فرهنگ و هنر

از جهانی شدن نگارگری و آیینی مذهبی تا ردِ عود و مهرگان

از جهانی شدن نگارگری و آیینی مذهبی تا ردِ عود و مهرگان

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ثبت جهانی “مراسم زیارت کلیسای تادئوس” را نشانه گفت وگوی بین فرهنگی و بین ادیان می داند و ادامه می دهد: در ایران اجرا می شود.

به گزارش ایواره ، پس از ثبت جهانی “هنر مینیاتور” که به طور مشترک با ترکیه ، ازبکستان و آذربایجان ثبت شده است ، پانزدهمین نشست مجازی کمیته بین المللی میراث فرهنگی ناملموس به برگزاری جلسات و بررسی آثار ناملموس کشورهای عضو ادامه می دهد. بیانیه مشترکی با سایر کشورهای عضو یونسکو تهیه و به دبیرخانه اجلاس ارایه شد. در این بررسی ها پرونده دیگری به اتفاق آرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و دو پرونده دیگر برای بررسی و ثبت در چرخه اجلاس بعدی ارجاع شدند.

ابتدا “زیارت کلیسای تادئوس” ضبط شد که همراه با ارمنستان تهیه شد و سپس ، پس از بررسی موضوع “جشن مهرگان” که همراه با تاجیکستان تهیه شده بود ، آن شماره رد شد ، آخرین شماره مشترک کشور ما با سوریه است. به عبارت دیگر ، “هنر ساختن و پل زدن” نیز تجدید شد تا بتواند هر دو نفر را در جلسات آینده بررسی و در صورت تأیید نهایی ثبت کند.

حمایت همه جانبه از پویایی شعائر دینی باید ادامه داشته باشد

محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی – و یکی از اعضای تیم تدوین این پرونده های جهانی از ایران ، که عملاً در جریان بررسی موضوع در جلسه حضور داشت ، در مورد روند کار به ایواره گفت بررسی و ضبط سه پرونده مشترک ایرانی. .

وی در ادامه گفت که پرونده “زیارت کلیسای تادئوس” توسط کارشناسان ایرانی و ارمنی در سال 1997 تهیه و به یونسکو در نوروز 98 ارسال شد. “خوشبختانه کمیته ارزیابی یونسکو پرونده را تصویب کرد و بدون هیچ گونه پرونده اصلاح توسط اعضا ، آرا این آیین مذهبی و جهانی به عنوان شانزدهمین مکان میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

وی با تأکید بر اینکه این واقعه ، که ثبت جهانی یک دین مذهبی نیز است ، “گفتگوی بین فرهنگی و بین ادیان را نشان می دهد و از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا در ایران اتفاق می افتد” ، گفت: از طرف دیگر ، در میان کلیساهای ارمنستان ، سه کلیسا در دو استان آذربایجان غربی و شرقی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند ، که این نشانگر نزدیکی و ارتباط ایران با مذاهب الهی است. در حقیقت ، این اثبات بارز احترام ایران به سایر ادیان الهی است.

طالبیان امیدوار است که علاوه بر حفظ و مرمت مجموعه کلیسا ، کلیسای قبر مقدس ، سنت استپانوس و زورزور و اینکه یک میراث جهانی در این منطقه فعال است ، ادامه دهد: برای پویایی بیشتر این آئین مهم فرهنگی را ادامه دهید .

وی درباره برگزاری این مراسم در ایران توضیح می دهد: از سال 1954 تا امروز ، یعنی حدود 66 سال ، زیارت کلیسای تادئوس هر ساله در ماه آگوست و به صورت خودجوش توسط ارامنه شمال ایران در قره کلیسا به مدت سه سال برگزار می شود. روزهای متوالی و به صورت گروهی. پیروان این آیین از کشورهای مختلف مانند ارمنستان ، سوریه ، لبنان ، هلند ، فرانسه ، اتریش و کانادا و سایر کشورها در این منطقه جمع می شوند و زیارت خود را برگزار می کنند.

فیلم زیارت کلیسای تادئوس که در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو ظاهر شد

سیستم جلسات حضوری و مجازی متفاوت است

معاون وزیر میراث فرهنگی ، وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ؛ وی همچنین در ادامه درباره وضعیت دو شماره “جشن مهرگان” و “هنر ساختن و نواختن عود” که در جلسه دادرسی به روز شدند ، اظهار داشت: “تمدید به معنای امکان بررسی موضوع در دور بعدی است ( جلسات بعدی): “: ما درمورد موضوع” هنر انجام دادن و نواختن عود “ارسال کردیم ، اما در جلسه چیزی در مورد آن گفته نشد. معمولاً سیستم بررسی پرونده ها در یک جلسه مجازی با سیستم ملاقات های حضوری متفاوت است.

وی می افزاید: در جلساتی که همه شرکت کنندگان در آن حضور دارند می توانید با همه اعضای سازمان به ترتیب نمایندگان هر کشور صحبت کرده و ابهامات را روشن کنید و در پایان برخی از کشورها تفاوت ایجاد می کنند و موضوع با تایید جلسات با موفقیت بیشتری برگزار می شوند

مخالفت با بی مهرگان و عود زیاد نبود

سردرگمی در عناصر مشترک تاجیکستان و ایران در مورد مهرگان

وی با تأکید بر اینکه دو مورد “هنر ساختن و پل زدن” و “جشن بی مهرگان” هر دو مسیر یکسانی داشتند ، افزود: بنابراین حمایت های لازم برای هر دو مورد ارسال شد اما اعضای کمیته جلسه می تواند به آن و موضوع رسیدگی کند. ” یا ترجیح می دهید در جلسه بعدی آن را بررسی کنید.

با این حال ، طالبان خاطرنشان کردند که اعتراض به این دو مورد قابل توجه نبوده است ، به عنوان مثال ، در مورد تکرار. تعداد لایک ها می توانست بیشتر باشد. یا در پرونده پرونده مهرگان ، ابهامی در مورد مشترکات عناصر مرتکب شده توسط تاجیکستان در جشن های مهرگان وجود داشت که منجر به مخالفت وی و بازگشت وی پس از اصلاح شد.

وی می افزاید: “به نظر من ، به عنوان یک کارشناس ، دفاعیه ای که ارسال شده بود می توانست مورد قبول واقع شود ، اما فقط به دلیل عدم حضور کارشناسان ایرانی در جلسه و اینکه با سرعت بیشتری به این مسائل رسیدگی شد ، آنها به همین ترتیب ادامه یافتند. من همچنین معتقدم که این روند کار را دشوارتر و پیچیده تر می کند.

طالبیان همچنین به شایعات مربوط به ارسال پرونده ساز رباب به یونسکو و بررسی آن در جلسه اشاره می کند ، اگرچه به هیچ عنوان نامی برده نشده است: “از ابتدا قرار بود این موضوع در جلسه شانزدهم باشد. میراث ناملموس “. یونسکو ، در کنار سایر موارد ، اصلاً نباید در اجلاس حضور داشتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا