اقتصادیمدیریت کسب و کار

اشتباهات رایج در تشخیص الماس اصل: چگونه گول نخوریم؟

چگونه یک الماس واقعی را از یک الماس تقلبی تشخیص دهیم؟

الماس یکی از گرانبهاترین و با ارزش‌ترین جواهرات جهان به شمار می‌رود. در سال‌های گذشته، با پیشرفت تکنولوژی و به سبب ارزش بالای این جواهر، تولید الماس‌های تقلبی رشد روزافزونی داشته و حتی تشخیص الماس واقعی از الماس‌های تقلبی کاری سخت و دشوار شده است. با این حال، با به کارگیری برخی ترفند‌های هوشمندانه، الماس اصل را می‌توان از الماس‌های تقلبی تمیز و تشخیص داد. با ما همراه باشید تا با برخی از این تکنیک‌ها آشنا شویم.

اشتباهات رایج در تشخیص الماس اصل: چگونه گول نخوریم؟

۱. ظاهر الماس

  • الماس‌های طبیعی، به علت شرایط فشار بالایی که در آن تولید می‌شوند، عاری از حباب‌های هوا هستند. حباب‌های هوا نشانه قطعی وجود رزین در الماس هستند.
  • یک الماس واقعی درخشان بوده و درخشش آن به رنگ سفید است نه رنگین کمانی. اگر جواهر شما بسیار براق است، احتمالاً از جنس زیرکونیا مکعبی یا موسانیت است.
  • از آنجا که ۹۹.۹ درصد الماس‌ها خالص نیستند، باید بیان داشت که بی نقص بودن یک الماس تنها دو حالت خواهد داشت: یا الماس شما یک الماس نادر است یا این الماس کاملا تقلبی است.
  • روی الماس بدمید. اگر بخار دهان شما برای مدتی بر روی الماس باقی بماند، الماس شما یک الماس تقلبی است. بالعکس، یک الماس واقعی گرمای نفس شما را حفظ نمی‌کند.
  • برش شیشه توسط الماس نشان دهنده واقعی بودن آن است. با این حال، این آزمایش، یک آزمایش قطعی نیست و برخلاف تصور رایج، اگر به روش اشتباه انجام شود می‌تواند به الماس آسیب برساند.

۲. دستگاه‌های بررسی اصل بودن الماس

  • یک تستر الماس را می‌توان با قیمتی کمتر از ۲۰ دلار (حدود ۵۶۰ هزار تومان) خریداری کرد. اساس کار تستر‌های الماس بر پایه اندازه گیری رسانایی سنگ است. الماس‌های واقعی رسانای عالی هستند، در حالی که الماس‌های تقلبی اینطور نیستند.

برای آزمایش الماس

تستر را روشن کنید و نوک آن را بر روی سنگ بکشید. در صورت واقعی بودن الماس، تستر به رنگ سبز روشن در آمده و صدای بوق تولید می‌کند. اما اگر الماس تقلبی باشد، تستر به رنگ قرمز در آمده و صدای وزوز ایجاد می‌کند. شما همچنین می‌توانید از یک انکسارسنج (رفرکتومتر) برای آزمایش واقعی بودن الماس خود استفاده کنید. دستگاه انکسارسنج با استفاده از ضریب شکست مواد (مایعات، جامدات و گازها) میتواند درجه خلوص آن‌ها را نشان دهد. با این حال این روش نسبت به روش قبلی، گران‌تر و نیازمند تخصص و مهارت بیشتر است.

برای استفاده از دستگاه انکسارسنج

الماس را بین شست و انگشت سبابه خود نگه دارید. در حالی که نوری را بر روی سنگ می‌تابانید از طریق چشمی دستگاه به آن نگاه کنید. در صورت واقعی بودن الماس، یک تصویر دوگانه از سوزن را در دستگاه انکسار سنج خواهید دید. اما در صورت تقلبی بودن الماس، تنها یک تصویر در دستگاه ایجاد می‌شود.

۳. چیدمان و تنظیمات به کار گرفته شده در جواهر

انجام تنظیمات قاب با سنگ‌های تقلبی دشوار است؛ زیرا این کار به برش‌های بسیار دقیقی نیاز دارد؛ بنابراین اگر کار ساخت جواهر، ضعیف باشد، الماس تقلبی است. در غیر این صورت، الماس شما یک الماس اصل است. یکی دیگر از مواردی که باید در بررسی ساخت یک جواهر به آن توجه داشته باشید، فلز موجود در ساختار جواهر است. از آنجا که الماس و برلیان با ارزش اند، اغلب روی فلزات گران قیمت و لوکس قرار می‌گیرند. اگر این فلز طلای واقعی باشد، نشانه خوبی است. اما اگر نقره باشد، ممکن است الماس، واقعی نباشد.

۴. منشا الماس

یک جواهر ساز حرفه ای، منشأ الماس را می‌داند و می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد واقعی بودن الماس خریداری شده در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، اگر فروشنده بتواند به شما بگوید که الماس از چه منطقه‌ای استخراج شده است، این نشانه خوبی است. با این حال، نداشتن اطلاعاتی درباره محل استخراج الماس، زنگ خطر مهمی است. این موضوع می‌تواند نه تنها درباره تقلبی بودن الماس، بلکه درباره دزدی بودن الماس هم به شما اخطار بدهد.

چگونه یک جواهرفروش می‌تواند تشخیص دهد که یک الماس واقعی است؟

یک جواهرساز می‌تواند با نگاه کردن به الماس در زیر لوپ که یک ذره بین است، تشخیص دهد که آیا الماس واقعی است یا خیر. یک جواهرساز وزن، شفافیت و برش سنگ را مورد بررسی قرار می‌دهد. الماس‌های کامل بسیار کمیاب هستند، بنابراین اگر سنگ بی عیب و نقص باشد یا تراش سنگ ضعیف باشد، احتمالاً تقلبی است.

الماس‌های واقعی بر اساس استاندارد‌های دقیق تراشیده می‌شوند که درخشندگی و جلای آن‌ها را به حداکثر می‌رساند. در نهایت، یک جواهرساز به تنظیمات و ساخت نگاه می‌کند تا از دقت به کار گرفته شده در کار ساخت آگاه شود. اگر تنظیم و ساخت جواهر دقیق و ظریف نباشد، احتمال تقلبی بودن سنگ افزایش می‌یابد.

شناسنامه الماس

اطمینان حاصل کنید که این شناسنامه را یکی از مؤسسات ارزیابی الماس معتبر (GIA، AGSL، EGL و PGGL) یا یک شخص ارزیابی کننده ی مستقل، عضو یکی از سازمان های تخصصی(نظیر انجمن ارزیابی کنندگان امریکا، صادر کرده باشد. دریافت شناسنامه برای خرید الماس هایی که آن ها را از قبل مشاهده نکرده اید، نظیر خریدهای اینترنتی بسیار حائز اهمیت است.

شاخص انکسار نور در الماس بسیار بالاست به آن معنا که زاویه ی شکست پرتویی که از آن عبور می کند تیز و زاویه دار است. شیشه و کوارتز دارای شاخص انکسار کمتری هستند و از آنجایی که زاویه ی شکست نور در آن ها پایین تر است، درخشش کمتری دارند حتی در صورتی که به خوبی و با دقت تراش یافته باشند. شاخص انکسار نور یک ویژگی فیزیکی ذاتی است که حتی با تراش عالی هم ارتقاء داده نمی شود.

5 روش تشخیص الماس اصل از بدلی:

خانم رینی به عنوان یک کارشناس جواهرات می گوید :هر کس بدون داشتن حتی کمترین تخصص در این زمینه می تواند به وسیله ی این 5 روش الماس اصلی را از تقلبی تشخیص دهد.

1- تشخیص الماس اصل از لوپ استفاده کنید

الماس های حقیقی که از معادن استخراج می شوند اغلب دارای ناخالصی هایی هستند که به کمک لوپ قابل مشاهده می باشند. کیوبیک زیرکونیا فاقد هرگونه ناخالصی است، به همین دلیل، الماس های آزمایشگاهی(که می بایستی بسیاری از آزمایشات را پشت سر بگذارند) نیز دارای این ناخالصی ها نیستند.

2- برای تشخیص الماس اصل با یک پارچه و یا کاغذی روی الماس را سایش دهید:

این یکی از ساده ترین راه های تشخیص الماس اصل از الماس بدلی است. از آنجایی که الماس یکی از سخت ترین سنگ های جهان به راحتی و با استفاده از یک سطح خشن دچار سایش نمی شود.اگر سنگ قیمتی شما بعد از انجام این کار بدون یک خط و خطوطی باقی ماند شما یک الماس بی عیب و نقص دارید.

3- برای تشخیص الماس اصل از تست مه یا همان قرار دادن الماس مقابله بخار دهان تان استفاده کنید

برای این کار الماس را به مدت 4 الی 6 ثانیه مقابل دهان خود نگه داشته و به آرامی به آن بدمید. اگر الماس شما بعد از رفع بخار هایی که به واسطه ی برخورد هوا با آن ایجاد شده است دوباره مثل سابق شفاف الماس شما واقعی است.

4. برای تشخیص الماس اصل با استفاده از انعکاس نور استفاده کنید:

الماس سنگ درخشان و به راحتی انعکاس نو را نشان می دهد با توجه به تصویر می توانیم زن هایی که از الماس واقعی منتشر می شود را بشناسید

5- برای تشخیص الماس اصل آن را داخل آب قرار دهید

الماس حقیقی در آب فرو می رود اما الماس تقلبی بر روی سطح آب شناور می ماند.

دکمه بازگشت به بالا