علمی و پزشکی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید ، کسانی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای اینکه منتظر دریافت یک کبد اهدا شده باشند ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی آنها رشد کرده است. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی اساسی در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها قادر به پیوند کبدهای کوچک ایجاد شده توسط سلولهای پوست انسان به موش بودند.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی وجود دارد که باید برطرف شوند. یکی از این موانع عدم اهدا کننده و یکی دیگر از موانع این است که سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن یک عضو اهدا کننده ممکن است از پذیرش بافت جدید خودداری کند.

ممکن است یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد کرده باشد رشد کند. این کار می تواند زمانی انجام شود که بیمار به پیوند عضو نیاز داشته باشد. سیستم ایمنی بدن این ارگان را رد نمی کند زیرا سلولهای خود را به رسمیت می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش که تمام سلولهای آن را از دست داده بود کشت داده شدند. بنابراین ، چارچوبی برای اتصال سلولهای جدید به آن و حفظ ساختار اصلی اندام باقی مانده است.

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

دانشمندان کبد کوچک را به پنج موش پیوند زده و شرایط آنها را به مدت چهار روز بررسی کردند. مطالعات نشان داده است که کبدهای جوان در تمام موشها کار می کنند.

دانشمندان دریافته اند که این کبد اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون موش ها را شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که این آزمایش به راحتی انجام نشده است زیرا در جریان خون در بافت همبندی هر 5 موش مشکل وجود دارد. موش ها همچنین ایجاد شده اند تا در برابر رد پیوند عضو مقاوم باشند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است در حیوانات دیگر امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez ، نویسنده اصلی این پروژه گفت:” هدف بلند مدت ما فراهم کردن بدن هایی است که می توانند جایگزین اعضای اهدا شده شوند. “

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا