فرهنگ و هنر

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

16 آذری روز تولد مهدی هاشمی ، بازیگر سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران است ، بازیگری که به گفته کارگردان سینما کیانوش عیاری ؛ “تابستان بسیار آلوده در مقابل دوربین”.

به گزارش ایواره ، این هنرمند که در زمینه کارگردانی و فیلمنامه نویسی نیز فعالیت دارد ؛ وی در سال 1325 در لنگرود متولد شد و در سال 1352 در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در سال 1348 به همراه داریوش فرهنگ گروه نمایشی “پیاده” را تشکیل دادند.

مهدی هاشمی بارها به خاطر بازی در سینما و تلویزیون مورد ستایش قرار گرفته و در آثار کارگردانان بزرگ سینمای ایران مانند بهرام بیضایی ، رخشان بنی اعتماد و کیانوش عیاری بازی کرده است.

این هنرمند اولین نقش خود را در خسرو سینایی در فیلم “زنده باد …” تجربه کرد و با بازی در “سلطان و چوپان” نام خود را بر سر زبان ها انداخت و در دهه 1970 با فیلم های “زن” و “معجزه خنده” سرآمد بود.

بسیاری از منتقدان سیمرغ بلورین دوازدهمین جشنواره فیلم فجر را مهدی هاشمی برای بازی در «همسر» می دانستند.

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

هاشمی پس از چندین سال بی تحرکی و دوری از تلویزیون و سینما ، با مجموعه های تلویزیونی “هزار چشم” و “اوقات نزدیک” به کارگردانی کیانوش عیاری بازگشت موفقیت آمیزی در تلویزیون داشت و بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت.

این بازیگر برای فیلم های “دو بلیط با یک بلیط” ، “آلزایمر” و “آقا یوسف” برنده سیمرغین بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در نهمین و بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر شد. وی همچنین برای فیلم “زن” نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در دوازدهمین جشنواره فیلم فایر شد.

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

وی در فیلم هایی مانند “ضد گلوله” ، “تلفن همراه رئیس جمهور” ، “آلزایمر” ، “آقا یوسف” ، “هیچ چیز” ساخته عبدالرضا کاهانی ، “پری دریایی” ، “روز کارنامه” ، “معجزه” حضور داشته است. از خنده “،” دیپلم ها “،” بهترین پدر جهان “،” دو فیلم با یک بلیط “،” سلام! سلام! من جوجوم هستم “،” زن “،” آقای بخشدار “،” ناصر آل ” دین شاه ، بازیگر سینما “،” علی و غول جنگل “،” شکار خاموش “،” قناری زرد “،” خارج از محدوده “،” بیگانه “” کانم “،” مرگ یزدگرد “،” زنده باد “. .. “و” فرزند چهارم “به ایفای نقش پرداختند.

سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال 1992 نیز از مهدی هاشمی بازیگر ایرانی برای 4 دهه تلاش هنری تشکر کرد.

در مراسمی جداگانه ، مهدی هاشمی از محمد لعلی (محمد ذوالفقاری) ، چیچو (شمس الدین دولتشاهی) و غلام جاپانی (غلامحسین میرزایی) هنرمندان محله ارباب جمشید دعوت کرد تا روی صحنه بروند و لوح تقدیم وی را اهدا کنند برای دریافت.

مهدی هاشمی در سخنانی در این مراسم گفته بود: من 65 ساله هستم و دیدم كه تحمل سنگینی این تعطیلات را ندارم و به همكاران سی و پنج ساله ام زنگ زدم كه در كنار هم باشند. عصر جدید را تبریک می گویم و امید را که در ما ایجاد شده است تبریک می گویم. امشب برای من یک شب باشکوه است زیرا جایزه خود را از معتبرترین همکاران 35 ساله خود دریافت می کنم.

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

کیانوش عیاری ، مدیر روزگار غریب ، “خانه پدری” نیز در آن زمان در مصاحبه با ایواره گفته بود: مهدی هاشمی در مقابل دوربین بسیار تمیز است. فکر می کنم اوضاع پیچیده و پنهان است ، لحظه ای که او سعی می کند مهارت ها و هنر خود را جلوی دوربین پنهان کند. در آن لحظات بسیار عجیب ، او تنها مانده و فروتنانه خودش را به عنوان یک شیرینی نرم و انعطاف پذیر کار می کند و این بزرگترین هدیه مهدی هاشمی برای فیلمی است که در آن حضور دارد.

علاوه بر این خبر ، ایواره عکس های موزه سینما را که برای تولد مهدی هاشمی منتشر شده بود ، بازنشر می کند.

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

برای مهدی هاشمی و سالروز تولدش + چند عکس

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا