علمی و پزشکی

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق آمار سازمان غذا و داروی جهانی (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین معادل 28 فنجان قهوه است ، به همین دلیل فروش مکمل های کافئین در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است. این ممنوعیت ناشی از کشته شدن چندین نفر در سالهای اخیر است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

گزارشی جدید به سرپرستی دکتر ربکا هورستن می گوید اگر کافئین در مقادیر زیادی مصرف شود چه اتفاقی می افتد. این گزارش مربوط به یک بیمار 26 ساله است که دو قاشق چایخوری (حدود 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این معادل 50 تا 60 فنجان قهوه است ، که Harvesten و همکارانش می گویند برای کشتن یک فرد بیش از حد کافی است.

به گفته محققان ، مصرف بیش از 1 تا 2 گرم باعث ایجاد اثرات سمی قابل توجهی بر بدن می شود. اثرات کشنده مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا غلظت خون بیش از 80 میلی گرم در لیتر ظاهر می شود. در بیمار میزان کافئین به 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده رسید. قبل از درمان ، بیمار علائمی از قبیل تنگی نفس ، تعریق ، اضطراب و مشکلات تنفسی ، ضربان قلب غیر طبیعی و فشار خون بالا و فشار خون پایین را داشت که توسط پزشکان معالجه می شد. ECG وی نشان داد كه وجود آریتمی غیرطبیعی قلب به نام تاكیكاردی بطنی مولتیفره بطنی وجود دارد و آزمایشات نشان داد كه نوعی اسید بنام اسیدوز متابولیك به همراه آلكالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسید كربن و اکسیژن در خون) وجود دارد. تعداد گلبول های سفید نیز افزایش یافته است.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان برای از بین بردن مسمومیت با کافئین تحت مراقبت های شدید قرار گرفت.

گرچه طبق گفته محققان ، هیچ دستورالعمل رسمی برای مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد ، اما به گفته محققان ، مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا