جلوه‌ نام علی (ع) در آثار تاریخی

همزمان با باجرام غدیر ، موزه ملی ایران از 12 اثر موزه مربوط به امام علی (ع) و کلمه “علی” حکاکی شده در آثار مختلف تاریخی این موزه رونمایی کرد.

به گزارش ایواره ، موزه ملی ایران در تیزری با عنوان “تأثیر نام امام علی (ع) بر آثار این موزه” ، 12 اثر از موزه های خود را به شرح زیر ارائه داده است:

نسخه قرآن کریم هشت در قرن چهارم هجری با پارچه چوبی کوفیک با شماره ی اضافی “کیتاب علی ابن ابیطالب” نوشته شده است ، که در این موزه با شماره 4279 ثبت شده است. این بنای تاریخی از اردبیل گرفته شده است.

کاسه سفالی با گلدان تزئیناتی با کتیبه ای از حدیثی از امام علی (ع) به خط کوفی و ​​متعلق به سده های سوم و چهارم هجری در نیشابور دریافت شده است. گلدان سفالی شماره 21301 ، که در موزه ملی ایران قرار دارد ، می خواند: “حرص و طمع نشانه فقر است.”

کاسه سفالی با کتیبه احادیث توسط امام علی (ع) به خط کوفی آراسته شده و متعلق به سده های سوم و چهارم هجری است که در نیشابور گرفته شده است.

حلقه اول این کتیبه که در موزه ملی ایران با شماره 3761 حفظ شده است ، می خواند: “یک مرد آزاد همیشه آزاد است ، حتی اگر رنج ببرد.” حلقه دوم این کتیبه نیز حاوی این متن است: “حرص و طمع و ذهن باریک نشانه فقر است”

کاشی های فیروزه ای تزئین شده با نام امام علی (ع) متعلق به دوره پدرسالاری (قرن هفتم هجری) که به تخت سلیمان برده شد.

این بنای تاریخی که در شماره نگاره حفظ شده است. 23529 در موزه ملی ایران ، کاشی شش ضلعی به شکل قالب است و از خمیر شیشه ای با شیشه فیروزه ای ساخته شده است. که لعاب را از دست نمی دهد ، شما را به یاد “علی” در متن کوفی می اندازد.

فیلمنامه با صد کلمه توسط امام علی (ع) متعلق به قرن نهم هجری (دوره تیموری) تزئین شده است که در کاغذ دولت آبادی و در 35 صفحه تالیف شده است.

این اثر تاریخی که در آستانه شیخ صفی الدین اردبیلی گرفته شده است ، هم اکنون در موزه ملی ایران به شماره 3708 نگهداری شده است. این اثر به خط ناصق و نستعلیق و در قلم دودنگ با طلا و لاجوردی نیز نگاشته شده است. صفحه دارای سه خط بزرگ و هفت خط کوچک است.

محراب مرمر تزئین شده با کتیبه ای به نام علی علی (ع) در کتیبه سوم و کوفیک از دوره تیموریان (قرن نهم هجری) که از آبگریو در استان یزد گرفته شده است و هم اکنون در موزه مادر ایران با شماره 3311 نگهداری می شود. .

این محراب با کتیبه ای به خط سوم و مرزی تزئین شده است و دارای نقاشی های اسلامی ، گیاهی و هندسی است که حکاکی و حکاکی شده است. در دو چرخش بالاتر از طاق محراب ، کلمه “علی” در قاب شش ضلعی در کتیبه ای کوفی و ​​حکاکی شده در هر دو طرف تکرار شده است. در حاشیه اطراف محراب ، آیه 110 سوره اسراء در سطر سوم نوشته شده است.

آینه گرد نقره ای گرد تزئین شده با کتیبه ای به نام امام علی (ع) گرفته شده از گرگان ، متعلق به دوره صفویه (سده های 10 و یازدهم هجری) است که هم اکنون با شماره 8554 حفظ شده است.

در وسط این اثر تاریخی ، کلمه “علی” در کتیبه مرزی بنا و در یک قاب مربع چهار بار تکرار شده است و هر چهار طرف آن با نقوش گیاهی و اسلامی احاطه شده است.

محراب سنگی تزئین شده با نام امام علی (ع) در خط کوفی (آیات قرآنی و “الله اکبر” ، “محمد ، علی ، حسن و حسین”) که از مسجد ابرکوه گرفته شده است ، متعلق به دوره صفویه (قرن دهم هجری) است و نه. 3661 در موزه ملی ایران.

محراب مسجد آبراکو نمونه ای بی نظیر از محراب های سنگی قرن دهم هجری از چندین قطعه مرمر تشکیل شده است و شامل یک محراب ، پشتی در بالای محراب و دو ستون است که محراب به رنگ قرمز و بالای محراب و دو ستون رنگی است. آسان .

فیلمنامه تزئین شده با چهل حدیث ، احادیث امام علی (ع) نیز توسط شاه محمود نیشابوری ، ملقب به زرین قلم ، با نگارش نستعلیق نوشته شده است.

این اثر تاریخی که در سال دهم قمری (951 سال قمری) به نگارش در آمده است ، هم اکنون با شماره کار 9206 حفظ شده است. این نسخه دارای 15 صفحه ، سه خط بزرگ ، دو خط کوچک و هشت سطر است. صفحه اول دارای عنوان دین و صفحه دوم نیز دارای دین و زینت و مرز است و هر دو صفحه دارای زینتی تزئینی هستند.

قطعه نستعلیق خط تزئین شده با شعری به نام امام علی (ع) که احتمالاً در قرن دوازدهم هجری توسط ابو معالی الحسینی سروده شده است و اکنون در شماره 4700 در موزه ملی ایران قرار دارد.

در متن این کتیبه نوشته شده است: “با عشق به علی طینتی ، هر که در طبیعت باشد / گرچه همیشه در حالت ناامیدی // در جهنم قرار دارد ، اگر بیرون بیاید / من گرم نکردم ، او را به بهشت ​​می برد”.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل