فرهنگ و هنر

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

ایواره / یزد بیمارستان مارسی یزد بیش از 200 سال قدمت دارد و یکی از زیباترین ساختمانهای استان یزد است و سالهاست به عنوان یک خانه مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما تنها پس از جابجایی این ساختمان به ثبت رسیده است لیست ملی ، هم اکنون افتتاح شده و به امکانات گردشگری شهر اضافه شده است. یزد جهان برنامه های خوبی دارد.

ساختمان تاریخی بیمارستان مرسلین ، یکی از مهمترین ساختمانهای تاریخ یزد ، در تاریخ یزد به عنوان بیمارستان انگلیس شناخته می شود. این بنای تاریخی مهم نیز در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد ، اما هنوز برای بازدید توریست ها آماده نیست.

برای اطمینان ، تغییراتی در شکل ظاهری این ساختمان تاریخی ایجاد شده است و اکنون از ثبت نام به عنوان یک ساختمان مسکونی استفاده می شود ، اما به نظر می رسد بدنه این ساختمان هنوز دست نخورده است.

از بنای تاریخی گرانبها ، که زندگی مسالمت آمیز ادیان در آن ریشه دارد ، برای ساخت بیمارستان استفاده شده است ، اما گودرز ، تاجر زرتشتیان از یزد ، کاروانسرا بزرگ و زیبایی را به همه اهدا کرده است. محل استقرار ، از جمله خانه ، برای تأسیس بخش آقایان بیمارستان است.

خوشبختانه ساخت و ساز ویژه این خانه کاروانسرا ساخته از بیمارستان برای استفاده مطلوبی برخوردار است و حیاط مرکزی اصلی که زمانی خانه های الاغ ، اسب ، قاطر و شتر را در خود جای داده بود ، مرمت شده است. که یک باغ زیبا است ، و اتاق های قدیمی Sarbanan ، Charvaadars و Makaris به مناطق استراحت و درمان. و سایر اقدامات دوستانه در بیمارستان.

به زرتشتیان پ 200 پرداخت شد و مسلمانان هزینه ساخت بیمارستان را پرداخت كردند .. بیمارستان بریتانیا یزد كه بعد از شعبه كرمان و قبل از شعبه شیراز شروع می شود ، تحت عنوان “بیمارستان مرسیلین انگلیس” نامگذاری شد. در بیمارستانهای هر دو شهر یک سال بعد ، در سال 1899 ، مبلغان مسیحی بیمارستان زایمان جدیدی را در یزد تأسیس کردند.

بیمارستان 200 ساله انگلیس و جراحی نماینده یزد در یزد!

پیام شمس الدینی ، پژوهشگر تاریخ پزشکی ایران ، در گفت و گو با ایواره ، اظهار داشت: این بیمارستان در سال 1899 توسط انجمن تبلیغات مسیحیان لندن در پایتخت گزرگه یزد تأسیس شد ، اما از آن زمان به بعد چنین بوده است. این گروه همچنین کلینیک هایی را برای پزشکان بریتانیایی ارائه می دهد که شرکت هند شرقی را در سایر شهرهای جنوب ایران مشغول به خدمت می کنند.

وی افزود: البته تاریخ تأسیس این بیمارستان با توجه به سنگ مرمر که بر روی آن نصب شده است 1899 بود ، اما در منابع دیگر 1898 نیز بیان شده که این رقم نادرست است.

این محقق با بیان اینکه وایت به عنوان پزشک بیمارستان است ، اظهار داشت: دکتر وایت با میرزا مرتضی خان خان حافظ الصلاح ، پزشک یزدی دوست بود و بعضاً علوم را تدریس می کرد. در پزشکی بیمارستان “

وی ادامه داد: دکتر وایت یک بار توسط یزد مورد ضرب و شتم قرار گرفت زیرا او با اسب وارد مسجد ماسلا یزد شد ، به همین دلیل او شاگردان یزدی را مورد ضرب و شتم قرار داد.

شمس الدینی همچنین با اشاره به خاطرات این شفا دهنده انگلیسی در یزد اظهار داشت: “سید محمد رضوی” به نام “نواب وکیل” نماینده مردم یزد در دوره اول مجلس شورای ملی با اشاره به وی در وی خاطره و کاری که با چشم راست انجام داد. .

وی گفت: “از آنجا که کمبود نور در چشمانم باعث شد که نتوانم نحوه خواندن و نوشتن را درک کنم و ریشه های مرگ من کاملاً شکسته شد ، به بیمارستان دکتر وایت رفتم.” او در تاریکی به چشمان من نگاه کرد و گفت: “چشم چپ بد نیست. شما می توانید بدون حرکت از طریق مدیوم و عطر و بوی آن را اصلاح کنید تا خط را بخوانید ، اما چشم راست یک کف ندارد. نقص است. ” “شما در مورد گذاشتن سوزن و قدرت دادن به آن چه می گویید؟”

وی گفت: “پزشک در آنجا با وسایل جراحی از جمله تختخواب و بندهای دستبند در آنجا بود.” سپس او مرا روی تخت دراز کشید ، کمانی را به طرف در که در آن پله ها باز شد ، انداخت ، سپس یک سوزن بسیار بزرگ را بیرون آورد و هر دو طرف سوزن را درون آن فرو کرد. “بعد از مدتی ، بیشتر اوقات ، چشمان من کم رنگ تر شد.”

محققان همچنین به سرقت بیمارستان مرسلین اشاره کردند: در بحبوحه جنگ جهانی ، جمعی از آلمانی ها به یزد حمله کردند و حمله آنها به کنسولگری انگلیس و بانک امپریال ، و بیمارستان مرسین به سرقت رفت.

وی افزود: در این سرقت ، آلمانی ها تمام جواهرات قابل استفاده و استفاده در بیمارستان را حذف کردند و همه انگلیسی ها در یزد از جمله رئیس کنسولگری و رئیس بانک و دکتر ماریزخانه و غیره در قلعه دولت سردار حشمت. ” آنها در وضعیت بدبختی یزد را جمع می کنند و ترک می کنند.

محققان می گویند اندکی پس از اخراج انگلیس ها از یزد ، جنرال سر پرسی سایکس (نماینده نظامی انگلیس و کنسولگری انگلیس در کرمان و سیستان و همچنین سرکنسولگری در کشور خراسان و یک مستشرق) در 14 اوت سال 1916 وارد یزد شد. “وی گفت:” دکتر وایت و کارکنان بیمارستان او را آرام کردند. “

شمس الدینی از این بیمارستان یاد می کند: طبق داستان پاستور پل هانت از کلیسای روستای اصفهان ، دکتر. “جان کل من” آخرین پزشک بیمارستان مرسلین است که روزانه 50 تا 70 بیمار را دریافت می کرد و برای درمان بیماران به روستاهای اطراف یزد رفت. .

به گفته این محقق در ایران ، پس از انقلاب اسلامی ، دکتر “جان کل من” در 10 آگوست 1980 یا 1 اوت 1980 از یزد به تهران احضار شد. بیمارستان مارسی نیز تحت پوشش مؤسسات انقلابی و مدتی کلینیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشت. به گفته پل هانت ، بیمارستان آتش سوزی نداشته است.

این یک قدم تا افتتاح اولین بیمارستان مدرن در یزد است

مجید رضا پاک باطن که ساختمان تاریخی در بیمارستان مرسلین را برای افزودن به امکانات توریستی یزد خریداری کرده بود ، به ایواره گفت: “ما هنوز استفاده از این بنای تاریخی را به صورت تاریخی و به احتمال زیاد از طریق یک رقابت درباره استفاده جهانی بیاموزید و از ایده های خلاقانه و مشاوران داخلی و خارجی متفکر برای استفاده استفاده کنید.

وی معتقد است که این بنای تاریخی دارای یک تاریخ خاص و تاریخی ارزشمند است و حفظ این بنا را ضروری و اولویت می داند.

البته “امیر توروگی نژاد” یکی از فعالان گردشگری استان یزد در گفتگوی قبلی خود با ایواره ، این بیمارستان را در ارتقاء گردشگری سلامت موثر دانست و لزوم استفاده از ظرفیت آن را ضروری دانست.

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

غبار فراموشی در بیمارستان بریتانیا یزد + عکس

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا