فرهنگ و هنر

کاوشی برای نجات یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری

پروژه تحقیقاتی “بهره برداری میدانی” گمانه زنی و برداشتن زباله ها برای قرائت و مرمت بنای تاریخی زیج منیژه آنزل در سرپل ذهاب ، استان کرمانشاه “به عنوان یکی از نمونه های بارز معماری در دوره ممکن در اواخر قرنهای گذشته آغاز شد. ساسانی و آغاز اسلام “.

به گزارش ایواره ، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، فرزاد مافی – رئیس هیئت باستان شناسی زیج منیژه – این تحقیق ، به عنوان بخشی از فعالیتهای پژوهشی پایگاه تاریخی – فرهنگی ساسانی کرمانشاه و برای دستیابی به اهداف مانند تلاش های مستمر برای شناسایی دقیق تر یک اثر با شکوه در معماری ، کاوش های باستان شناسی و پیگیری برای درک بهتر اجزاء و اندام های ساختمان با رویکردی دقیق به بررسی.

وی برنامه ریزی برای پروژه های حفاظت ، مرمت و تخریب را به منظور خواندن هر چه بیشتر ساختمان ، افزایش اطلاعات در دسترس برای مطالعه و مستند سازی ساختمان و اطلاعات موجود در مورد آسیب شناسی و فناوری ساختمان از دیگر اهداف این پروژه و گفت: 9 بهمن 1384 که در فهرست آثار ملی ثبت شده است ، در نیمه شمالی دشت قلعه شاهین ، بین ارتفاعات کوه بارز در شمال و کوه دنه خوشک در جنوب واقع شده است که افراد محلی آن را روستای زیج منیزه آنزل می نامند. .

وی با اشاره به اینکه این بنا ابعاد 140 140 140 متر دارد و در جهات اصلی جغرافیایی ساخته شده است ، افزود: سازه های قابل مشاهده همه با استفاده از اجساد سنگ آهک به ابعاد متوسط ​​(قطر 25 یم 20 سانتی متر) در للاجی غوطه ور هستند. از ملات ساخته شده است و بنا در چهار گوشه ساختمان چهار برج مربع دارد که به دلیل ریزش قسمت های آن چندان قابل اندازه گیری نیست و به نظر می رسد مجموعه ای از اتاق های طولی را شامل می شود که تقریباً در مجاورت اتاق های اطراف حیاط قرار دارد. همچنین در بین ساختمان و در محل کار مرکزی موردنظر ، ضایعات ساخت و ساز مربع مستطیل شکل وجود دارد که با همان مواد ساخته می شوند و به دلیل فعالیت های کشاورزی در وسط ساختمان ، ماهیت ساخت آن مشخص نیست.

رئیس هیئت باستان شناسی با بیان اینکه این بنا مدت زیادی متروکه بوده و به دلیل فعالیت های کشاورزی و گودبرداری های غیرقانونی و سایر عوامل مخرب طبیعی و انسانی ، این ساختمان از مدت ها قبل آسیب دیده است ، افزود: اما خوشبختانه به دلیل ویژگی های ساخت و ساز و استحکام مصالح بخش های مهمی از کار باقی مانده است که با انجام حذف و قابل خواندن زباله ها ، ضمن کسب اطلاعات بیشتر می توان زمین را برای محافظت و ترمیم ساختمان فراهم کرد.

وی با تأکید بر اینکه ویژگی های خاص معماری و موقعیت جغرافیایی این اثر ، آن را به یکی از بارزترین نمونه های معماری در دوره ممکن در اواخر قرنهای ساسانیان و آغاز اسلام تبدیل کرده است ، ادامه داد: این دوره زمانی حساس است که معنی داشته باشد. و در نظر گرفتن تحولات فرهنگی آن دوره تاریخی ، به توسعه مناظر تاریخی و فرهنگی غرب ایران و کل کشور کمک شایانی می کند ، در حالی که این بنا به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است و اقدامات خاصی برای نگهداری ، محافظت و مرمت آن صورت نگرفته است. . انجام نشده است.

مافیایی همچنین به عرض ساختمان و حجم زیاد اشیاء اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود عملیات تخریب برای خوانایی به چندین فصل متوالی کاوش های باستان شناسی نیاز داشته باشد. البته در اوایل گودبرداری در قالب سه کارگاه آموزشی ، اطلاعات ارزشمندی درباره ویژگی ها و چیدمان فضای معماری بدست آمد.

کاوشی برای نجات یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های معماری

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا