علمی و پزشکی

کیک و شکلات‌هایی که موجب بیماری قلبی می‌شوند

کیک و شکلات‌هایی که موجب بیماری قلبی می‌شوند

ایواره/خراسان رضوی برخی از افزودنی‌های غذایی مورد استفاده در شکلات‌ها و کیک‌ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

به نقل از هلث، افزودنی‌های غذایی طعم، ظاهر، کیفیت و ماندگاری مواد غذایی فرآوری شده را بهبود می‌بخشد، اما مصرف منظم آن می‌تواند منجر به عوارض جانبی نامطلوب مانند اختلالات گوارشی، آسم، چاقی و دیابت شود.

نتایج تحقیق جدید نشان داده است که انواع خاصی از امولسیفایر E، افزودنی‌های غذایی که معمولا در شیرینی‌ها، کیک‌ها، دسرها، شکلات، نان، مارگارین و غذاهای آماده استفاده می‌شود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

نتایج برخی از تحقیقات نشان دادند که استفاده از امولسیفایرها می‌تواند باکتری روده را مختل کند که به نوبه خود باعث افزایش التهاب می‌شود. این مورد ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و در جدیدترین مطالعه، محققان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را با قرار گرفتن در معرض این مواد افزودنی ارزیابی کردند.

گروه تحقیق، ۹۵هزار و ۴۴۲ بزرگسال فرانسوی را که بخشی از یک مطالعه کوهورت بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ بودند، پیگیری کردند.

طی دو سال اول پیگیری، شرکت‌کنندگان حداقل سه (و حداکثر ۲۱) رکورد آنلاین ۲۴ ساعته رژیم غذایی را تکمیل کردند سپس هر ماده غذایی و نوشیدنی مصرف‌شده در سطح برند با سه پایگاه داده تطبیق داده شد تا مواد افزودنی آن شناسایی شود. به گفته محققان، آزمایش‌های آزمایشگاهی نیز برای ارائه داده‌های کمی انجام شد.

همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا هرگونه بروز بیماری قلبی عروقی (CVD) مانند حمله قلبی یا سکته را گزارش کنند. این موارد با بررسی سوابق پزشکی آنان تایید شد. مرگ و میر مربوط به بیماری قلبی عروقی از طریق علت ثبت مرگ تایید شد.

پس از میانگین هفت سال، شرکت‌کنندگانی که مصرف بالای سلولز کل (E۴۶۰-E۴۶۸)، سلولز (E۴۶۰) و کربوکسی متیل سلولز (E۴۶۶) را ثبت کردند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، به‌ویژه بیماری عروق ویروس کرونا قلب بودند.

افزایش مصرف امولسیفایرهای E۴۷۱ و E۴۷۲ خطرات بالای مشکلات قلبی عروقی را نشان داد. در بین امولسیفایرها، E۴۷۲b خطر بیشتری برای بیماری قلبی عروقی و بیماری‌های عروق مغزی را نشان داد، در حالی که E۴۷۲c خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و بیماری عروق ویروس کرونا قلب را افزایش داد. این گروه همچنین با مصرف بالای E۳۳۹ خطر ابتلا به بیماری عروق ویروس کرونا قلب را افزایش داد.

اگرچه مطالعات گسترده بیشتری برای تایید یافته‌ها مورد نیاز است، محققان امیدوارند این مطالعه به ارزیابی مجدد مقررات در مورد استفاده از افزودنی‌های غذایی در صنایع غذایی برای محافظت از مصرف‌کنندگان کمک کند.

آنان گفتند: «در همین حال، چندین مقام بهداشت عمومی توصیه کردند که مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده را به‌عنوان راهی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض افزودنی‌های مواد غذایی بحث‌برانگیز، محدود کنند.»

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب پزشکی

علم پزشکی همچون پازلی است و هدفم این است که قطعات آن را به گونه‌ای تنظیم کنم که یک تصویر کامل و جذاب از سلامتی برای شما پدید آید. به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، این راهنمایی را با انگیزه و استعداد به شما ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا