا پیش از وصل دستگاه به پریز برق یک دستگاه برق محافط مخصوص را به پریز نصب کنید تا نوسانات برقی را خنثی کند و فشاری به ماشین لباسشویی شما وارد نشود. اگرچه خرید این محافظ برق برای شما هزینه‌ای در بر خواهد داشت اما در بلند مدت در هزینه‌های صرفه جویی می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند از سوختن برد لباسشویی شما در اثر نوسانات برقی جلوگیری کند. روشن نکردن دستگاه در ساعت اوج مصرف برق است. سعی کنید دستگاه خود را در نیمه‌های شب یا اوایل صبح روشن کنید و از ساعت 18 تا 24 لباسشویی خود را روشن ننمایید.

  1. استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی

اگر لباس‌های کثیف زیادی برای شستن دارید باید چندین بار از دستگاه خود استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از سوختن برد ماشین لباسشویی، بین هر بار شستشو حداقل یک ساعت فاصله زمانی بیندازید. این کار باعث می‌شود تا برد و باقی قطعات داخلی خنک گردد و فشار زیادی به آنها وارد نشود.

  1. مرطوب شدن برد

یکی دیگر از مواردی که علت سوختن برد لباسشویی محسوب می‌شود، مرطوب شدن برد است. از انجا که برد قطعه‌ای الکترونیکی است، وجود هرگونه رطوبت به سرعت آن را از بین می‌برد. ریختن لباس بیشتر از حجم مخزن از مهم‌ترین دلایل افزایش رطوبت داخلی دستگاه است.

همچنین ورود بیش از حد آب به داخل دستگاه نیز می‌تواند باعث شود تا اندکی آب یا رطوبت به برد نفوذ کند. به طور معمول این مشکل در اثر خرابی سنسور آب و شیر برقی به وجود می‌آید و باید به آن رسیدگی کرد.

وجود کف بیش از حد در داخل ماشین لباسشویی نیز باعث می‌شود که رطوبت به بخش‌های دیگر دستگاه وارد شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل از ریختن بیش از حد شوینده به داخل دستگاه خودداری نمایید.

  1. نگهداری دستگاه در محیط مرطوب و گرم

نگهداری دستگاه در محیط‌های بسیار گرم و مرطوب می‌تواند باعث شود که دمای برد در هنگام روشن بودن به سرعت بالا امروزه با پیشرفت تکنولوژی در اکثر ماشین های لباسشویی از قطعه ای به نام برد استفاده می شود. برد باعث شد تا شما بتوانید تنظیمات بیشتری را برای شستشوی لباس ها در نظر بگیرید. اما برد الکتریکی لباسشویی نیز، مانند هر قطعه ی دیگری در دستگاه، ممکن است که خراب شود و به تعمیر نیاز داشته باشد و یا بسوزد و به تعویض نیاز داشته باشد.

برد ممکن است که بنا به دلایل مختلفی بسوزد، و لازم است تا تمام دلایل به خوبی بررسی شوند تا ایراد اصلی پیدا شود. خرابی برد می تواند مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علت و علائم سوختن برد الکتریکی ماشین لباسشویی بپردازیم.

برد ماشین لباسشویی چیست ؟

شاید این جمله بسیار به گوشتان خورده باشد که برد، مغز دستگاه و موتور، قلب دستگاه می باشد. برد ماشین لباسشویی یا مادر برد یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های دستگاه می باشد که فرمان دهی به تمامی قطعات را به عهده دارد و عملکرد تمام قسمت های دستگاه وابسته به دستورات برد می باشد.

خرابی این قطعه ی مهم، می تواند باعث شود که دستگاه اصلا روشن نشود و دستگاه کاملا از کار بیوفتد و یا در صورت روشن شدن نیز دستگاه با مشکلات بسیار زیادی روبه رو شود و یا بعد از چند دقیقه خاموش شود و یا نهایتا عملیات شستشو با مشکل مواجه شود، زیرا برد از زمان روشن کردن دستگاه تا زمان پایان شستشو در حال کار کردن می باشد.

هدف برد انجام بهترین عملیات شستشو مطابق با برنامه ی انتخاب شده می باشد. تمامی قطعات اصلی دستگاه مثل موتور، سنسور ها، المنت، پمپ تخلیه و… با برد در ارتباط هستند و اطلاعات لازم را به برد می رسانند و دستور لازم را از برد دریافت می کنند.

علت سوختن برد الکتریکی ماشین لباسشویی

  • نوسانات برق
  • نفوذ آب و مایعات به برد
  • قرار داشتن دستگاه در محیط گرم و مرطوب
  • استفاده ی نا مناسب از دستگاه
  • استفاده ی طولانی مدت از ماشین لباسشویی
  • فرسودگی و اتمام عمر دستگاه
  • بار گذاری بیش از حد دستگاه

نوسانات برق

از مهم ترین دلایل سوختن برد الکتریکی ماشین لباسشویی نوسانات برق می باشد. برد یک قطعه ی حساسی می باشد که توانایی تحمل نوسانات شدید را ندارد. نوسانات برق می تواند روی هر وسیله ی برقی تایر منفی بگذارد. همچنین از آنجایی که برد از خازن و فیوز های حساس بسیار زیادی تشکیل شده است، نوسانات برق به راحتی می تواند باعث اتصال کوتاه شدن خازن ها و نهایتا باعث سوختن برد شود.

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از وارد شدن نوسانات برق به دستگاه، استفاده از محافظ برق می باشد. این مورد برای مناطقی که نوسانات برق در آن زیاد است، یک راه حل بسیار عالی جهت جلوگیری از مشکلات ناشی از نوسانات برق می باشد. همچنین بهتر است تا دستگاه را در ساعات اوج مصرف برق روشن نکنید.

نفوذ آب و مایعات به برد

همان طور که می دانید ماشین لباسشویی برای شستشو از آب استفاده می کند، و این احتمال وجود دارد که گاهی آب به داخل برد نفوذ کند و یا آب سر ریز شود و باعث خیس شدن مدارت داخل دستگاه شود. آب باعث اتصال کوتاه شدن برد می شود و باعث می شود که برد بسوزد. در نتیجه باید خیلی مراقب باشید که به این قسمت آب نرسد. بنابراین یکی دیگر از دلایل سوختن برد، نفوذ آب یا مایعات به داخل برد می باشد. نفوذ مایعات باعث می شود که سیم پیچ های داخلی اتصال کوتاه شوند.

نهایتا منجربه سوختن برد می شود. علاوه بر این نفوذ مایعات به داخل مدارات دستگاه، باعث اتصال برق به بدنه شود و می تواند منجربه برق گرفتگی شود. معمولا در اثر خرابی سنسور سطح آب یا شیر برقی دستگاه و یا وجود کف بیش از حد در دستگاه ( در اثر استفاده ی بیش از حد از مواد شوینده )، ممکن است که آب بیش از حدی وارد دستگاه شود و آب یا رطوبت به داخل دستگاه نفوذ کند و به برد راه پیدا کند و باعث سوختن برد شود.

قرار داشتن دستگاه در محیط گرم و مرطوب

یکی دیگر از مواردی که روی طول عمر برد ماشین لباسشویی تاثیر منفی می گذارد، قرار داشتن دستگاه در محیط های گرم و مرطوب می باشد. همانطور که گفته شد، رطوبت باعث خرابی و کاهش عمر برد دستگاه می شود. همچنین گرما نیز باعث می شود تا دمای برد زمانی که دستگاه روشن است بالا رود و گرما باعث خرابی خازن های برد شود و نهایتا منجربه سوختن برد شود. بنابراین بهتر است تا دستگاه در یک محیط خنک و خشک نگهداری شود.

استفاده ی نا مناسب از دستگاه

یکی دیگر از دلایل بروز چنین مشکلی، می تواند استفاده نا مناسب از دستگاه باشد. به طور کلی بسیاری از مشکلاتی که برای لوازم برقی منزل ایجاد می شود، به دلیل عدم آگاهی از نحوه ی استفاده و نگهداری از دستگاه می باشد. در نتیجه جهت جلوگیری از بروز مشکلات و خرابی در ماشین لباسشویی، بهتر است تا نحوه ی صحیح استفاده از ماشین لباسشویی را آموزش ببینیم و به درستی از دستگاه استفاده کنیم.

استفاده ی طولانی مدت از ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث سوختن برد دستگاه شود، استفاده ی بیش از حد از دستگاه می باشد. در صورتی که لباس های زیادی برای شستن دارید و مجبور هستید که در طول روز چنیدن بار از ماشین لباسشویی استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که نباید بلافاصله بعد از اتمام شستشو، یک سری دیگر لباس برای شستشو داخل دستگاه قرار دهید و دستگاه را روشن کنید، بلکه باید حداقل یک ساعت بین هر بار روشن کردن دستگاه فاصله بیاندازید.

این کار باعث می شود تا اجزا و قطعات داخلی دستگاه خنک شوند و مشکلی برای قطعات دستگاه از جمله برد دستگاه پیش نیاید. در غیر این صورت ممکن است برد یا سایر قطعات دستگاه آسیب ببینند.

فرسودگی و اتمام عمر دستگاه

برد ماشین لباسشویی نیز مانند سایر قطعات این دستگاه، یک عمری دارد. برخی موارد باعث افزایش یا کاهش طول عمر این قطعه می شوند. اما به هر حال باید توجه داشته باشید که فرسودگی دستگاه و مستهلک شدن قطعات میتواند باعث کاهش عمر قطعات دستگاه مانند برد دستگاه شود. بنابراین، این عامل نیز می تواند بر روی طول عمر برد تاثیر بگذارد و به مرور باعث سوختن آن شود.

بار گذاری بیش از حد دستگاه

هیچ وقت بیش از حد دستگاه را بار گیری نکنید. این کار می تواند با قسمت های مخنتلفی در دستگاه آسیب وارد کند و همچنین می تواند باعث سوختن برد شود. اگر لباس های زیادی برای شستشو دارید، بهتر است تا طی دو مرحله لباس ها را بشویید. مطمئن باشید که این کار خیلی بهتر از خراب شدن دستگاه شما می باشد.

 

 

شرکت مشهد تعمیر با نام تجاری ” مشهد تعمیر” با قدمت بیشتر از 15 سال در شهر مشهد جز اولین شرکت های حوزه تعمیرات لوازم خانگی بوده است.

آدرس سایت : mashhadtamir.com

شماره تماس های مشهد تعمیر :

09398087766

05137667535

ساعت پاسخگویی : 8 صبح تا ۲۱

آدرس مشهد تعمیر : مشهد، دستغیب 13 پلاک 77

ایمیل : saeed.nejati2018@gmail.com

دکمه بازگشت به بالا