فرهنگ و هنر

تشابه و تفاوت های اسلام و مسیحیت در حوزه بافت دینی

شباهت ها و تفاوت های اسلام و مسیحیت در زمینه زمینه های دینی

ایواره / قم یکی از اعضای هیئت رئیسه حوزه علمیه اسلامی گفت: علی رغم شباهت دو زمینه مذهبی اسلام و مسیحیت با اصل نظریه و منشأ احتمالی اندیشه مسیحی ، از نظر عوامل ، دلایل و سرنوشت تفاوت های بسیاری وجود دارد. وارد شده است؛ اما در اسلام به دلیل دستورالعمل های قرآنی و راهنمایان و امامان دین ، ​​آینده دیگری شکل گرفت.

پنجمین جلسه از سلسله نشست های چالش های ایمان و عصر جدید با موضوع (ارجاع ایمان به اسلام و مسیحیت) توسط انجمن اسلامی الهیات و معاون پژوهشی دانشگاه فارابی ، دانشگاه تهران و با همکاری کمیته ادیان آزاد اندیشی جامعه المصطفی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر از نظر شرع ، هیچ اعتقادی به مفهوم و حقیقت وجود ندارد و گناه و معصیت (در هر سطح) نمی تواند کوچکترین آسیبی به ایمان وارد کند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: استفاده از این اصطلاح در مبحث فرقه گرایی و تاریخ اندیشه و کلام اسلامی ابتدا در صحنه سیاسی و پس از ترور عثمان بن عفان و بیعت با امام علی (ع) و جناح های کوفه ظاهر شد. و شام ، به این معنا که قضاوت را برای آن دو نفر در روز قیامت واگذار کرد. اما به تدریج در مورد حقیقت ایمان به یک نظر و یک جریان کلامی تبدیل شد و به معنای دوم می بینیم که مردم تقریباً از هر مذهبی ، حتی شیعیان ، این عقیده را دارند.
یکی از اعضای انجمن الهیات اسلامی حوزه علمیه اظهار داشت: جریان اهل ری در کوفه و ابوحنیفه به عنوان نمایندگان اصلی این نظریه شناخته می شوند و در آغاز و در تقابل با حرویه (جریان افراطی خوارج) که باعث تنگ شدن دایره مومنان می شود. با خیانت ، خیرین بزرگ امت. برخی از دانشمندان و زاهدان قول دادند که برای توسعه مدار دینداری مراجعه کنند.
حجت الاسلام قیومی اظهار داشت: انگیزه های مثبت دیگر برای فراهم آوردن فضایی برای تنفس در برابر شرایط موجود به ویژه سلاطین بنی امیه و همچنین نوعی عقل گرایی اجتماعی و مناسب بودن مغایر با حدیث ارتدکس و عقل گرایی کینه توز معتزل به عنوان جریان سوم را می توان در نظر گرفت؛ اما طولی نکشید که وی به محلی برای هرز و هوس و هجران و توجیه فساد حاکمان اموی تبدیل شد و به سمت حذف یا باطن سازی شریعت پیش رفت.
وی اظهار داشت: در برابر این خطر جدی ، ائمه اطهار به ویژه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) وارد کارزار شدند و بر اهمیت عمل و نقش آن در ایمان تأکید کردند ، تا آنجا که در برخی روایات ، ایمان عمل در نظر گرفته شد. حتی دانش عمل قلب قلمداد می شد؛ بنابراین به نظر می رسد تأکید بر عنصر اعتقاد به روایات ائمه اطهار بیش از آنکه بخواهیم عمل را جز a ایمان قرار دهیم ، مقابله ای است و صدور روایات در رد و لعن مرجعیت نیز می تواند همین تأثیر را داشته باشد.
وی اظهار داشت که با مراجعه به متون قرآن و سنت ، ایمان را مرکزی می دانیم که تمام فضایل اخلاق در آن می چرخد. خشک و بی روح می شود.
وی با اشاره به اینکه این دیدگاه ، یعنی کنار گذاشتن نقش عمل در ایمان در جهان مسیحی ، تا حدودی بی سابقه بوده است خاطرنشان کرد: متون عهد جدید اختلافات بین پولس و برخی از حواریون عیسی را گزارش می دهند و نامه جیمز اوج است مال خودش این نمایانگر مجادله است و در تاریخ مسیحیت با پیروزی جناح پلیس به نفع (حذف یا) باطنی کردن قانون پایان یافت.
حجت الاسلام قیومی افزود: “خطر وقوع چنین وضعیتی در اسلام در ارتباط با شریعت مشابه آنچه در مسیحیت اتفاق افتاد ، باعث شد تا علما ، محدثین فقه ، تصمیم بگیرند که این جریان بدعت انگیز باشد. منشأ مسیحی بودن دور از ذهن نیست ، خصوصاً اینکه اولین مقامات در برخی امور دیگر ، مانند ایده کادریجا یا بحث در مورد مبدا و نزول کلام الهی ، با مسیحیان تعامل داشته اند.
وی تأکید کرد: قطعاً علی رغم شباهت دو زمینه مذهبی اسلام و مسیحیت با اصل نظریه و منشأ احتمالی اندیشه مسیحی ، از نظر عوامل ، دلایل و سرنوشت تفاوت های فراوانی وجود دارد ، در مسیحیت این دیدگاه به این صورت پدیدار شده است که پایه گذار. ” اما در اسلام به دلیل هدایت قرآن و امامان دین ، ​​آینده دیگری شکل گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا