عمومیمدیریت کسب و کار

مواد اوليه جهت تولید و استفاده در کوره زغال را از کجا تامين کنيم ؟

مواد اولیه تولید زغال چیست و از کجا تهیه کنیم؟

مواد اولیه خط تولید زغال چیست و از کجا تهیه کنیم؟ صنعت تولید زغال از خاک اره و ضایعات چوب به عنوان مواد اولیه بهره می برد. این مواد که به صورت صنعتی و عمومی مصارف دیگری ندارد، تا پیش از پیدایش صنعت زغال در کشور به عنوان ضایعات شناخته شده و غالبا سوزانده و امحا می شد. اما با ورود صنعت به عرصه تولید زغال، این مواد اولیه با هزینه ای بسیار کم به کارگرفته شد و ارزش افزوده بسیار خوبی را ایجاد کرد.

این مواد غالبا توسط کارگاه ها و صنایع مرتبط با چوب تولید و عرضه می گردد. اما نباید فراموش کرد که هر ضایعات چوبی را نمی توان به عنوان مواد اولیه تولید زغال فشرده به کار گرفت. برای مثال ضایعات حاصل از نئوپان و ام دی اف از ضایعاتی است که دراین صنعت کاربردی ندارد. به همین دلیل در این مطلب می خواهیم درباره مواد اولیه برای تولید زغال بپردازیم همراه ما باشید.

مواد اولیه تولید زغال فشرده

به طور کلی مواد اولیه تولید زغال فشرده شامل ضایعات چوبی و مواد دورریختنی مانند خاک اره، پوست گردو و چوب‌های اضافه در کارگاه‌های تولیدات چوبی می‌شود. اما جالب است بدانید که هریک از این مواد اولیه، خصوصیات خاص خود را دارند و برای انتخاب آن‌ها باید نکات متفاوتی را در نظر بگیرید. چون استفاده از آن‌ها در کوره صنعتی زغال؛ به طور مستقیم بر کیفیت زغال تولیدی شما تاثیر دارد.

مواد اوليه جهت تولید و استفاده در کوره زغال را از کجا تامين کنيم ؟

ماده اولیه خاک اره

خاک اره، به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای مواد اولیه زغال فشرده محسوب می‌شود. به همین دلیل تاثیر زیادی در کیفیت زغال دارد. در ادامه معیار های مهم انتخاب خاک اره برای تولید زغال فشرده برای شما بیان می‌شود:

1. رطوبت

خاک اره از لحاظ رطوبت به دو نوع مرطوب (تازه) و خشک تقسیم می‌شود. به طور کلی هرچه میزان رطوبت خاک اره بیشتر باشد، بهتر در دستگاه و آسیاب‌ها حرکت می‌کند. همین باعث می‌شود که در تولید زغال فشرده نیز راحت‌تر تبدیل به بریکت شود.

توجه داشته باشید که این رطوبت، نباید بیش از اندازه باشد. چون باعث چسبندگی در دستگاه‌ها می شود و اجازه حرکت راحت آن‌ها را نمی دهد. در نتیجه می‌توان گفت خاک اره مناسب برای تولید زغال فشرده، نباید خیلی مرطوب یا خیلی خشک باشد.

2. اندازه

این معیار، با توجه به میزان آسیاب کردن خاک اره سنجیده می‌شود و عزضه خاک اره در اندازه‌های زیر صورت می گیرد:

  • خاک اره شکری: اندازه‌ای برابر با اندازه دانه‌های شکر و مناسب استفاده در دستگاه‌های اکسترودر با عملکرد متوسط دارد.
  • خاک اره کراشر: سایز درشت و پفکی، راحتی در تبدیل به بریکت، برای استفاده در دستگاه‌هایی با توان کم، مناسب است.
  • خاک اره آسیاب: اندازه‌ای متوسط و عملکردی مطمئن برای تولید زغال با خاک اره دارد.
  • حاک اره نجاری: اندازه‌ای متوسط و مناسب برای تولید زغال با کیفیت را داراست.
  • خاک اره فلکی: اندازه‌ای ریز و کاربرد زیاد برای دستگاه‌های قدرتمند دارد و با وجود مشکل در تولید این نوع خاک اره، بریکت باکیفیتی تولید می شود.

با توجه به موارد گفته‌شده درباره اندازه خاک اره، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که شما برای انتخاب اندازه مناسب خاک اره، باید ابتدا توان دستگاه زغال فشرده خود را بسنجید و پس از آن اقدام به خرید خاک اره‌ای با اندازه مناسب کنید.

3. جنس خاک اره

این معیار، در کیفیت بریکت و زغال، تاثیر زیادی دارد. در واقع شما باید بدانید که خاک اره انتخابیتان، از چوب کدام درخت به دست می‌آید. به طور کلی بهتر است از خاک اره‌های تهیه‌شده از چوب درختان زیر استفاده کنید:

  • چوب گردو: ضایعات چوبی به دست‌آمده از این نوع چوب، بهترین گزینه برای تولید زغال است؛ چون کیفیت مطلوب و چربی زیادی دارد.
  • چوب سنوبر: مرغوبیت این چوب نیز مانند چوب درخت گردو بوده و برای تولید زغال نیز گزینه مناسبی است.
  • چوب راش: رطوبت این نوع چوب، نسبتا بالاست به همین دلیل برای تولید زغال نیز از آن استفاده می‌شود.
  • چوب جنگلی: این نوع چوب، شامل چوب درخت‌هایی مانند ملچ، افرا، گیلاس، شمشاد، گلابی، توت سفید، بلوط، ممرز و نراد می‌شود. جالب است بدانید که خصوصیت مشترک همه چوب‌های جنگلی، رطوبت نسبتا بالای آن‌هاست.
  • چوب چنار: این چوب در دسترس‌تر است و به آسانی تهیه می‌شود. به همین دلیل تولیدکنندگان زیادی از آن برای صنایع چوبی خود استفاده می‌کنند. زغال‌های تولیدی از خاک اره این نوع چوب نیز کیفیت مطلوبی دارند.

بعد از دانستن معیارهای انتخاب خاک اره، باید نکات زیر را در خرید آن به یاد داشته باشید:

  • فراموش نکنید که برای تهیه خاک اره، هیچ درختی قطع نمی‌شود و این ماده اولیه از باقی‌مانده چو‌ب‌ها در صنایع چوبی به دست می‌آید. همین موضوع گویای مزیت مثبت استفاده از این ماده اولیه بدون آسیب به محیط زیست است.
  • شما باید با توجه به نیاز خود و مصرف‌کننده از انواع خاک اره با اندازه، جنس و رطوبت مناسب، استفاده کنید.
  • فرمول ساخت زغال فشرده برای هر یک از انواع خاک اره متفاوت است و زغال فشرده نیز برای مصارف گوناگونی استفاده می ‎شود. برای همین نحوه ساخت و پخت آن نیز متفاوت است.

پوست گردو

پوست گردو، برای تولید زغال هایی باکیفیت استفاده می شود. این ماده اولیه در اغلب اوقات با درصدی از خاک اره ترکیب می شود. ترکیبات موجود در پوست گردو شامل آمینو اسیدها، استروئیدها، آلکالوئیدها، پروتئین‎ها، ویتامین‎ها، اسیدهای فنل کربوکسیلیک و کومارین می‎شوند که بعضی از این ترکیبات، برای تولید زغال از پوست گردو با کیفیت بالا، موثر هستند. شما نیز برای انتخاب پوست گردو باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید زغالی باکیفیت تولید کنید:

  • تازه یا کهنگی
  • کیفیت و درصد خلوص
  • حجم و مقدار
  • وزن پوست و نحوه بسته‎بندی آن
  • میزان دوام و ماندگاری
  • میزان ناخالصی‌های موجود در پوست گردو
  • نازک یا ضخیم بودن پوست گردو
  • هزینه‌های حمل و نقل

به طور کلی پوست گردو، به عنوان دومین ماده از نظر تشکیل‌دهندگی در ترکیبات ساخت زغال به شمار می‌رود و به دلیل داشتن چربی در ترکیباتش، به افزایش زمان سوختن و استحکام زغال کمک می ‎کند.

خاک زغال

خاک زغال، به خاک کربن نیز معروف است. این خاک، همان پودر به دست ‎آمده از آسیاب شدن زغال چوب است. جالب است بدانید که زغال چوب، از سوزاندن و زغال کردن چوب درختان به دست می ‎آید. به همراه این زغال، مقدار زیادی خاک و پودر اضافه وجود دارد که این خاک و پودرهای اضافی، برای تولید زغال فشرده، استفاده می‎شود.

از خاک زغال، در ترکیبات مواد اولیه زغال فشرده به مقدار کم‎تری استفاده می‌شود. این خاک در دو دسته آسیاب‌شده مویزی و آسیاب نشده وجود دارد. فراموش نکنید که بهتر است در صورت داشتن آسیاب در کارگاه خود، از نوع آسیاب‌نشده خاک زغال استفاده کنید. چون ممکن است برخی افراد سودجو و متقلب، خاک زغال را با ماسه و شن ترکیب کنند تا حجم آن بیشتر شده و هزینه بیشتری را از شما بگیرند. چون اضافه شدن این ناخالصی‌ها، باعث پایین آمدن کیفیت زغال و آسیب به دستگاه تولید زغال فشرده می‌شود.

بهترین ماده اولیه تولید زغال چیست؟

در گذشته از چوب درختان برای تولید زغال استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت صنعت و تولید دستگاه زغال فشرده، می‌توان از مواد اولیه‌ای ارزان‌تر بدون آسیب به محیط زیست استفاده کرد. این مواد اولیه شامل خاک اره، پوسته برنج، پوسته دانه، پوسته نارگیل، بامبو، پوست گردو، شاخه‌ها و پوسته بادام زمینی می‌شوند. اما در این میان، بهترین فرمول ماده اولیه برای تولید زغال فشرده، ترکیب خاک اره، پوست گردو و خاک زغال است.

در این نوع فرمول از هیچ نوع چسبی استفاده نمی‌شود و برای تولید زغال با این مواد اولیه، باید از دستگاه اکسترودر تسمه‌ای استفاده شود. چون سرعت تولید بالایی داشته و می‌توان از کوره‌های سنتی برای پخت زغال نیز استفاده کرد. به طور کلی در تولید زغال با پوست گردو، خاک اره و خاک زغال باید درصدهای زیر را به یاد داشته باشید:

  • خاک اره: 70 درصد
  • پوست گردو: 20 درصد
  • خاک زغال: 10 درصد

مواد اولیه برای تولید زغال را از کجا تهیه کنیم؟

برای تولید زغال از خاک اره و ضایعات چوب کارخانه های مبل سازی و سایر وسایل چوبی استفاده می کنند . با فشرده سازی این مواد در دستگاه های فشرده سازی هیدرولیکی ذرات چوب بدون افزودن مواد چسبنده به یکدیگر متصل می شوند .به این ترتیب در خط تولید زغال با فشرده سازی مواد اولیه زغال در اشکال مختلف بیضی و استوانه ای و مستطیلی تولید می شود .

خط تولید زغال فشرده

 بعداز طی مراحل بالا در مراحل بعدی خط تولید زغال فشرده ، مواد فشرده و شکل گرفته در کوره های صنعتی زغال به منظور جلوگیری از وجود رطوبت در آن قرار می گیرد تا کاملا خشک شوند .از دود حاصل از تبدیل مواد اولیه زغال به زغال سرکه چوب بدست می آید که در صنایع مختلف و کشاورزی بیشتر استفاده می شود .

خرید مواد اولیه برای تولید زغال

برای راه اندازی و خرید تجهیزات خط تولید و خرید مواد اولیه برای تولید زغال می توانید با کارشناسان و مشاورین زغال صنعت در ارتباط باشید و از راهنمایی و تجربه آن ها در این زمینه بهره مند شوید .برای برقراری ارتباط با این بخش با شماره های موجود در سایت در تماس باشید .

فروش مواد اولیه زغال فشرده

زغال چوب کاربردهای فراوانی در زندگی انسان ها دارد ، از مهمترین کاربردهای آن به تولید حرارت در شومینه و همچنین استفاده در صنعت پزشکی و از گرافیت پودر شده ی متراکم آن در خلق آثار هنری و… می توان اشاره کرد. زغال فشرده از مواد بازیافتی تهیه شده و بدون نیاز به داشتن سرمایه ی اولیه ی بالا، همراه با سود زیاد و عدم نیاز به تخصص چندان است. فروش مواد اولیه ی زغال فشرده دارای متقاضیان وسیع بوده و همچنین امکان صادرات و کسب در آمد بالا وجود دارد.

سود تولید زغال فشرده

قبل از هر چیز بدانید که شرط سود کردن در تولید زغال، تولید محصولی درجه یک می باشد.

امروزه برای تولید کنندگان زغال به جهت تولید آن در داخل کشور و همچنین تهیه و آماده کردن مواد اولیه ی ارزان و با قیمت مناسب، درآمد تولید زغال بسیار قابل توجه است. از طرفی این صنعت در داخل کشور رواج و توسعه یافته بطوری که به کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه و حاشیه ی خلیج فارس صادر می شود.

برای تولید محصول خوب و درجه یک باید علاوه بر مواد اولیه ی مرغوب از دستگاه های پیشرفته و تخصصی استفاده نمود تا به سود فراوانی در سال برسید از این رو لازم به ذکر است که زغال صنعت در تولید این دستگاه ها تجربه و فعالیت زیادی دارد و متقاضیان می توانند به مشاورین این مجموعه مراجعه کنند.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا